Le Monde: Taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice din China nu reprezintă o soluție pe termen lung
Uniunea Europeană a recurs la impunerea de taxe vamale împotriva Chinei, considerat ”rival sistemic”, pentru a proteja industria europeană, dar acest instrument nu reprezintă o soluție pe termen lung, comentează cotidianul Le Monde, pledând pentru acțiuni de stimulare a competitivității companiilor europene.
Uniunea Europeană a intrat într-o nouă eră a relațiilor cu partenerii comerciali. Statele UE au aprobat săptămâna trecută impunerea de taxe vamale la importurile de vehicule electrice chineze. Decizia a fost luată la finalul unei anchete care a evidențiat subvențiile masive de care beneficiază producătorii auto chinezi.
”Criticată pentru naivitatea în materie de liber-schimb, Uniunea Europeană a rezolvat problema prin protejarea industriei. Modificarea doctrinei s-a derulat pe fondul disensiunilor între cele 27 de state membre. Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia s-au opus barierelor vamale”, constată cotidianul Le Monde, într-un editorial intitulat ”UE taxează vehiculele electrice chineze. Și apoi?”.
”Pe plan politic, decizia este un semnal important transmis Chinei, întrucât este creat un nou raport de forță cu o țară considerată «rival sistemic». Ca de obicei, Beijingul a încercat să îi divizeze pe europeni avertizând cu măsuri de retorsiune. Dar, prin faptul că nu a cedat actelor de intimidare, UE a demonstrat că interesele comune sunt superioare celor ale statelor membre”, subliniază cotidianul Le Monde.
Acțiunea UE nu poate fi soluție pe termen lung, este necesară creșterea competitivității
Pe plan economic, nu pot fi așteptate miracole prin această abordare protecționistă. Producătorii auto din China vor crea strategii pentru a evita restricțiile și a pătrunde pe piața comunitară.
”Soluția UE nu poate fi folosită pe termen lung. Trebuie să servească drept instrument pentru a stimula producătorii auto europeni să facă față concurenței generate de China”, subliniază cotidianul Le Monde.
Statele UE ar putea cere ca o parte semnificativă a pieselor vehiculelor chineze fabricate în Europa să fie de origine europeană. Spre exemplu, bateriile mașinilor electrice chineze ar trebui construite local, ceea ce ar stimula construirea unor fabrici mari în Europa.
”În raportul de forță cu Beijingul, protecționismul nu este o finalitate, ci o etapă și un instrument care să permită Europei să ajungă la nivelul concurenței generate de China, pentru a accelera tranziția ecologică”, a concluzionat cotidianul Le Monde.
Foto: Profimedia
Citește și: