INS: Comerțul cu amănuntul, creștere cu peste 2% în primele 11 luni din 2020. Care sunt cele mai cumpărate produse și cum stă România față de media UE
Cifra de afaceri din comerțul cu amănutul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat creșteri în luna noiembrie 2020, atât față de luna anterioară, cât și față de noiembrie 2019 și față de volumul înregistrat în primele 11 luni, potrivit Institutului Național de Statistică. Cu o creștere de 0,7%, în serie ajustată, în noiembrie 2020, față de luna anterioară, România se situează peste media de la nivelul statelor Uniunii Europene, unde s-a înregistrat o scădere cu 5% a volumului, conform Eurostat.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în luna noiembrie 2020, faţă de luna precedentă, atât ca serie brută, cu 1,4%, cât și ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,7%, arată datele Institutului Național de Statistică, publicate joi.
Vânzările de produse nealimentare, pe plus
Vânzările de produse nealimentare au înregistrat creșteri atât în serie brută, cât și în cea ajustată, care reflectă mai fidel evoluția sectorului. Astfel, potrivit INS, calculat în serie brută, în acest interval au crescut la vânzările de produse nealimentare (+8,1%), dar s-au înregistrat scăderi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-6,4%) și vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-2,2%).
Pe de alt parte, comparând volumul cifrei de afaceri în serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, s-a înregistrat un avans la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+2,2%) și la vânzările de produse nealimentare (+0,6%). În ceea ce privește vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun, acestea au scăzut cu doar 0,3%, în serie ajustată.
Creșteri sunt înregistrate și faţă de luna noiembrie a anului 2019, atât ca serie brută, cu 3,3%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 5,1%.
În noiembrie 2020, față de noiembrie 2019, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, au fost înregistrate creșteri la vânzările de produse nealimentare (+9,7%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+1,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 7,3%.
În serie ajustată însă, creșterea este mai mare la vânzările de produse nealimentare (+10,7%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,6%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,7%.
Carburații, cea mai mare scădere față de anul trecut
Comparând volumul volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) din primele 11 luni ale anului 2020 cu perioada similară din 2012, procentele de creștere sunt aproape identice, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, respectiv cu 2,1% și cu 2,2%.
Evoluția din primele 11 luni ale anului 2020 față de perioada similară din 2019 indică o creștere, în serie brută, a vânzărilor de produse nealimentare (+5,5%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,3%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 8,7%.
În serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în această perioadă au fost creşteri ale vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,7%) şi ale vânzărilor de produse nealimentare (+5,3%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 8,2%.
Scădere cu 5% a comerțului cu amănuntul în UE
În noiembrie 2020, măsurile restrictive pentru gestionarea pandemiei de COVID-19 introduse din nou de mai multe state membre au avut un impact semnificativ asupra comerțului cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), astfel că volumul în serie ajustată în funcţie de sezonalitate a scăzut cu 6,1% în zona euro și cu 5% în Uniunea Europeană, comparativ cu luna octombrie, potrivit datelor Eurostat publicate joi.
În zona euro, în acest interval, în serie ajustată în funcție de zilele lucrătoare și sezonalitate, comerțul cu amănuntul al carburanţilor a scăzut cu 10,6%, vânzările de produse nealimentare, cu 8,9%, și vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, cu 1,7%. Pe de altă parte, la categoria de produse nealimentare s-a înregistrat o creștere pe segmentul de vânzări prin corespondență/online, cu 1,8%
La nivelul UE, comerțul cu amănuntul al carburanţilor a scăzut cu 7,7%, vânzările de produse nealimentare, cu 7,3% (cu o creștere pe segmentul de vânzări prin corespondență/online de 2,3%), și vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, cu 1,5%.
Dintre statele membre care au dat publicității datele, cele mai mari scăderi ale volumului comerțului cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) au fost înregistrate în Franța (18%), Belgia (15,9%) și Austria (9,9%). Țările care au raportat creșteri ale vânzărilor sunt Țările de Jos (2,6%), Croația (2,5%) și Germania (1,9%). România a avut o creștere de 0,7%, conform raportărilor Eurostat.
Comparativ cu luna noiembrie 2019, volumul, în serie ajustată în funcție de zilele lucrătoare, a scăzut în noiembrie 2020 cu 2,9% în zona euro și cu 2% în UE.
În EU, au fost înregistrate scăderi la comerțul cu amănuntul al carburanţilor, cu 15,3%, și produse nealimentare, cu 3,3% (cu o creștere pe segmentul de vânzări prin corespondență/online de 32,9%). În acest interval, cânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 2,4%.
Dintre statele membre care au dat publicității datele, cele mai mari scăderi ale volumului comerțului cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) au fost înregistrate în Franța (15,7%), Slovenia (14,2%) și Belgia (11,7%). Țările care au raportat creșteri ale vânzărilor sunt Germania (8,8%), Danemarca (8,7%) și Țările de Jos (6,6%). România a avut o creștere de 4%, conform raportărilor Eurostat.