Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat, joi, că a aplicat o sancțiune contravențională de 1.000.000 lei aplicată unui „mare retailer” pentru încălcarea OUG 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare operator economic din domeniul comerțului de bunuri cu ridicata și amănuntul.
Inspectorii antifraudă au identificat un mare retailer din domeniul comerțului de bunuri cu ridicata și cu amănuntul care nu respectă cota de adaos maximă de 20%, existând situații în care a rezultat un adaos de peste 42%, au anunțat reprezentanții ANAF.
Acțiunea a venit în contextul în care direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) verifică modalitatea de aplicare a prevederilor OUG 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, având la bază și colaborarea cu Consiliul Concurenței privind evoluția prețurilor în acest domeniu.
Verificările au fost efectuate pentru produse achiziționate în perioada 01 august – 29 august 2023, respectiv din data de 12 septembrie 2023, iar operatorul economic a fost sancționat contravențional cu amendă de 1.000.000 lei.
„Inspectorii DGAF vor continua să verifice operatorii economici care comercializează gama de produse ce intră sub incidența actului normativ menționat”, potrivit ANAF.
Ordonanța de Urgență a Guvernului care stabilește măsuri temporare de combatere a creșterii excesive a prețurilor la 14 grupe de alimente de bază a intrat în vigoare la 1 august 2023. Este vorba de pâine, lapte, brânză, iaurt, făină, mălai, ouă, ulei de floarea-soarelui, carne proaspătă de pui, carne proaspătă de porc, legume proaspete vrac, fructe proaspete vrac, cartofi proaspeți vrac și zahăr.
Conform unei analize a Consiliului Concurenței privind aplicarea prevederilor ordonanței privind plafonarea adaosurilor comerciale, prețurile medii ale alimentelor de bază din marile lanțuri comerciale au scăzut cu valori de până la 34%.
Astfel, comparativ cu prețurile medii din luna iunie, la 1 august, cele mai mari reduceri aplicate de marile lanțuri de retail s-au înregistrat la fructe și legume.
Membrii Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a transmis, de la finalul lunii iunie, că își reafirmă disponibilitatea de a lucra împreună cu Guvernul României pentru a aplica un mecanism voluntar de reducere a prețurilor la o serie de alimente de bază pe întreg lanțul de produs – producători, procesatori, comercianți.