Suprafața de spații comerciale în construcție și a cărei finalizare este prevăzută pentru semestrul al doilea și anul viitor este de 330.000 metri pătrați, iar până la finele anului cel puțin încă un centru comercial se va închide din cauza dificultăților de pe piață, estimează Jones Lang LaSalle.
„Recent, fondul de investiții Immofinanz a anunțat transformarea centrului comercial Armonia Arad, cu o suprafață de 43.000 metri pătrați dintr-un oraș cu o acerbă competiție, într-un parc logistic. Este cea de-a doua închidere de centru comercial din România, după Armonia Brăila (ambele dezvoltate de RED), dar până la sfârșitul lui 2012 ne așteptăm la cel puțin încă o închidere de centru comercial. În general, retailerii vor fi precauți în ceea ce privește contractarea de noi spații, cu excepția retailerilor din domeniul alimentar și a celor care ocupă spații largi care acționează ca ancore și sunt capabili să obțină aranjamente financiare atractive”, se arată în cel mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară.
În trimestrul al doilea a fost inaugurat doar centrul comercial Palas Iași, astfel că stocul modern de spații comerciale la nivel național este estimat la 2,31 milioane de metri pătrați. Stocul Bucureștiului este estimat la 775.000 metri pătrați, și nu a suferit nicio modificare în ultimele șase luni.
„În semestrul al doilea se așteaptă finalizarea la nivel național a 5-7 centre comerciale, însumând 130.000 metri pătrați. Majoritatea proiectelor de dezvoltare sunt de talie mică în cele mai multe cazuri ancorate de un hipermarket. Cea mai importantă deschidere care va avea loc în a doua jumătate a anului ar trebui să fie Ploiești Shopping City – primul centru comercial modern din Ploiești, oraș cu o populație de cca 200.000 locuitori”, se menționează în raport.
În ceea ce privește cererea, expansiunea a venit în general din partea retailerilor din domeniul alimentar, având în vedere că cea mai mare partea a cheltuielilor românilor merg spre produsele agroalimentare.
Astfel, magazinele tip supermarket asigură dinamica pieței cu retaileri precum Mega Image, Carrefour și Profi anunțând noi deschideri în fiecare lună.
Retailerii de confecții au devenit destul de precauți cu expansiunea rețelelor și se concentrează mai curând pe optimizarea acestora. Selecția noilor locații are la baza atât performanțele centrelor comerciale, dar și premiza că în următorii 1-3 ani este așteptată deschiderea unui număr mic de centre comerciale.
„În încercarea de a-și limita pierderile, mulți retaileri intră pe piața locală prin franciză, dar suntem de părere că pe termen mediu vom asista la schimbarea acestui model, ajungând la magazine deținute integral de către compania mamă. Este de menționat intrarea pe piața locală în T2/ 2012 a retailerului polonez CCC, care și-a deschis primul magazin în galeria comercială Feeria din București, dar care a anunțat că intenționează să ajungă la o rețea de 15 magazine în primul de funcționare”, se menționează în raport.
Chiriile prime ale centrelor comerciale au rămas constante, la 65-70 euro/mp/lună, în timp ce spațiile stradale au costuri ușor în scădere, care au ajuns la 60-65euro/mp/lună ca urmare a numărului mare de unități stradale disponibile în prezent, tendință confirmată de altfel și de tranzacțiile concluzionate în prima parte a anului. Până la sfârșitul anului nu sunt așteptate modificări ale chiriilor prime din centrele comerciale sau ale chiriilor prime de pe cele mai importante artere comerciale stradale.