Klaus Iohannis susține reintroducerea învățământului dual de dinainte de ’89

Publicat: 24 05. 2018, 14:48
Actualizat: 25 03. 2019, 21:29

„Personal sunt un adept al reintroducerii învățământului dual de foarte mulți ani încoace. Să nu uităm că noi am avut în România învățământ dual. Am renunțat la el după 1989. Nu se știe de ce. Cred că cineva să săturase să ducă elevi în fabrici. Avem semnale în ultima vreme că și la nivel de minister se înțelege nevoia extinderii învățământului dual și speranța mea și a dvs este să ne mișcăm un pic mai repede. Proiectul România educată vrea să vină cu o strategie pentru învățământul românesc, dar această strategie va conține obligatoriu și partea de învățământ dual fără de care nu se poate”,a declarat Kaus Iohannis, la uzinele Dacia de la Pitești.

Șeful statului a mai susținut necesitatea reformării sistemului de învățământ astfel încât să fie bazat pe formarea de competențe, nu pe sistemul de dinainte de 1989.

„Fapt este că generația care intră acum la școală știe instinctiv să folosească un smartphone o tabletă, dar pentru a deveni o competență în folosirea unei cariere trebuie dezvoltată. Dacă planificăm un sistem de învățământ pentru cum a fost pe vremea noastră, greșim enorm. Nu vor avea competențe elevi și nu vor fi competitivi”, a mai afirmat Iohannis.

Ministerul Educației a aprobat, la finalul anului 2017, prin ordin de ministru, modelele în baza cărora unitățile de învățământ pot încheia contracte cu operatorii economici în vederea pregătirii practice în învățământul dual.

Potrivit ordinului, contractul reglementează statutul practicantului, drepturile și obligațiile acestuia, drepturile și obligațiile operatorului economic partener de practică, drepturile și obligațiile unității de învățământ, respectiv modul de evaluare a stagiului.

Asta deși în 2003, fostul ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu, a restructurat școlile profesionale, transformându-le în școli de arte și meserii. Iar în 2009 și acestea au fost desființate. Ambele decizii au dus atât la creșterea ratei abandonului școlar, precum și la lipsa de oameni calificați pentru angajatorii din industria alimentară, construcții, electronică, metalurgie sau transporturi.

„Aceste documente vizează toate activitățile de profil stabilite prin contractul de parteneriat: stagiile de pregătire practică din planul-cadru de învățământ, precum și componenta de pregătire practică săptămânală (instruire și laborator tehnologic) din modulele de specialitate pentru calificarea profesională vizată, convenite a se desfășura la acel operator economic sau în alte spații stabilite de acesta pe baza unor convenții/contracte scrise, pe care le încheie, în acest scop, cu alți operatori economici sau furnizori de formare”, se mai arată în comunicatul instituției.