Prima pagină » Economic » Lucian se recomandă „pompier de business”. Patronii îl contactează pentru a le stinge crizele din firme

Lucian se recomandă „pompier de business”. Patronii îl contactează pentru a le stinge crizele din firme

Lucian se recomandă „pompier de business
Ca mulți dintre români, Lucian Vînătoriu a lucrat încă de la început în alt domeniu decât cel pentru care s-a pregătit la facultate. După ce a fost licențiat în limba engleză și în geografie, Vînătoriu a ajuns manager într-o companie din România. Criza a lovit însă puternic firma și acest lucru i-a schimbat drumul în carieră.

Ca mulți dintre români, Lucian Vînătoriu a lucrat încă de la început în alt domeniu decât cel pentru care s-a pregătit la facultate. După ce a fost licențiat în limba engleză și în geografie, Vînătoriu a ajuns manager într-o companie din România. Criza a lovit însă puternic firma și acest lucru i-a schimbat drumul în carieră.

„Am fost pus manager de creștere în perioada de crește economică. Era foarte ușor. Doar te puneai în vârful unei companii, lăsai lucrurile să crească de la sine și luai toate meritele”, povestește el pentru gândul.

Echipa sa a avut parte, la scurt timp, de o surpriză neplăcută.”Noi nu știam atunci, în vara lui 2008, dar compania era deja în cădere liberă, partenerii închiseseră liniile de finanțare și am ajuns acolo puși în fața faptului împlinit. Firma nu își mai putea desfășura activitatea și trecea în modul de recovery”, explică Vînătoriu, adăugând că așa s-a luat hotârârea de reconfigurare a atribuțiile angajaților în încercarea de a salva compania de pe buza prăpastiei.

S-a redus personalul, s-au făcut tăieri din toate punctele de vedere, s-au renegociat contracte și s-a căutat targetarea altor piețe. „Asta am crezut noi că facem bine. Cert este că habar nu aveam că ce făceam se numea gestiunea situațiilor de criză. Nu mi-a fost ușor pentru că eram angajat și mă gândeam la ziua de mâine, dacă mai iau salariul”, adaugă el.

Acționarii au făcut atunci o manevră importantă pentru a se asigura că angajatul va face tot posibilul să salveze compania. Ei l-au cooptat în acționariat și astfel acesta a ajuns să fie pus atât în postura de salariat, cât și în cea de cointeresat în evoluția firmei.

Compania a fost salvată în cele din urmă, iar Lucian Vînătoriu a descoperit astfel din întâmplare că ar fi un moment potrivit să facă o schimbare în carieră și să abordeze un domeniu care le noi nu este foarte cunoscut – gestionarea situațiilor de criză.

„Am avut de-a face cu o suită de entități ale statului interesate de mersul acestei companii, instituții de control, de supraveghere. Am acumulat o experiență extraordinară. Având practica făcută nu mi-a mai rămas decât partea teoretică și în Marea Britanie unde există o tradiție, o școală de gândire cu privire la gestionarea situațiilor de criză, am învățat-o și pe ea”, povestește românul care a ajuns acum partener într-o firmă de consultanță în domeniu și este chemat de patronii români pentru a-i scăpa de crizele apărute în companii.

Modelul britanic de gestiune a crizelor nu fucționează în România

După ce s-a întors din Regatul Unit, unde a urmat cursuri de specializare în domeniu, Lucian Vînătoriu a încercat să implementeze modelul britanic în țara noastră. Acesta nu a funcționat și a fost necesară adaptarea lui la piața locală.

„Modelul britanic nu se aplică aici, dar am găsit soluții de adaptare, în special pe programe de training pe care le particularizăm foarte mult de la o companie la alta”, povestește specialistul în gestionarea situațiilor de criză.

El explică, de asemenea, că principalii factori care duc la apariția unei astfel de situații dificile sunt frauda, sabotarea unui produs, furtul, problemele cu angajații și șantajul.

Cât poți câștiga dacă gestionezi crize

Lucian Vînătoriu lucrează, din 2011, alături de un jurist specializat în litigii comerciale și de un PR. Anul trecut, firma lor a înregistrat o cifră de afaceri de 150.000 de euro, iar în 2014 se așteaptă ca aceasta să crească cu 5%.

Banii pe care îi poți câștiga de pe urma soluționării unor crize variază în funcție de cât de mult are de pierdut patronul. „Dacă ai de pierdut, spre exemplu, 10 milioane de lei, dar un consultant îți reduce pierderile la doar un milion, cu o investiție de 50.000 de lei, am putea trage concluzia că merită să îl angajezi”, spune specialistul.

Vînătoriu spune însă că adevărata valoare adăugată pe care o poate aduce un consultant în acest domeniu este ca o situație de criză să fie evitată cu totul, cu o investiție mică.

„Rolul consultantului de criză nu este neapărat acela de a aduce un câștig în companie, ci de a-ți limita pierderile”, conchide el.

 

Citește și