Prima pagină » Economic » Italienii care au construit autostrada care „stă să o ia la vale”, băgați în „ședință tehnică” de CNADNR

Italienii care au construit autostrada care „stă să o ia la vale”, băgați în „ședință tehnică” de CNADNR

Italienii care au construit autostrada care
Compania Salini-Impregilo va prezenta la sfârșitul aceste săptămâni într-o ședință tehnică la CNADNR soluția pentru problemele apărute pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, autostrada care "stă să o ia la vale". Cei 22 de kilometri de autostradă au fost inaugurați cu două zile înainte de turul doi al alegerilor, primele crăpături în asfalt apărând la 10 zile de la deschiderea traficului auto.

La doar opt luni de la inaugurare, pe cei 22 de kilometri ai tronsonului Cunța-Săliște, terasamentul a alunecat, o placă de beton s-a spart deja, iar țevile de scurgere sunt îndoite.

Autostrada este în garanție timp de 4 ani, astfel că lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala constructorului italian, a precizat compania de autostrăzi. 

„Până în prezent, Antreprenorul lucrării, compania Salini-Impregilo SpA, a informat că realizează o serie de expertize tehnice în zonele cu probleme. Până în momentul de față, CNADNR S.A., însă, nu a primit nicio informație oficială cu privire la investigațiile, testele și concluziile acestor expertize. La sfârșitul acestei săptamâni este programată, de comun acord, o ședință tehnică, în cadrul căreia se așteaptă ca Antreprenorul să prezinte aceste detalii pentru defectele din zona km 60+660 (conf. proiect), inclusiv soluția tehnică de remediere, dat fiind faptul că ședința a fost solicitată de către Antreprenor”, a anunțat CNADNR.

Compania de autostrăzi precizează că a contractat, în paralel cu constructorul, servicii de realizare a unor expertize tehnice care vor stabili cauzele degradărilor și care vor recomanda soluțiile tehnice pentru remedierea degradărilor apărute.

Între cauzele preliminare ale degradărilor constatate, compania de autostrăzi enumeră natura argiloasă a terenului, starea de consistență redusă, precum și nerespectarea la execuție a soluției proiectate. Toate acestea au provocat surpări și crăpături.

Compania estimează că „vor exista în continuare fisurări ale straturilor rutiere provenind din comportarea ansamblului rambleu/teren de fundare necesitând pe termen scurt monitorizarea acestora” și că „se consideră că este necesară aplicarea integrală și corectă a soluției proiectate”.

„Antreprenorul are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute atât în perioada de execuție a lucrărilor, cât și în perioada de garanție (4 ani). Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul și cheltuiala Antreprenorului”, se arată într-un comunicat al CNADNR.  

În cazul în care italienii de la Salini-Impregilo nu va remedia defecțiunile constatate, CNADNR va angaja și va plăti alt antreprenor care să execute lucrarea de remediere a defecțiunilor, urmând ca, ulterior, costurile aferente lucrărilor de remediere să fie recuperate de la Salini-Impregilo.

În plus, compania de autostrăzi va face demersurile pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligațiilor constructorului ce decurg din prevederile contractului.

În data de 14 noiembrie 2014, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor, a avut loc deschiderea oficială a traficului pe tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptată fiind de 604,79 milioane lei, fără TVA.

Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, și reprezentanții unor organizații non-guvernamentale au atras atenția asupra pericolului de pe autostrada Sibiu – Orăștie, cerând oprirea traficului pentru a nu se ajunge la pierderea de vieți omenești.

„Această autostradă nu prezintă garanțiile necesare pentru siguranța circulației. Ne aflăm în fața unui risc iminent, inclusiv de pierderi de vieți omenești, și acest lucru trebuie să fie tratat corespunzător de Guvernul Ponta”, a declarat în urmă cu o lună fostul ministru al Transporturilor.

„Discutăm despre patru locuri în care corpul autostrăzii s-a deplasat. Au apărut pe acest tronson fisuri de zece centimetri care au fost doar estetic remediate și care prezintă niște riscuri importante. Există acte prin care constructorul informa CNADNR la acea dată că nu se poate inaugura autostrada în 2014, dar din păcate lipsa de răbdare a primului-ministru a dus la această situație în care toată autostrada se mișcă”, a declarat Nazare.

Citește și