Prima pagină » Economic » Isărescu, despre privatizarea CFR Marfă: O încercare de a ieși dintr-un „cerc vicios”

Isărescu, despre privatizarea CFR Marfă: O încercare de a ieși dintr-un „cerc vicios”

Isărescu, despre privatizarea CFR Marfă: O încercare de a ieși dintr-un

Guvernatorul BNR Mugur Isărescu spune că privatizarea unor companii care sunt monopoluri sau cvasimonopoluri de stat, precum CFR Marfă, reprezintă o soluție de ieșire dintr-un impas sau cerc vicios, menționând însă că nu trebuie făcut transferul de proprietate doar de dragul privatizării.

„CFR Marfă ar trebui să nu mai aibă pierderi și mai ales pierderile pe care le are în prezent. Ar trebui și cred că ar putea, nu cunosc situația concretă, să fie mai bine administrată ca societate”, a declarat Isărescu.
El a fost întrebat, în cadrul unei conferințe de presă, dacă potrivit experienței sale de fost premier consideră că CFR Marfă ar trebui să rămână la stat sau ar fi indicat ca autoritățile să grăbească finalizarea privatizării.
Isărescu a arătat că în cazul marilor monopoluri de stat el vede privatizarea drept o soluție de a ieși dintr-un impas sau cerc vicios.

„Au nevoie de investiții. Statul n-are bani de investiții. Întreprinderea are pierderi. Pierderile generează o situație și mai dificilă. Cam acesta ar fi scopul. Nu sunt pentru o privatizare a unei societăți de stat care are și monopol sau cvasimonopol numai așa ca s-o privatizăm. Cred eu că nimeni nu cere un asemenea tip de privatizare, ci o încercare de a ieși dintr-un cerc vicios, iar CFR Marfă este într-un cerc vicios evident”, a mai spus guvernatorul BNR.

Privatizarea CFR Marfă este o temă intens dezbătută în ultima perioadă.
Președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta au o dispută privind privatizarea companiei, Băsescu cerând ca Ponta să își asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
CSAT s-a întrunit vineri pentru a discuta despre privatizarea CFR Marfă, dar nu a luat nicio decizie cu privire la trecerea companiei naționale în proprietatea GFR.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susținând însă că tranzacția trebuie aprobată de CSAT. Președinția a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitației.
Potrivit Executivului, neformularea unei poziții a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat și restructurarea companiei.

Președintele Traian Băsescu a declarat luni că Guvernul ar trebui să desfășoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară și să nu pună statul în situația de a plăti despăgubiri.
Șeful statului a afirmat că, dacă privatizarea CFR Marfă ar fi fost în responsabilitatea sa, de mult ar fi luat decizii, el comentând totodată că „CFR Marfă nu se plimbă între palate, este garat la Palatul Victoria și se pare că locomotiva nu mai are energie”.
Tot luni, Grampet-GFR, grup deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a transmis un comunicat în care susține că este ținta unui atac coordonat din partea unei grupări de interese economice și mediatice care urmărește să decredibilizeze grupul și să „deraieze” privatizarea CFR Marfă.
 

Citește și