Lovitură pentru cel mai mare operator telecom de pe piața locală. ÎCCJ a confirmat irevocabil încălcarea Legii concurenței. „A abuzat de poziția dominantă”
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a confirmat irevocabil încălcarea Legii concurenței de către compania Orange, care „a abuzat de poziția sa dominantă în relația cu firma SC Netmaster Communications SRL”, se arată într-un comunicat transmis luni de Consiliul Concurenței.
De asemenea, instanța a redus amenda de la 147,9 milioane de lei (34,8 milioane de euro) la 110,9 milioane de lei (23,83 milioane de euro).
În anul 2011, Consiliul Concurenței a sancționat companiile Orange și Vodafone pentru că au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie. „Cele două companii dețin monopol în propriile rețele, iar conform normelor europene în domeniul concurenței, un refuz al unei companii dominante poate reprezenta un abuz, în absența unei justificări obiective. Orange și Vodafone aveau obligația de a respecta atât reglementările autorității din domeniu (ANCOM), dar și prevederile din domeniul concurenței, respectiv, nu aveau voie să își folosească în mod abuziv poziția dominantă”, precizează Consiliul Concurenței.
„Companiile care dețin poziție dominantă pot adopta orice strategii necesare pentru a-și apăra interesele comerciale, însă trebuie să aibă un comportament nediscriminatoriu în relațiile cu companiile mici – clienți, furnizori, concurenți”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Cele două companii, Orange și Vodafone, au atacat în instanță decizia Consiliului Concurenței. Curtea de Apel București a avut soluții diferite în cele două cazuri și, ca urmare, Înalta Curte de Casație și Justiție le-a trimis din nou la prima instanță, pentru a fi rejudecate. Astfel, în 2017, Curtea de Apel București a rejudecat dosarele confirmând încălcarea Legii Concurenței de către cele două companii. În cazul Orange, decizia a fost confirmată de ÎCCJ, iar dosarul Vodafone urmează să se judece de ÎCCJ în acest an.
Domeniul telecomunicațiilor este prioritar pentru Autoritatea de Concurență, care a derulat mai multe investigații și analize, și a făcut recomandări pentru îmbunătățirea cadrului legislativ. De exemplu, Autoritatea de Concurență a derulat o investigație și pe piața cartelelor preplătite de telefonie mobilă referitoare la fixarea prețului de revânzare, împărțirea pieței și instituirea unor obligații de neconcurență între companii.
Operatorii de telecomunicații și distribuitorii direcți ai acestora și-au asumat o serie de angajamente pentru eliminarea clauzelor anticoncurențiale din contractele încheiate pe întreg lanțul de distribuție, ceea ce a condus la creșterea concurenței pe această piață. „În urma investigației privind o posibilă discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor, operatorii de telefonie și-au asumat și au implementat angajamente care au restabilit concurența pe piețele serviciilor de telefonie mobilă: ofertele de telecomunicații includ un număr de minute suficient de mare încât să acopere nevoile de comunicare ale utilizatorilor, din ce în ce mai mulți utilizatori se transferă între operatori, a crescut numărul de abonați (post-paid) și a scăzut semnificativ numărul de utilizatori pe bază de cartele preplătite (pre-paid) etc. În același timp, Consiliul Concurenței s-a implicat și a făcut recomandări asfel încât licitația pentru acordarea spectrului de frecvențe pentru furnizarea de servicii de telecomunicații din anul 2012 să conducă la un număr de operatori care să asigure caracterul concurențial al pieței”, se mai arată în comunicat.
Un studiu al Academiei de Studii Economice arată că în cei 20 de ani de activitate Consiliul Concurenței a generat peste un miliard de euro economii pentru cetățenii români, din care peste jumătate revin sectorului telecomunicațiilor – 575 de milioane de euro. Astfel, „intervențiile Consiliului Concurenței, prin investigațiile derulate sau prin propunerile de ajustare a legislației specifice și buna cooperare cu autoritatea de reglementare a pieței (ANCOM) au asigurat o piață concurențială de telecomunicații fixe și mobile comparativ cu alte state europene: servicii de calitate la prețuri rezonabile pentru consumatori, respectiv un grad mare de penetrare în rândul populației”, precizează instituția.