Legătura dintre lucrările de renovare majoră și infrastructura pentru instalarea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice. De ce trebuie să știi asta
Investitorii sau proprietarii clădirilor rezidențiale și nerezidențiale noi sau care vor fi supuse unor lucrări de renovare majoră vor trebui să aibă infrastructură pentru instalarea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice, dacă au peste 10 locuri de parcare.
Conform anunțului făcut de managementul proiectului „România Eficientă”, principalele noutăți care au intrat în vigoare prin Legea 101/2020, care modifică dispozițiile Legii 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor, sunt prevederile privind electromobilitatea, cele cu privire la controlul automat al temperaturii, respectiv dispozițiile privind strategia națională de renovare pe termen lung.
În plus, în ceea ce privește prevederile privind electromobilitatea, atunci când vine vorba de clădirile nerezidențiale noi sau supuse unor lucrări de renovare majoră, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii sau proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să instaleze cel puțin un punct de reîncărcare pentru vehicule electrice, precum și tubulatura încastrată pentru cablurile electrice pentru cel puțin 20% din locurile de parcare prevăzute.
„Acestea trebuie să permită instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice. Regula se aplică atunci când parcarea se situează în interiorul clădirii sau este adiacentă acesteia, ori dacă măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii/parcării”, se precizează într-o informare transmisă GÂNDUL.RO.
Nu sunt obligatorii puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice în cazul clădirilor nerezidențiale deținute și ocupate de IMM-uri
Experții au mai precizat că, în cazul clădirilor nerezidențiale existente cu peste 20 de locuri de parcare, proprietarii au obligația de a instala până la data de 1 ianuarie 2025 un număr de puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice cel puțin egal cu 10% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puțin de două puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice.
„Excepție de la aceste obligații fac clădirile deținute și ocupate de întreprinderi mici și mijlocii”, au completat specialiștii.
Atunci când vine vorba de clădirile rezidențiale noi sau renovate major, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii sau proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice.
Alte două excepții de la lege
„Dispozițiile de mai sus nu se aplică clădirilor rezidențiale și nerezidențiale noi sau supuse unor renovări majore pentru care au fost depuse cereri de autorizație de construire înainte de 10 martie 2021”, au mai menționat specialiștii proiectului.
Totodată, au adăugat experții, prevederile de mai sus nu se aplică nici clădirilor existente rezidențiale și nerezidențiale supuse unor renovări majore pentru care costul estimativ al instalațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice și de încastrare, prevăzut în devizul general și specificat în memoriul pe specialități, depășește 7% din costul total al renovării majore a clădirii.
„România își aliniază legislația internă cu directivele europene în domeniul eficienței energetice și face astfel pași importanți înainte pentru a avea clădiri tot mai sănătoase și sustenabile. Pandemia nu a oprit eforturile Comisiei Europene în direcția neutralității climatice. Dimpotrivă, eficiența energetică rămâne pilonul principal al Pactului Ecologic european”, a spus Radu Dudău, președinte al Energy Policy Group (EPG) și coordonator al proiectului România Eficientă, cel mai mare proiect privat de eficiență energetică din România.
Prevederi privind controlul automat al temperaturii
Actul normativ menționat anterior mai prevede că pentru clădirile noi, al căror certificat de urbanism este emis după data de 15 septembrie 2020, investitorii sunt obligați să asigure echiparea cu dispozitive de autoreglare pentru reglarea distinctă a temperaturii și a calității aerului interior, în fiecare încăpere încălzită/răcită, dacă acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic și economic.
Atunci când vine vorba despre clădirile existente, proprietarii sau administratorii sunt obligați să instaleze, tot în măsura în care acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic și economic, dispozitive de autoreglare a temperaturii la înlocuirea generatoarelor de căldură/frig.
„Pentru clădirile existente, conectate la sisteme de încălzire centralizată, dacă la înlocuirea generatoarelor de căldură din sistemul de termoficare echiparea cu dispozitive de autoreglare nu este fezabilă din punct de vedere economic sau poate conduce la încălcări ale dreptului de proprietate, proprietarii/administratorii sunt obligați să instaleze dispozitive de autoreglare atunci când sunt înlocuite schimbătoarele de căldură din clădiri”, au completat experții.
Prevederi privind Strategia națională de renovare pe termen lung
În vederea susținerii renovării parcului național de clădiri rezidențiale și nerezidențiale, publice și private, și transformarea sa treptată într-un parc imobiliar cu un nivel ridicat de eficiență energetică și fără emisii de carbon până în anul 2050, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) elaborează o strategie de renovare pe termen lung, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
O primă versiune a strategiei se va publica pe pagina de internet a MLPDA până la data de 15 august 2020.
„Strategia se actualizează o dată la 10 ani și se transmite Comisiei Europene ca parte a Planului Național Integrat de Energie și Schimbări Climatice, elaborat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri”, au completat specialiștii.
Pentru a sprijini mobilizarea investițiilor în renovări, Legea 101/2020 mai prevede facilitarea accesului la instrumente de consiliere accesibile și transparente, cum ar fi ghișeele unice pentru consumatori și serviciile de consultanță în domeniul energetic, în ceea ce privește renovările care vizează eficiența energetică și instrumentele financiare relevante.
Legea 101/2020 transpune prevederile Directivei 2018/844/UE privind performanța energetică a clădirilor și ale Directivei 2012/27/UE privind eficiența energetică.