De mai bine de o lună de când a fost închisă pentru reparații pe banii constructorului, firma Impregilo nu a făcut decât „sporadic” lucrări de remediere, mai ales în cazul defectelor minore de pe șantier, susține CNADNR într-un răspuns transmis gândul.
UPDATE Șeful CNADNR Narcis Neaga a confirmat miercuri că firmei italiene Salini Impregilo, constructorul lotului 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, i s-a impus demolarea și refacerea corespunzătoare a 200-300 de metri din autostradă.
„Decizia demolării a fost luată pentru a identifica exact cauza apriției fisurii, mai ales având în vedere că Antreprenorul a avut și calitatea de Proiectant în cadrul Contractului de lucrări. Lucrarea este încă în garanție și, astfel, valoarea de remediere a defectelor va fi suportată în totalitate de către Antreprenor”, arată șeful CNADNR, Narcis Neaga, într-un comunicat.
” Chiar și în acest moment, noi, CNADNR, am ajuns până în punctul de a cere chiar demolarea unei porțiuni pentru a fi siguri că proiectul se va finaliza în condiții de maximă siguranță. Sunt conștient de presiunea care există. Dar rezolvarea situației actuale nu se poate face decât printr-o decizie drastică, potrivit standardelor de calitate și siguranță. Chiar dacă în timp au fost acumulate mai multe tensiuni, chiar dacă am vrea ca peste noapte să rezolvăm această problemă, CNADNR, în toate acțiunile pe care le desfășoară în acest proiect, trebuie să respecte atât prevederile contractuale cât și legislația în vigoare”, a declarat Narcis Neaga.
În schimb, și CNADNR și constructorul italian comandă expertize tehnice peste expertize tehnice pentru a găsi soluțiile de remediere. Compania de drumuri are deja „cel puțin” trei expertize și mai așteaptă încă una, pregătindu-se de o eventuală reziliere a contractului cu Impregilo urmată de relicitarea contractului.
„Avem cel puțin trei expertize tehnice. Mai așteptăm una. Aici se joacă un pic altfel, nu se joacă uite expertiza, apucă-te de treabă. Aici se joacă relicitarea. Adică rezilierea și relicitarea. Și pentru asta trebuie să fii pregătit”, au declarat pentru gândul surse din CNADNR.
Primele fisuri pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, între Săliște și Cunța, au apărut la scurt timp după inaugurare. Într-un interviu acordat gândul, șeful CNADNR Narcis Neaga a admis că apariția primelor fisuri, la 10 zile de la deschiderea lotului 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, i-a „speriat pe toți” și i-a luat prin surprindere, mai ales că „fisura a apărut unde nu ne așteptam”. În interviu, Neaga nu a exclus rezilierea contractului cu construtorul italian, iar în cazul scenariului unei insolvențe a constructorului, spunea că garanția de 60 de milioane de lei ar acoperi lucrările ce ar mai trebui făcute.
Acum, o bucată de 200 de metri din lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu va trebui demolată și reconstruită. Lotul de 22 de kilometri, pentru care statul a plătit 130 de milioane de euro, a fost deschis circulației cu două zile înainte de alegerile din noiembrie anul trecut. Apoi a fost închis la 10 luni de la inaugurare.
Pe autostrada care este închisă de mai bine de o lună, mai exact în zona kilometrului 60, muncitorii au descoperit infiltrații de apă la 8-10 metri adâncime, din cauza drenurilor care nu funcționează.
„Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3 metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 și 10 metri față de cota roșie (linia autostrăzii într-un plan vertical – n. red.)”, arată o notă de constatare semnată de angajați ai Companiei Naționale de Drumuri Naționale și Autostrăzi din România (CNADNR), și prezentată de România Liberă.
Ce spune CNADNR despre reparațiile pe care le face Impregilo pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie
Lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu a fost închis pentru reparații pe 7 septembrie, compania anunțând că traficul ar urma să fie restricționat timp de o lună și jumătate.
Deși mai sunt doar câteva zile până când expiră termenul, constructorul Italian s-a ocupat până acum, „sporadic”, mai ales de defectele minore de pe șantier, așteptând o nouă expertiză tehnică pentru soluțiile de remediere, potrivit unui răspuns de la CNADNR.
” Începând cu data de 18.06.2015, antreprenorul (firma italiană Impregilo – n.n.) a suspendat execuția lucrărilor. În prezent acesta realizează sporadic lucrări de remediere a defectelor din șantier, în special al celor minore. De asemenea, antreprenorul a informat beneficiarul (CNADNR- n.n.) că realizează expertize tehnice în zonele cu defecte, în baza cărora se vor stabili soluțiile tehnice de remediere, acolo unde se impune”, se arată în răspunsul transmis de CNADNR la solicitarea gândul.
„Cel mai complex defect de pe autostradă”
” În ceea ce privește cel mai complex defect de pe autostradă, ca urmare a excavației realizate în zona km 60+600 până aproximativ la terenul de fundare, Antreprenorul a demarat o nouă expertiză tehnică, astfel că termenul de finalizare este condiționat de finalizarea și de rezultatele acesteia, care vor recomanda soluția tehnică necesar a fi adoptată în zonă” , arată CNADNR.
CNADNR nu a răspuns la întrebarea dacă se va respecta termenul anunțat pentru redeschiderea circulației.
CNADNR acuză execuția necorespunzătoare a lucrărilor care au dus la apariția problemelor pe lotul 3.
„Referitor la lucrările de reparații de pe Autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3, CNADNR SA întreprinde toate demersurile necesare în vederea asigurării finalizarii executiei lucrărilor, precum și reparația tuturor defectelor constatate, în termenii contractului de lucrări. Lucrările de remediere vor fi realizate de către Antreprenor pe propriul risc si cheltuiala acestuia. Aceste defecte s-au cauzat execuției necorespunzătoare a lucrărilor de către Antreprenor și nu alunecărilor de teren. În cadrul programului de remediere înaintat de către Antreprenor se regăsesc toate defectele din șantier. Defectul de la km 60+600, conform programului elaborat de către Antreprenor necesită perioada cea mai indelungată pentru realizarea tuturor lucrărilor de remediere. În acest interval de timp sunt programate a se remedia și toate celelalte defecte din șantier”, potrivit unui comunicat al CNADNR de la începutul lunii septembrie.
„În ceea ce priveste zona km 59+800 clarificam: atât Antreprenorul cât și Beneficiarul realizeaza expertizarea acestei zone. Din analiza zonei rezulta ca defectiunea este cauzata de executia necorespunzatoare și nu de alunecari de teren. Ceea ce este vizibil în santier reprezinta o tasare structurala a structurii rutiere. În ceea ce priveste zona km 61+400 clarificam: din activitatea de monitorizare intreprinsa de catre Antreprenor nu s-au inregistrat noi alunecari de teren in zona respectiva. În ceea ce priveste zona km 64+200 clarificăm: nu s-a semnalat un defect major, de anvergura celei afirmate. Defectul in aceasta zona se refera la un ebulment in banda de urgenta pentru care Antreprenorul a notificat realizarea unei expertize tehnice si remediere conform programului de lucrari inaintat de catre acesta”, se arată în comunicatul CNADNR.
CNADNR trebuie să demonstreze îndeplinirea obiectivului „Construcția autostrăzii Orăștie – Sibiu” până la sfârșitul anului 2016, se mai arată într-un comunicat de la compania de drumuri.