La o zi după ce au fost amenințați cu blocarea trenurilor în gări, operatorii au început să-și achite datoriile către CFR SA
La o zi după ce directorul general al CFR SA i-a amenințat pe operatorii privați și de stat cu restricționarea accesului la rețeaua feroviară, pe fondul neachitării datoriile aferente taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), compania a anunțat că și-a intensificat ritmul plăților către furnizori datorită „unui nivel mai bun de încasare a veniturilor contractuale”.
Practic, avertizați că ar putea rămâne cu trenurile blocate în gări, CFR Călători, CFR Marfă, dar și operatorii privați au început să-și plătească datoriile față de CFR SA ceea ce a permis companiei să-și intensifice la rândul său plățile către furnizori.
„Pentru prima dată, în ultima perioadă, am reușit să susținem din surse proprii un nivel dinamic de efectuare a plăților către furnizorii noștri. Pentru că am rezolvat problema stopajului la sursă, după ce am reușit să ajungem la zi cu plata contribuțiilor angajatului la bugetul de stat, am creat premisele unui flux alert al plăților către furnizori”, a declarat într-un comunicat Dimitris Sophocleous, directorul general al companiei.
Plățile CFR SA vor fi efectuate cu prioritate pentru a plăti datoriile acumulate din 2012, arată compania.
CFR Călători și CFR Marfă au datorii de 1,7 miliarde de lei față de CFR SA
Sophocleous a afirmat marți că administratorul rețelei feroviare publice va începe acțiuni împotriva operatorilor cu datorii, privați sau de stat, care includ restricționarea accesului la rețea.
CFR SA a anunțat vineri că toți operatorii de transport feroviar care înregistrează debite pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) au fost informați că până marți, 9 aprilie, trebuie să-și achite obligațiile restante.
Sophocleous a precizat că cele două au împreună datorii de 1,7 miliarde lei către compania pe care o conduce, că există sume plătite lunar, dar banii nu sunt suficienți. CFR are de recuperat de la operatorii privați circa 70 milioane lei, la care se adaugă alți 65 milioane lei, mai dificil de obținut, de la unele firme intrate în insolvență.
Echipa managerială a stabilit demararea procedurilor de recuperare a acestor datorii, prin punerea în aplicare a tuturor clauzelor contractuale.
Potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pentru reglementarea unor măsuri financiar fiscale, elaborat de Ministerul Transporturilor, ANAF va prelua un debit restant, în cuantum de 119 milioane lei, pe care CFR SA îl înregistrează la AVAS, iar ulterior CFR Marfă va prelua o datorie de 605,9 milioane lei pe care CFR SA o are la ANAF, scăzută din sumele datorate de transportatorul de marfă administratorului rețelei feroviare.
CFR SA a obținut o creștere a profitului contabil cu 120 de milioane de lei în primele trei luni, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, CFR SA a anunțat că în urma efectuării plăților pentru contribuțiile obligatorii către bugetul consolidat, și-a redus datoriile cu 13% în primul trimestru, de la 620 milioane lei la 540 milioane lei.