Un baril de petrol ar putea ajunge să coste, în doar câteva luni, până la 160 de dolari, față de cei circa 92 de dolari în momentul de față. Estimarea îi aparține lui Shamseddin Hosseini, ministrul de Economie al Iranului, care susține că scumpirea ar fi efectul embargoului impus de Uniunea Europeană statului său, ca urmare a neînțelegerilor privind programul de dezvoltare a programului nuclear, informează Bloomberg, care citează un interviu CNN. Interviul acordat de Hosseini postului CNN va fi difuzat luni, 21 mai.
„Trebuie să fim foarte atenți când vorbim despre profiturile din petrol și de sancțiuni împotriva vânzării de petrol. Cine sunt câștigătorii și cine pierde în urma unor astfel de acțiuni?”, se întreabă ministrul iranian al Economiei. „Într-adevăr, va fi greu. Dar nu numai pentru Iran”, a adăugat el.
El a precizat că Iranul s-a obișnuit cu sancțiunile comunității internaționale, pe care le-a tot primit în ultimii 33 de ani, fapt ce dovedește, susține el, că economia iraniană poate suporta aceste sancțiuni și că nu va fi singura economie care va avea de suferit.
La începutul acestui an UE a decis aplicarea unui embargou petrolier Iranului din cauza refuzului Teheranului de a colabora mai strâns cu Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) în ceea ce privește programul nuclear iranian. Embargoul ar urma să intre în vigoare de la 1 iulie.
Conform datelor disponibile la începutul acestui an, circa 20% din exporturile de petrol ale Iranului se îndreaptă spre state din Uniunea Europeană, în special către Italia, Spania și Grecia.
Scumpirea barilului de petrol de la nivelul actual la circa 160 de dolari, respectiv cu aproape 70 de dolari, ar putea însemna majorarea prețurilor de la pompă din România cu peste 1,7 lei. Constantin Tampiza, fost director general al Lukoil România și actualul reprezentant al lui Vagit Alekperov, președintele grupului petrolier cu sediul la Moscova, a declarat în repetate rânduri că relația dintre prețul barilului și prețurile de la pompă este de circa 50 de bani la fiecare 20 de dolari.
Astfel, dacă scenariul lui Hosseini se adeverește, carburanții din România ar putea ajunge să coste circa 7,5 lei pe litru. Trebuie precizat însă că economiștii străini au subliniat de multe ori că o cotație mai mare a barilului duce, inevitabil, la deprecierea dolarului, ceea ce, per total, anulează o parte din scumpirea țițeiului. Mai mult decât atât, prețul este afectat și de cerere. Dacă cererea de combustibili va scădea, în mod normal, unele companii petroliere ar trebui să transfere într-o proporție mai mică prețul barilului în cel al litrului de carburant de la pompă.
Citește și Studiul „suferință la pompă”: România, între țările cu cea mai scumpă benzină la pompă, după puterea de cumpărare
Citește și Ce s-a discutat la întâlnirea secretă de la Ministerul Economiei la care au participat toți benzinarii din România
Citește și Profitul Petrom pe 2011, cel mai mare înregistrat vreodată în România: 887 de milioane de euro
Citește și Harta prețurilor la benzină în UE exprimate în „plinuri” cumpărate din salariul minim garantat. Care este diferența dintre angajații români și cei din Ungaria sau din Luxemburg
Citește și HARTA prețurilor la BENZINĂ în 2012. Cu cât s-a scumpit benzina în România în primele două luni ale anului