KazMunaiGaz vrea să se extindă agresiv în Europa, folosind ca rampă Rompetrol Rafinare
Compania petrolieră de stat din Kazahstan, KazMunaiGaz, care deține grupul Rompetrol, vrea să se extindă agresiv în Europa pe piața de distribuție de carburanți și vânzare cu amănuntul, vizând pentru început benzinării, terminale de import și puncte de distribuție în Ucraina și Turcia, informează Mediafax.
„Ne extindem pe plan internațional, de la sondă la volan”, a declarat prim-vicepreședintele KazMunaiGaz (KMG), Daniyar Berlibayev, într-un interviu acordat Financial Times la Astana.
KMG a devenit principalul vehicul al statului kazah, în campania de a-și asigura o mai mare influență asupra industriei locale a hidrocarburilor.
Expansiunea rapidă a companiei reflectă ascensiunea „naționalismului resurselor” în rândul marilor state producătoare de petrol în ultimul deceniu, pe fondul creșterii prețurilor odată cu cererea tot mai ridicată din Asia, notează FT.
În ultimii ani, KMG și-a făcut loc în consorțiile internaționale care dezvoltă două zăcăminte uriașe, respectiv Kașagan, cel mai mare proiect offshore din Marea Caspică, și Karachaganak.
Kașagan, una dintre cele mai costisitoare exploatări din cauza dificultăților tehnice, va începe producția în acest an.
KMG a preluat în 2007 grupul Rompetrol, care deține două rafinării în România și benzinării în șapte state europene. Rafinăriile, Petromidia și Vega Ploiești, au fost modernizate între timp pentru a produce carburanți Euro-5.
Berlibayev a afirmat că grupul kazah vrea să-și dubleze rezervele de petrol până în 2020, de la 5,8 miliarde de barili la 10,3 miliarde de barili, prin investiții de 3 miliarde de dolari în activități de explorare. Compania vrea să-și crească producția la 700.000 barili pe zi, de la 420.000 barili pe zi în prezent.
Oficialil KMG estimează că statul kazah ar putea exporta 2,2 milioane barili pe zi la finele acestui deceniu, din care 400.000 barili pe zi în China, iar restul în Europa, în special pe piețele de la Marea Neagră.
KMG intenționează să rafineze în România o parte semnificativă din aceste exporturi, a precizat vicepreședintele companiei.
„Vrem să venim în Europa cu 5 milioane tone de produse petroliere pe an și să vedem cine vrea să le cumpere”, a afirmat el.
Totuși, cererea pentru carburanți și alte produse petroliere rafinate a scăzut în ultimii ani în Europa, după criza financiară din 2008 și recesiunea economică prelungită, iar marjele de profit ale activităților de rafinare s-au restrâns.
Berlibayev a apărat însă investiția la Rompetrol.
„Dacă nu am fi mers pe downstream, ne-am fi limitat la vânzarea de petrol la granița cu Rusia și China. Vrem să intrăm în Europa, până la pompă”, a spus executivul kazah.