Kosovo dă un sfert din PIB către Bechtel pentru construcția unei AUTOSTRĂZI PATRIOTICE. Cum arată și când va fi gata. GALERIE FOTO
După ce a părăsit șantierul Autostrăzii Transilvania (415 km), compania americană Bechtel și-a mutat utilajele în alte zone în care a obținut alte contracte importante.
În Kosovo, consorțiul format din Bechtel și compania turcă Enka – același căruia Guvernul Năstase i-a încredințat direct, în decembrie 2003, contractul pentru Brașov-Borș, reziliat însă recent – a câștigat un contract cel puțin la fel de controversat ca și cel parafat cu statul român.
Autostrada din Kosovo, care este de fapt continuarea „autostrăzii patriotice” din Albania, denumită aici Ruta 7, va avea o lungime de 102 kilometri și se va extinde de la Morine, la granița de sud-vest cu Albania, până la nord de capitala kosovară, Pristina. Autostrada ar urma să fie gata până la sfârșitul anului 2013.
Numerele LOTO. Miză de 9,6 milioane de euro la jocul LOTO 6 din 49
Foto Autostrada construită de Bechtel în Kosovo
După ce porțiunea din Kosovo a proiectului va fi gata, autostrada va lega porturile de la Marea Adriatică de Coridorul X pan-european în Serbia, via Pristina.
Construcția porțiunii din Kosovo a „autostrăzii patriotice”, care are patru benzi, a început în aprilie 2010, cu segmentul Vermice-Pristina. Autostrada va reduce timpul de parcurs între Pristina și Tirana la trei ore, față de 7 ore.
În noiembrie 2011, Bechtel și Enka au anunțat finalizarea a 61 km din cei 102 km ai Autostrăzii Kosovo, de la Morine la Gjurgjice, în nordul Kosovo, cu 7 luni înainte de termenul programat, potrivit informațiilor de pe site-ul Bechtel.
„Angajamentul echipei pentru a ajuta Kosovo la construirea economiei sale este evidențiat de faptul că 70% din forța de muncă din cadrul proiectului a fost reprezentată de locuitori din Kosovo, la proiect lucrând aproximativ 80 de antreprenori și sute de furnizori locali”, se arată pe site-ul Bechtel.
Comunicatul Bechtel, pe 30 mai, data la care România anunța rezilierea contractului pentru Autostrada Transilvania
Pe 30 mai anul acesta, chiar în ziua în care România a anunțat rezilierea contractului cu Bechtel, compania americană publica un comunicat prin care anunța că a obținut un important premiu, din partea publicației ENR (Engineering News-Record), pentru autostrada din Kosovo.
Foto Autostrada construită de Bechtel în Kosovo
„Suntem încântați să câștigăm acest proiect prin care sunt recunoscute eforturile pentru lucrările de la Autostrada Kosovo, un proiect important pentru Kosovo și economia lui”, a declarat Chris Jennions, proiect manager în cadrul Proiectului Autostrăzii Kosovo.
În aceeași zi, pe pagina de Facebook a Bechtel erau publicate opt fotografii cu autostrada din Kosovo.
Fotografiile postate, care reprezintă tronsonul de 61 de km inaugurat în noiembrie 2011 în Kosovo, sunt însoțite de un scurt comentariu.
Foto Autostrada construită de Bechtel în Kosovo
„Autostrada Route 7, de 102 de kilometri, se va extinde de la Morine, la granița de sud-vest cu Albania, până la nord de capitala kosovară, Pristina. La finalizarea ei, până la sfârșitul anului 2013, Autostrada Kosovo va servi drept element central al sistemului național de transport din Kosovo, contribuind la promovarea comerțului și a dezvoltării economice în Kosovo și în întreaga regiune”, se arată în postarea celor de la Bechtel.
Costul autostrăzii – un sfert din PIB-ul Kosovo
Presa și ONG-urile au scris despre autostrada din Kosovo că este o autostradă „inutilă și scumpă”, care relevă „deficiențe fundamentale în guvernanța și supravegherea internațională a Kosovo”
Autostrada din Kosovo este estimată să coste peste un miliard de euro, adică 25% din PIB-ul Kosovo de la nivelul anului 2010.
Sursa Facebook// Bechtel//Foto Autostrada construită de Bechtel în Kosovo
„Nu există nici o justificare economică evidentă pentru acest proiect, numită și >, schimburile comerciale dintre Kosovo și Albania fiind la un nivel minim, potrivit Biroului Național de Statistică (din Kosovo n.n.), în ultimii cinci ani, mai puțin de 3% din importurile din Kosovo au venit din Albania, și în jur de 12% din exporturile sale au fost trimise în Albania”, potrivit tol.org, portalul unui ONG care a publicat anul trecut un amplu articol pe tema contractului cu Bechtel parafat de autoritățile din Kosovo sub semnătura lui Andrea Lorenzo Capussela, fost director al departamentului economic din cadrul a Biroului Civil Internațional (ICO) în Kosovo.
Integrarea economică între Albania și Kosovo va crește cu siguranță, scrie Capussela, dar integrarea ar fi fost stimulată prin îmbunătățiri ale drumului existent cu două benzi, cu costuri mult mai mici comparativ cu costul pentru autostrada patriotică.
Sursa Facebook// Bechtel
„Autoritățile kosovare și-au asumat autostrada fără să realizeze în prealabil un studiu de fezabilitate. Singurul motiv pentru construirea acesta în relevă numele său: un act de patriotism”, relevă sursa citată.
FMI a arătat cu degetul contractul cu Bechtel
Programul pe care Kosovo l-a agreat cu FMI în iunie 2010 a fost o încercare de a salva bugetul Kosovo de la aceste cheltuieli uriașe. Încercarea a eșuat, iar soarta bugetului a rămas incertă, a comentat Andrea Lorenzo Capussela.
Prin decizia de construi această autostradă, autoritățile au riscat o criză financiară, fiind nevoite să taie alte cheltuieli – de la sistemul de educație, de exemplu. Proiectul a absorbit fonduri care ar fi putut eventual să ajungă către firmele private.
La începutul anului 2012 șomajul în Kosovo era de 45%, în rândul tinerilor șomajul fiind de 75%. Circa 45% din populație trăiește în pragul sărăciei.
Organizațiile neguvernamentale au atras atenția că modul în care a fost făcută în Kosovo atribuirea contractului cu Bechtel a trezit suspiciuni. Compania Strabag din Austria ar oferit un preț fix de 1,3 miliarde de euro pentru întreaga autostradă (aproximativ 140 de kilometri, de la granița cu Serbia, la granița cu Albania), în timp ce câștigătorul – un consorțiu format din Bechtel Corporation și compania turcă Enka – a oferit un preț variabil pentru segmentul de la Pristina, la granița albaneză.
Sursa Facebook// Bechtel
„În plus, contractul de construcție a fost negociat după ce ofertantul câștigător fusese ales, atunci când puterea de negociere a autorităților era mai mică. În timpul negocierilor prețul estimat a crescut cu mai mult de 60%, de la circa 400 milioane de euro la 659 milioane de euro, iar contractul propus de consorțiul Bechtel-Enka conține clauze foarte punitive pentru guvern, care nu au fost prevăzute în normele de licitație, conform unei analize realizate de publicația Pristina Insight”, relevă comentariul publicat de tol.org.
Consultantul: contractul cu Bechtel-Enka, unul „neconform”, „extrem de periculos”
„Consultantul ales de autoritățile din Kosovo, firma britanică Eversheds, a considerat contractul cu Bechtel-Enka drept „neconform” cu normele de licitație, unilateral, „extrem de periculos”, și „nimic mai mult decât o estimare fără caracter obligatoriu „, potrivit aceleiași surse.
„Sfatul” firmei de consultanță, care a costat 1,7 milioane de euro, a fost ignorat, iar în aprilie 2010 a fost semnat acordul, potrivit balkaninsight, care citează un document obținut de Pristina Insight.
Sursa Facebook// Bechtel
Dar, în timpul negocierilor pentru FMI și Banca Mondială, oficialii din Pristina au trebuit să prezinte contractul experților străini. Și, la doar două luni după ce a anunțat un preț de 659 de milioane de euro, autoritățile au acceptat o estimare Băncii Mondiale de cel puțin 1 miliard de euro pentru costurile totale pentru autostradă – puțin peste prețul per kilometru din oferta Strabag, și sub rezerva de a crește prin recalculări ale costurilor cu proiectarea, sau din cauza penalităților.
De fapt, la câteva săptămâni de la semnarea contractului, guvernul a recunoscut într-un memorandum cu FMI că acest „contract pentru autostradă nu poate proteja în mod adecvat bugetul de la depășiri de costuri, în timp ce întârzierile de construcție ar putea declanșa sancțiuni non-neglijabile precum și creșterea costurilor”, scria anul trecut Andrea Lorenzo Capussela, fost director al unității economice a ICO (Biroul Civil International)
Sursa Facebook// Bechtel
Planurile mărețe ale guvernului din Kosovo
Pe de altă parte, autoritățile din Kosovo au anunțat planuri ambițioase privind construcția de autostrăzi. Ele își propun să termine de construit noua rută 6, șoseaua care leagă Kosovo cu Macedonia, precum și să reconstruiască în următorii patru ani drumurile naționale existente.
Sursa Facebook// Bechtel
Lucrările la ruta 6 urmau să înceapă în 2013, drumul urmând să lege Pristina de Macedonia. De asemenea, la finele anului trecut existau discuții între autoritățile din Kosovo și cele din Serbia despre o nouă autostradă care să lege capitalele celor două state. Acesta ar extinde ruta 7, de la Pristina, la granița cu Serbia, iar discuțiile erau foarte importante, având în vedere recenta istorie dintre cele două națiuni.
Sursa Facebook// Bechtel// Autostrada din Kosovo