iPhone a supraviețuit și s-a dezvoltat, în ciuda crizei financiare din 2008 și a unei liste lungi de smartphone-uri alternative mai ieftine, care l-au copiat, trimițând Apple în cele din urmă în fruntea listei celor mai valoroase companii din lume, scrie CNN.
Dar recent, într-o mișcare neobișnuită pentru Apple, CEO-ul Tim Cook a avertizat investitorii, într-o scrisoare, că firma se așteaptă la vânzări mai mici pentru trimestrul IV, din cauza vânzărilor iPhone mai slabe. Cook a spus că scăderea vine în primul rând din China, care se confruntă cu încetinirea economiei și cu un război comercial în desfășuare cu Statele Unite. Dar analiștii au remarcat repede că problema iPhone depășește granițele Chinei.
Gene Munster, analist și partener la Loup Ventures, spune că „o treime din problemă” vine de la decizia Apple de a crește prețul gamei iPhone, cu mai multe modele care depășesc 1.000 de dolari. Această mișcare reduce numărul de persoane care doresc să facă upgrade, spune el.
Iphone sales: More expensive handsets. Fewer sales. Increased revenue. https://t.co/cPqvAdx2dG #iphone #apple $AAPL 📈 💰 📱 📉 pic.twitter.com/G6x4bNY3S3
— Gio Pagliari 🇬🇧🇮🇹 (@giopagliari) January 5, 2019
În scrisoarea sa, Cook nu a menționat prețurile, însă a recunoscut că există și alți factori care afectează vânzările iPhone în afara Chinei, inclusiv subvenții mai mici de transport și decizia companiei de a oferi o înlocuire a bateriei la un preț mai mic, anul trecut.
Pentru a face lucrurile și mai rele, analiștii de la Goldman Sachs au scris într-o notă adresată investitorilor că Apple este „mai sensibil” la tendințele macroeconomice negative acum decât ar fi putut fi în urmă cu câțiva ani, pentru că „se apropie de maximul pieței pentru iPhone”. Analiștii au prezis și alte reduceri ale cifrelor de vânzări ale Apple, în anul fiscal următor.
Pentru investitori, vestea a fost un duș rece. Acțiunile Apple au scazut cu 9% peste noapte, împingând valoarea de piață a companiei sub Microsoft, Amazon și Alphabet.
Scrisoarea lui Cook pare că stabilește noul normal al companiei: dacă vreți să credeți în Apple acum, nu o mai faceți datorită vânzărilor iPhone, ci în ciuda acestora.
Chiar și înainte de anunț, au existat motive de îngrijorare. Furnizorii de piese de iPhone și-au redus propriile perspective de vânzări la sfârșitul anului trecut. Apple a șocat, de asemenea, investitorii anunțând în noiembrie că va înceta să dezvăluie numărul de iPhone-uri vândute, după mai multe trimestre de vânzări iPhone plate sau chiar în scădere.
După mai mult de un deceniu de creștere rapidă a vânzărilor iPhone, Apple a încercat să-i determine pe clienți să plătească mai mult pentru fiecare dispozitiv pe care l-au cumpărat, lansând iPhone-ul de 1.000 de dolari în 2017 și noul iPhone XS și XS Max anul trecut, ultmul la 1.449 dolari.
În același timp, Apple a vorbit despre succesul serviciilor pe care le oferă pentru iPhone și alte dispozitive, inclusiv iCloud, Apple Pay, Apple Music și App Store. Veniturile din această categorie de servicii au atins aproape 10 miliarde de dolari în cele trei luni care se încheie în septembrie, valoare impresionantă, în creștere cu 17% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Totuși, iPhone rămâne principalul produs și furnizor de bani pentru Apple, cu aproape 60% din vânzările totale ale companiei în trimestrul încheiat în septembrie. Până în prezent, Apple nu a găsit un alt produs revoluționar care să-i ia locul.
„iPhone-ul este pur și simplu prea mare pentru a-l înlocui, chiar dacă linia de produse nu se descurcă prea bine”, scrie Chris Joe, analist la Raymond James, într-o notă pentru investitori. „Dar dacă iPhone-urile curente nu se vând bine acum, trebuie să ne întrebăm ce se va întâmpla dacă următoarea generație va veni doar cu upgrade-uri minore”.
#iPhone still accounts for about two thirds of Apple”s revenue. $AAPL pic.twitter.com/DCz1pmQe9e
— micah donovick (@micahdonovick) January 6, 2019