Firmele de proiectare acuză „numărul foarte mare de cerințe nelegale și clauze contractuale abuzive care afectează în mod grav procedura de atribuire”.
„Aceste cerințe nelegale și clauze abuzive nu numai că sunt de natură a vătăma și păgubi grav viitorul contractant, dar conduc în mod indirect la încălcarea unuia dintre scopurile esențiale ale achiziției puiblice și anume utilizarea eficientă a fondurilor publice”, se arată în notificarea trimisă CNADNR de una dintre firmele de proiectare pentru procedura de licitație pentru studiilor de fezabilitate pentru autostrada București-Giurgiu.
Reprezentanții CNADNR au declarat miercuri că în total au fost depuse 50 de contestații.
„Am primit între 1 mai și 12 mai 50 de contestații care acum sunt în analiză la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Se solicită, printre altele, suspendarea procedurilor de achiziție publică, lucru care înseamnă decalarea cu cel puțin 2-3 luni a termenlor”, a declarat miercuri Horia Nicolae, director al direcției de pregătire contracte din CNADNR, la conferința ZF Construction & Infrastructure Summit ”14.
Horia Nicolae spune că până la sfârșitul săptămânii vor mai fi publicate în SEAP alte șase „proiecte majore de realizare de autostradă pentru elaborarea, revizuirea sau reactualizarea studiilor de fezabilitate”.
Licitația pentru SF-ul autostrăzii lui Dragnea, contestată de patru firme
Valoarea estimată a contractului pentru elaborarea SF-ului pentru București-Alexandria este de 19.670.279 lei, fără TVA, (aproximativ 4,37 milioane de euro), care include și suma de 1,78 milioane de lei pentru „cheltuieli diverse și neprevăzute” în procent de 10% din valoarea serviciilor.
Pe lângă elaborarea SF-ului, contractul include și pregătirea documentației pentru transmiterea aplicației de finanțare din fonduri stucturale pentru proiectul autostrăzii, precum și pregătirea documentației de atribuire pentru contractele de lucrări aferente proiectului autostrăzii.
Una dintre firmele de proiectare care a depus o notificare care se intinde pe 23 de pagini menționează, printre altele, că CNADNR impune executarea unui proiect complex „într-un termen exagerat de scurt” și că „încalcă flagrant dreptul prestatorului de a încasa prețul contractului, în cuantumul ofertat”.
Aceeași firmă mai susține că autoritatea contractantă, adică CNADNR, încalcă dreptul prestatorului de a primi dobânzi penalizatoare, potrivit legii, precum și despăgubiri pentru pierderile sau prejudiciile suferite.
„Autoritatea contractantă impune prestatorului riscuri care nu sunt rezultatul culpei/vinei acestuia, riscuri imposibil de cuantificat în faza de ofertare, cu obligația prestatorului de a renunța la orice pretenție de costuri suplimentare sau de a solicita despăgubiri pentru pierderile sau prejudiciile suferite”, se mai arată în notificarea depusă de unul dintre proiectanți.
„Autoritatea contractantă dobândește dreptul de proprietate exclusivă asupra tuturor documentațiilor elaborate de prestator, „pe măsură ce acestea sunt produse”, beneficiarul având dreptul de a le „utiliza, publica, cesiona, ori transfera așa cum va considera de cuviință”, independent de efectuarea plăților datorate prestatorului”, precizează proiectantul.
Astfel, prin acest „mecanism de clauze abuzive și proceduri nelegale”, autoritatea contractantă își poate atinge scopul propus – dobândește proprietatea intelectuală asupra studiului de fezabilitate – fără obligația corelativă de plată, fiind la latitudinea arbitrară a autorității dacă, când și cât plătește prestatorului pentru serviciile executate, se mai menționează în notificarea depusă.
Termenul de patru luni în care compania de autostrăzi vrea ca SF-ul să îi fie predat este considerat prea scurt.
„Este imposibil ca în termen de 4 luni, pentru 76 km de autostradă, să fie efectuate toate investigațiile de teren (geotehnice, topografice, arheologice ), să fie identificați toți proprietarii, să fie efectuate consultații publice, să fie elaborate proiecte pentru două variante de traseu, să fie obținute și incluse în proiect observațiile beneficiarului, ale JASPERS, AMPOST și ale autorităților de mediu, astfel încăt studiul de fezabilitate să fie predat în 4 luni de la data de începere”, se mai arată în notificare.
Proiectant: Termenul de prestare a serviciilor este disproporționat raportat la complexitatea proiectului
O altă firmă consideră că în documentația aferentă procedurii de licitație pentru elaborarea SF-ului pentru București-Alexandria apar „prevederi abuzive și nerealiste”.
„Termenul de prestare a serviciilor este disproporționat raportat la complexitatea proiectului”, arată proiectantul, adăugând că „aceste termene sunt insuficiente pentru a putea elabora un proiect corect, complet și funcțional”.
Un alt proiectant solicită „constatarea caracterului restrictiv și disproporționat al unor cerințe din cadrul fișei de date”, cerând refacerea fișei de date și a caietului de sarcini, precum și reluarea procedurii de achiziție publică.
SF-uri de milioane de euro
În luna aprilie ministrul Transporturilor Dan Șova a anunțat că CNADNR va scoate la licitație mai multe studii de fezabilitate pentru tronsoane de autostradă în aproape toate zonele țării. Între acestea Șova menționa București-Alexandria-Craiova, Sibiu-Pitești, Focșani-Bacău-Siret, Sibiu-Brașov-Bacău. „Cu excepția Sibiu-Pitești care va dura un an, toate celelalte studii vor fi gata în 4 luni”, promitea ministrul Dan Sova.
Iată cele 10 studii de fezabilitate scoase la licitație:
– SF-ul pentru autostrada București-Giurgiu are o valoare estimată a contractului de 13.177.138,00 RON fără TVA. Aici este inclusă și suma de 1.197.467,00 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF-ul pentru autostrada Ploiești-Buzău are valoarea estimată a contractului de 16.153.739,00 RON fără TVA. Aici este inclusă și suma de 1.468.067 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF-ul pentru Alexandria- Craiova are o valoare estimată a contractului de 32.483.758 RON fără TVA. Aici este inclusă și suma de 2.952.614 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF-ul pentru autostrada București-Alexandria are o valoare estimată a contractului de 19.670.279 RON fără TVA. Aici este inclusă și suma de 1.787.753 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF-ul pentru autostrada Craiova-Calafat are valoarea estimată a contractului de 15.911.821,00 RON, fără TVA. Valorea include și suma de 1.446.075,00 RON fără TVA, reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF-ul pentru autostrada Brașov-Bacău are valoarea estimată de 44.990.119 lei, fără TVA, include și suma de 4.089.556 lei fără TVA, reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF pentru autostrada Pașcani-Siret are o valoare estimată a contractului de 24.582.657 RON, fără TVA. Aici este inclusă și suma de 2.234.332 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor. „Nota 1: Autoritatea contractantă optează pentru achiziționarea ulterioară de noi servicii similare în conformitate cu prevederile art. 122 lit j din OUG 34/2006 de la ofertantul a cărui oferta va fi declarată câștigătoare în cadrul prezentei proceduri de achiziție publică în cuantum de: 4.468.665 Lei fără TVA. Valoarea Estimată Totală (incluzând și serviciile similare) : 29.051.322 Lei fără TVA”, se arată în documentația de atribuire.
– SF pentru autostrada Focșani-Bacău are valoarea estimată a contractului de 29.611.627 RON, fără TVA, include și suma de 2.691.512 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10% din valoarea serviciilor.
– SF pentru autostrada Bacău-Pașcani are valoarea estimată a contractului de 24.162.820 RON, fără TVA, include și suma de 2.196.165 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor.
– SF pentru autostrada Buzău-Focșani are valoarea estimată a contractului de 17.562.703 RON, fără TVA, include și suma de 1.596.155 RON fără TVA reprezentând cheltuieli diverse și neprevăzute în procent de 10 % din valoarea serviciilor
Valoarea totală estimată de CNADNR pentru executarea SF-urilor pentru cele 10 autostrăzi este de 238 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 53,6 milioane de euro fără TVA.