Prima pagină » Economic » Lucrările care ar trebui să schimbe fața litoralului s-au împotmolit la Mamaia din „cauza vântului”

Lucrările care ar trebui să schimbe fața litoralului s-au împotmolit la Mamaia din „cauza vântului”

Lucrările care ar trebui să schimbe fața litoralului s-au împotmolit la Mamaia din
Lucrările de reabilitare a litoralului românesc au ajuns, în unele zone, într-un punct mort. Unele companii responsabile cu finalizarea acestora în 2015 dau vina pe condițiile meteo nefavorabile din ultimul timp, respectiv pe vântul puternic. Există însă și stațiuni în care lucrările de reabilitare a zonei costiere vor fi gata în luna mai.

Cearșeafuri așezate pe nisip la câțiva centimetri distanță unul față de celălalt, la marginea șezlongurilor, și mii de oameni înghesuiți. Așa arată vara plajele de pe litoralul românesc. Motivul – Marea Neagră care a „mușcat” hectare de nisip din litoral în ultimii 30 de ani. Soluția pentru rezolvarea acestei probleme care ne va lăsa ușor, ușor fără plaje a venit odată cu Master Planul celor de la Apele Române prin care s-a plănuit reabilitarea zonei de coastă în două trepte.

Prima parte a lucrărilor de pe litoral are ca termen de finalizare anul 2015 și urmează să cuprindă reabilitarea sau extinderea digurilor și realizarea de reînnisipări în Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud și Eforie Nord. Cea de-a doua partea a proiectului, care ar trebui să fie gata în 2020, cuprinde investiții importante în combaterea eroziunii din zonele Stăvilar Periboina, Stăvilar Edighiol, Mamaia Centru, Mamaia Nord, Agigea, Eforie Centru, Eforie Sud, Costinești Sud, Mangalia (Olimp, Neptun, Jupiter-Venus, Saturn, Mangalia) și 2 Mai. La acestea ar urma să se adauge lucrări în zona Port Tomis – Port Constanța și în zona Bălții Mangalia.

Lucrările care urmează să se finalizeze în 2020 vor ajuta la crearea a 78,6 hectare noi de plajă și la protejarea a aproape 30 de kilometri de coastă.

Ce firme schimbă fața litoralului românesc

Lucrările de reabilitare a litoralului românesc au fost atribuite prin licitație deschisă Asocierii Porr BAU GmbH, Franco Giuseppe SRL și Dinamica SRL – pentru lotul 1 Mamaia Sud și Asocierii Van Oord Dreadging and Marine Constructors BV și Societatea de Construcții în Transporturi București SA – pentru loturile 2, 3,4 și 5 (Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud și Eforie Nord).

Pentru serviciile de supervizare și management de proiect procedura de atribuire a fost licitație deschisă, contractul fiind atribuit Asocierii Romair Consulting SRL și MGGP SA. Costurile de operare și de întreținere pentru lucrările din faza I a proiectelor, pentru perioada 2015 – 2025, vor ajunge la aproape 19,6 milioane de euro, potrivit informațiilor obținute recent de gândul de la Apele Române.

Lucrările au pornit, dar s-au împotmolit la Mamaia

Primele lucrări de reabilitare a zonei costiere au primit aprobarea de execuție în 26 iunie și aveau ca scop construirea unui dig submers paralel cu țărmul, în zona Tomis Nord.

Odată cu încheierea sezonului estival, constructorii ar fi fost așteptați să accelereze lucrările de pe litoral. La Mamaia Sud însă acestea s-au împotmolit din cauza vântului puternic și a eroziunii costiere, potrivit reprezentanților asociției care a câștigat contractul pentru acest segment de litoral, citați de Știrile ProTV.

„Datele de acum trei, patru ani, când am venit, s-au schimbat foarte mult. Încercăm să terminăm înainte de vacanța de vară, dar depinde foarte mult de vântul din acest an”, a declarat Klaus Bleckenwegner, reprezentantul asociației de companii.

Reprezentanții Ministerului Mediului nu acceptă însă astfel de scuze. „Nu se întamplă nimic pe teren. Pe 19 noiembrie o sa revin pe șantier. Până atunci le-am trasat foarte clar ce ar trebui să vedem și, dacă nu, vom vedea dacă acest contract mai are viabillitate sau nu”, a declarat ministrul Attila Korodi.

Sursă: Știrile ProTV

La Mamaia Sud ar trebui să se construiască trei epiuri (n.r. diguri ) geo-simetrice îngropate, fiecare cu o lungime de 70 de metri, trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 100 de metri și un epiu, cu o lungime de 200 de metri, din piatră brută. Acesta din urmă va reține nisipul încărcat pe plajă.

Tot aici trebuie să se realizeze reînnisiparea plajei pe o lungime de circa 1,2 kilometri.

Pe de altă parte, în zona Constanța – Eforie Nord lucrările ar putea ajunge la final în luna mai a anului viitor. „Scopul acestor plaje este să protejeze zona costiera de eroziune. Garanția pentru aceste plaje este de 50 de ani, așa că aceste construcții trebuie să fie bine făcute”, a declarat un reprezentant al asociației care se ocupă de acest segment de litoral.

Ce lucrări ar trebui să se finalizeze pe litoral în 2015

1. Mamaia Sud

– reabilitarea a două diguri existente paralel cu țărmul, fiecare cu o lungime de 250 de metri.

– construirea unui epiu (n.r. dig), cu o lungime de 200 de metri, din piatră brută. Acesta va reține nisipul încărcat pe plajă.

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 70 de metri.

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 100 de metri.

– reînnisiparea plajei pe o lungime de circa 1,2 kilometri.

2. Tomis Nord

– reabilitarea epiului existent și extinderea digului existent la capătul de nord.

– extinderea a două epiuri existente la 270 de metri, respectiv la 290 de metri.

– construirea unui nou dig submers, lung de 260 de metri, paralel cu țărmul.

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei pe aproximativ un kilometru.

3. Tomis Centru

– extinderea epiului existent până la 340 de metri lungime.

– reabilitarea parțială a unui alt epiu existent și extingerea sa până la 350 de metri.

– construirea unui nou dig submers lung de 245 de metri, paralel cu țărmul, care să spargă valurile.

– construirea a două epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungume de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a 8.500 de metri.

4. Tomis Sud

– reabilitarea și extinderea a două epiuri (n.r. diguri) la 350 de metri, respectiv la 100 de metri.

– construirea a două noi diguri submerse, paralele cu țărmul, cu lungimi de 260 de metri, respectiv 245 de metri.

– construirea unui epiu geo-sintetic îngropat lung de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a 1,47 de kilometri.

5. Eforie Nord

– reabilitarea și extinderea a două epiuri și demolarea altor patru.

– construirea a trei diguri submerse, cu lungimi de 200 de metri, respectiv de 275 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a circa 1,2 kilometri de țărm.

Cei de la Apele Române se așteaptă ca prin aceste lucrări să revigoreze turismul litoral și să atragă un număr mai mare de vizitatori în stațiunile de la Marea Neagră.

Veniturile suplimentare care vor fi obținute de pe urma noilor porțiuni de plajă nu pot fi nici ele trecute cu vederea, având în vedere că fiecare metru pătrat în plus poat efi închiriat operatorilor economici pentru a fi amenajat în scopuri turistice.

Citește și