Și-a început cariera acum mai bine de 24 de ani vânzând haine într-un magazin H&M. Astăzi, Ann-Sofie Johansson este șeful departamentului de design al gigantului retailer vestimentar suedez. Nu are notorietatea unor „prinți” ai modei precum Galliano, Lagerfeld sau Westwood, însă creațiile ei și ale armatei de circa 140 de designeri pe care o conduce sunt purtate deopotrivă de sute de mii de oameni de rând, dar și de nume sonore precum cel al primei doamne a Statelor Unite ale Americii, Michelle Obama.
„Te încearcă o oarecare mândrie atunci când se întâmplă astfel de lucruri”, admite Ann-Sofie Johansson. Își amintește perfect de ultima alegere vestimentară marca H&M a doamnei Obama, care a făcut furori în presa internațională purtând o rochie de numai câțiva zeci de euro. „A ales o creație frumoasă, un model dominat de puncte, pe care a accesorizat-o cu pantofi foarte strălucitori”, ne spune șeful designerilor de la H&M.
Modă pentru toate portofelele
La început, acum mai bine de șase decenii, totul a pornit cu o idee. Democrația trebuia instaurată și în cel mai elitist domeniu al businessului, moda. În prezent, compania suedeză Hennes & Mauritz (H&M) are 87.000 de angajați în 38 de țări, iar reprezentații ei pun succesul pe seama respectării intacte a crezului de a face haine de calitate accesibile tuturor. Chiar și românilor.
Iar în mai puțin de două săptămâni, pe 25 martie, suedezii vor deschide primul lor magazin din România, situat în centrul comercial Afi Palace Cotroceni, din Capitală. Vor avea aceleași prețuri ca în marile malluri europene? Pe rafturi vor fi expuse produse de aceeași calitate ca și cele de pe piețele vestice? După șase ore de zbor și o vizită la sediul central din Stockhom gândul a găsit câteva dintre răspunsuri.
Taxiul ne lasă în fața unei clădiri de șase etaje din inima capitalei suedeze. Aspect auster, dominat de linii extrem de simple. De altfel, destinația inițială a imobilului a fost cea de parcare supraetajată. Dincolo de ușile rotative suntem întâmpinați de Pernilla Halldin, șeful departamentului de comunicare al H&M. Nu este doar simplă curtoazie. Lifturile și ușile nu se deschid decât pentru cei care au cartele de acces, iar fotografierea nu este permisă niciunde în interiorul companiei. „Avem măsuri de securitate mai severe chiar decât cele ale Ministerului de Externe”, glumește Pernilla Halldin.
Șase magazine în România
Birourile reflectă și ele grija pentru eficiență a suedezilor. Fiecare metru pătrat este exploatat la maximum. În acest cadru strâns discuțiile se animă rapid. „Toate hainele pe care le producem au aceleași standarde de calitate și preț, pe toate piețele în care suntem prezenți”, explică suedezii.
Despre România vorbesc ca despre un proiect special. „Vom deschide șase magazine numai anul acesta. E o extindere excepțională pentru noi. De obicei, intrăm cu maximum trei unități pe o nouă piață”, afirmă Pernilla Halldin. Pare încrezătoare în succesul pe care îl vor avea, „atâta vreme cât vom putea aduce hainele acolo”, completează taxând ceea ce deja a devenit un loc comun european, starea jalnică a drumurilor românești. De altfel, realitățile locale le par destul de familiare. În prezent, H&M are circa 300 de de angajați în România. Colaborează însă cu diferiți furnizori români încă din 1994, numărul acestora crescând constant până la nivelul actual, când 16 companii autohtone lucrează pentru gigantul suedez. Ei explică și de ce au decis abia în 2011 să deschidă primele magazine în București.
„Abia acum am găsit locațiile potrivite”, este explicația oficială a reprezentanților unui lanț care numără circa 2.200 de magazine.
Competitorii H&M în România
Lentoarea inițială a procesului de extindere îi pune pe reprezentanții H&M în fața unei concurențe deja puternice pe piața locală. Grupul spaniol Inditex are deja în România circa 50 de magazine pe care le operează sub branduri precum Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, StradiÂvarius, Oysho sau Zara Home. Și retailerul vestimentar C&A a mutat rapid și a deschis șapte unități.