Prima pagină » Economic » INTERVIU | Dumitru Chisăliță (AEI): Locatarii din blocurile cu centrală comună proprie pot primi compensații la factura de gaze, dar nu mulți președinți de asociații s-au implicat

INTERVIU | Dumitru Chisăliță (AEI): Locatarii din blocurile cu centrală comună proprie pot primi compensații la factura de gaze, dar nu mulți președinți de asociații s-au implicat

INTERVIU | Dumitru Chisăliță (AEI): Locatarii din blocurile cu centrală comună proprie pot primi compensații la factura de gaze, dar nu mulți președinți de asociații s-au implicat
Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă / Sursa Facebook

Primele facturi compensate pentru locatarii condominiilor care au centrale comune de bloc au început să vină cu compensările calculate aferent fiecărui apartament care nu este contorizat individual, conform facilităților oferite prin schema de ajutor valabilă începând din 1 noiembrie. Diferențele de plată pot fi de peste 100 de lei în cazul unui apartament cu două camere din această categorie de consumatori, care, este drept, nu este foarte extinsă la nivel național. Dar nu toți președinții sau contabilii asociațiilor de bloc cunosc și/sau s-au implicat pentru obținerea acestor beneficii, ci mai degrabă mulți nu au făcut calculele conform procedurii și nu au trimis listele defalcate către furnizori, pentru a primi reducerile, a explicat, într-un interviu pentru GÂNDUL, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI). Similar, din informațiile din piață, nici IMM-urile nu s-au înghesuit să trimită documentația necesară, în lipsa unei informări susținute din partea oficialilor.

Schema de ajutor de stat, în vigoare din 1 noiembrie 2021 până la 31 martie 2022, ajută și locatarii blocurilor neracordate la sistemul centralizat de termoficare și care au propria centrală de bloc.

Dar nu toate asociațiile s-au implicat, explică Dumitru Chisăliță, din informațiile, destul de limitate, de pe piață, fie din lipsă de informații, fie din dezinteresul reprezentanților condominiilor, astfel că președintele AEI recomandă locatarilor să pună presiuni pe liderii aleși pentru a obține facilitățile oferite de stat.

Numărul acestei categorii de locatari nu este mare la nivel național. Dumitru Chisăliță estimează că s-ar ridica, probabil, în lipsa unor date oficiale, la 1% la din cei aproximativ 4 milioane de consumatori casnici de gaze naturale din România, deci cam 40.000 de consumatori care beficiază de gaze și pentru încălzire în apartamente, prin centrala condominiului.

Este cazul, de exemplu, al blocurilor vechi din centrul Capitalei, unde deja au venit facturile la gaze aferente lunii noiembrie, care, dacă reprezentanți asociațiilor s-au implicat, iar plafoanele nu au fost depășite, s-au obținut compensații rezonabile.

Într-un caz fericit sunt locatarii unui bloc interbelic din centrul Bucureștiului – cu 30 de apartamente racordate la centrală, altele 13 fiind debanșate, cu centrale individuale. După un weekend în care a făcut toate calculele pe baza procedurilor legale și a transmis lista furnizorilor, contabila asociației a obținut pentru locatari o compensație totală de aproximativ 5.000 de lei din factura totată de 16.000 de lei,  deci, în medie, 166 de lei reducere pe apartament.

„Au fost puțini cei care și-au dat interesul”

Reporter: Din informațiile dvs., s-au descurcat asociațiile pentru a obține pentru locatari compensațiile la care aveau dreptul?

Dumitru Chisăliță: Din puținele informații, pentru că această zomă este puțin interresată pentru publicul larg și în același timp și intituțiile statului nu prea o categorisesc în zona de interes, adică nu există niște date oficale îb acest sens și, din puținele contacte personale pe care le-am avut, și toate în Ardeal, au fost puțini cei care și-au dat interesul, s-au străduit și probabil au și ajuns în situația de a depune acele calculații și ulterior să și beneficieze de compensații. În general s-a mers pe ideea că oricum se socializează costurile în acea zonă și n-am auzit, au fost foarte puține situațiile pe care le-am întâlnit, ca cineva să fie interesat de modul în care se obțin avantaje. Mulți nu au beneficiat sau au beneficiat, nu pot să estimez că majoritatea a fost în situația asta, dat fiind că am avut doar câteva contacte.

Reporter: Câți consumatori sunt în această categorie, din estimările dvs?

Dumitru Chisăliță: Datele statistice vorbesc de 15% dintre consumatori care își plătesc gazele prin intermediul asociațiilor. Din acești 15%, mare majoritate o reprezintă acele asociații care reunesc consumatori de gaze naturale care sunt folosite exclusiv pentru prepararea hranei. Adică ei au energia termică în sistem centralizat și practic folosesc gazele naturale exclusiv pentru gătit. Cei care sunt în asociații care practic au centrală termică de bloc sau pentru grup de blocuri sunt într-o situație destul de puțin întâlnită la nivel național și cred că numărul consumatorilor care sunt reuniți în asociații care folosesc gaz natural și pentru încălzire nu cred că atinge nici 1% (din totalul de 4 milioane de consumatori casnici de gaze – n.r.), deci numărul este foarte mic, nici măcar 40.000 de locatari în astfel de asociații nu cred că sunt.

Reporter: Cine sunt cei care s-au implicat?

Dumitru Chisăliță: Din situațiile întîlnite, e cazul unui președinte de asociație care fusese angajat al unei firme din indusria gazelor, și atunci și el s-a preocupat, dar pentru alte situații, în care oamenii din asociații oamenii nu aveam neapărat o legătură cu gazele naturale pur și simplu au tratat cu indiferență această facilitate, pornind de la ideea că se socializează.

Reporter: Ce le recomandați locatarilor?

Dumitru Chisăliță: Locatarii nu pot face demersuri, pentru că acestea se fac de către împuterniciții legali. Dar, ca și sfat, îndemn, recomandare, da, se pot adresa reprezentanților asociației.

Reporter: Dar conducerea asociației nu are obligația legală să facă aceste demersuri pentru obținerea reducerilor, evident în interesul locatarilor care i-a ales?

Dumitru Chisăliță: Depinde ce scrie în statut. Până la urmă fiecare asociație își desfășoară activitatea în concordanță cu ce scrie în statut, dacă este o obligație în sensul larg sau strict. Și în al doilea rând, pentru că nu e neapărat o situație complicată, dar este, totuși, complexă, să faci acea listă, să înmulțești niște cifre, pe apartamente – e un pic de lucru – și, din păcate, cel puțin pentru luna noiembrie și decembrie nu cred că o să fie niște compensări spectaculoase, în funcție de data încheierii contractului.

„Comunicarea pe aceste categorii de consumatori nu cred că a fost deloc corespunzătoare”

Reporter: Cum s-a ajuns în această situație și ce este de făcut, mai ales că din ianuarie se așteaptă noo creșteri de prețuri, implicit compensații mai ridicate?

Dumitru Chisăliță: Mai este un element foarte importat: în general, în discuțiile care au existat în spațiul public, au luat în considerare într-o proporție de 95%, dacă nu 99% strict consumatorul casnic, din perspectiva consumatorului direct, al celui care are un contract cu un furnizor. Asta a făcut ca subiectul asociațiilor neabordt deloc, sibiectul societăților comerciale să nu fie abordat deloc. În același timp, legea (de aprobare a OUG – n.r.) a complicat situația pentru aceste entități. Dacă la nivelul consumatorului casnic nu trebuia să faci nimic, la nivelul unei societăți comerciale sau asociații trebuie să vii cu un „dosar cu șină”. Foarte mulți dintre patroni, plecând de la elemente din spațiul public, că nu trebuie să faci nimic – a zis-o ministru, a zis-o ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – n.r. ), a zis-o toată lumea – pur și simplu vii acasă, și au plecat de la această idee. Și probabil mulți de vor fenta, probabil o să-și dea seama în decembrie, ianuarie sau februarie că, uite, dacă ar fi făcut ceva, puteau să beneficieze, dar n-au făcut și nu mai e timp, sunt niște termene până la care trebuie depuse. Comunicarea pe aceste categorii de consumatori nu cred că a fost deloc corespunzătoare și toată lumea a lăsat cumva să se înțeleagă că procesele vor fi similare cu cele de la consumatorii casnici, în condițiile în care sunt chiar complexe, nu similare.

Reporter: Concluzia dvs? Care sunt estimările pentru lunile următoare?

Dumitru Chisăliță: Strict pe acești consumatorii din asociații nu i-a băgat nimeni în seamă, sunt puțini care și-au ridicat antenele, sunt unii, din cei mai informați sau care au lucrat în industrie, care i-a mobilizat, dar probabil cei mai mulți dintre ei vor constata că puteau să facă ceva și că au pierdut trenul sau cel ăuțin o parte din iarna asta în care puteau să beneficieze. Și aici mă refer și la societăți comerciale, IMM-uri care intră în această zonă și nu știu pur și simplu că ei trebuie să facă o hârtie către furnizor prin care să îi înștiințeze. Ca atare. Majoritarea IMM-urilor nu o să ajungă în situația să beneficieze pentru că nu au pus un dosar, la fel și în cazul asociațiilor, din păcate multe se vor găsi într-o situație similară.

Zilele aste ama primit foarte multe facturi în care oamenii mă întrebau de ce nu au primit compensare sau de ce este de un leu. Suntem numai în noiembrie (facturile aferente lunii – n.r.) și deja sunt atât de multe situații și nu a fost frig, să fim serioși, darămite în momentul în care va veni și frigul peste noi, cu facturile care vor fi cu adevărat mari ca și valoare, consumurile vor crește și nu s evor mai încadra foarte mulți în baremele stabilite, mă rog, nu văd să se termine bine această situație.

Care sunt procedurile prevăzute de lege

În România sunt aproximativ 9 milioane de clienți casnici de energie electrică, pe lângă cei aproximativ 4 milioane de consumatori casnici de gaze naturale, dar nu toți se încadrează în plafoanele de consum incluse în schema de ajutor implementată de stat valabilă începând din noiembrie. Un amendament depus de ministrul Energiei crează posibilitatea ca, în cazul în care autoritățile consideră necesară prelungirea plafonării și compesării, să se poată aloca bani din fondul de rezervă la dispoziția Guvernului pentru finanțarea acestora. Acesta a fost adoptat în comisii și inclus în proiectul Legii bugetului de stat pe 2022, aprobat de Parlament joi, declarat, marți, constituțional de CCR, după care promulgat de președintele Klaus Iohannis.

Legea nr. 259 din 29 octombrie 2021  pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 a fost votată de deputați pe 27 octombrie și se aplică din 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022. Conform legii, beneficiază de plafonarea prețului final de facturare de cel mult 1 leu/kWh – din care componenta de preț a energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,525 lei/kWh și prețul final facturat al gazelor naturale la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preț al gazelor naturale va fi în valoare de maxim 0,250 lei/kWh – nu doar consumatorii casnici, ci și spitalele, unitățile de învățământ, creșele, atât de stat, cât și private.

„Avem azi la votat o lege care, practic, protejează consumatorii casnici, le oferă celor care au un consum până în 300 kWh lunar sau 200 metri cubi lunar o protecție în așa fel încât, pe lângă plafonare, să nu plătească mai mult decât au plătit în iarna trecută, în decembrie anul trecut. Toți clienții casnici, indiferent dacă au consum mediu sau nu, au plafonare asigurată atât la energie electrică, cât și la gaze naturale, iar protecția o primește peste 70% din populația României, pentru că, pe cifre reale de consum, vorbim de aproape 15 milioane de români care vor plăti același preț ca anul trecut”, a spus la acea vreme ministrul demis al Energiei, care era tot Virgul Popescu, la aprobarea legii.

Pentru condominii, Legea nr. 259 din 29 octombrie 2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 este cea care include pașii pe care trebuie să îi facă reprezentanții locatarilor.

Conform legii, schemă de sprijin stabilită pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022 se aplică și în cazul condominiilor cu încălzire centralizată având drept combustibil gazele naturale și care au un singur punct de consum care deservește spațiile locative din condominiu.

În acest caz, schema de sprijin se aplică în facturile emise asociației de proprietari/locatari pentru consumul de gaze naturale al condominiului. Pentru calculul compensației în cazul condominiilor, consumul zilnic de referință se determină ca produs între consumul zilnic de referință prevăzut în anexă și numărul de spații locative care fac parte din condominiu.

Prețul de referință al energiei electrice este de 0,68 lei/kWh și include tarifele reglementate pentru servicii de rețea, contribuția pentru cogenerare de înaltă eficiență, contravaloarea certificatelor verzi, acciză și TVA, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.

Prețul de referință al gazelor naturale este de 125 lei/MWh și nu include TVA, taxe și tarife reglementate, tarife de înmagazinare, precum și acciza, aplicabile la data de 30 octombrie 2021.

Prin aplicarea compensațiilor prețul final achitat de clientul casnic pentru furnizarea de energie electrică/gaze naturale nu poate scădea sub prețul de referință stabilit. Pentru a beneficia de compensare, reprezentantul administrației condominiului sau proprietarii din condominiu va/vor depune lunar la furnizorul de gaze naturale modalitatea de repartizare a consumului total și consumul corespunzător fiecărui client casnic din cadrul condominiului, prevede legea.

Beneficiarii non-casnici ai pachetului legislativ privind schema de ajutor pentru reducerea facturilor la energie electrică și gaze naturale – precum persoanele fizice autorizate, 40 de categorii de profesii liberale, întrepreprinderile mici și mijlocii sau microîntreprinderile – trebuie să depună o declarație pe propria răspundere care să ateste că se încadrează în condițiile prevăzute, respectiv, printre altele, că nu sunt în insolvență sau nu li s-a restras autorizația de funcționare în perioada de aplicare a legii – noiembrie 2021 – martie 2022.

Detaliile și modelul cererii sunt incluse în ordinul comun pentru aprobarea procedurii, semnat de miniștrii Energiei, Muncii și Finanțelor din nou Guvern. Acesta fost publicat în Monitorul Oficial în 27 noiembrie cu întîrziere de aproximativ două săptămâni față de prevederile legii, și, având în vedere condiționarea acordării beneficiilor, lunar, de depunerea listei, și ținând cont că mai este o singură zi lucrătoare până la finalul lunii – 29 noiembrie, dacă furmizorii nu au declarat-o de asemnea zi liberă, s-a prevăzut excepția ca, pentru noiembrie, cererea să poată fi depusă și în decembrie.

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și