Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Deficitul comercial al României a ajuns la trei miliarde euro după două luni din 2021. Creșterea este de 500 milioane euro față de anul trecut

Deficitul comercial al României a ajuns la trei miliarde euro după două luni din 2021. Creșterea este de 500 milioane euro față de anul trecut

Deficitul comercial al României a ajuns la trei miliarde euro după două luni din 2021. Creșterea este de 500 milioane euro față de anul trecut
Sursa foto: Shuttersstck - caracter ilustrativ

Importurile de bunuri ale României în primele două luni din 2021 au depășit cu 3 miliarde de euro totalul exporturilor, o valoare ce este cu peste 455 de milioane de euro mai mare decât cea înregistrată în perioada similară a anului trecut, înainte ca pandemia de COVID-19 să-și facă simțite efectele în economie.

Anul 2020 s-a încheiat cu o reducere a volumului comerțului internațional de 8,1% și un deficit al balanței comerciale de aproape 18,4 miliarde de euro. Exporturile României au scăzut în primele două luni ale anului 2021, în timp ce importurile au crescut ușor, iar deficitul balanței comerciale rezultat a fost în creștere, comparativ cu primele două luni ale anului trecut.

În primele două luni din acest an, exporturile au avut o valoare totală de 11,192 miliarde de euro, în timp ce importurile au însumat 14,262 miliarde de euro, arată datele Institutului Național de Statistică, date publicității vineri. Valoarea bunurilor exportate a scăzut cu 3,7%, în timp ce importurile au avut un avans de 0,2%.

Astfel, deficitul balanței comerciale a României în primele două luni ale anului 2021 a crescut cu 455,9 milioane de euro față de perioada similară a anului trecut, ajungând la 3,070 miliarde de euro, de la 2,597 miliarde de euro.

Comparativ, în primele două luni din 2020, față de perioada similară din 2019, deficitul balanței comerciale crescuse cu 170,8 milioane de euro, iar atât exporturile cât și importurile înregistraseră creșteri, de 2%, respectiv 2,9% față de aceeași perioadă a anului anterior, conform datelor INS.

În prima lună din 2021, deficitul balanţei comerciale a fost de 1,2 miliarde euro, mai mic cu 125 milioane euro decât cel înregistrat în ianuarie 2020.

Aproximativ două treimi din totalul comerțului internațional din primele două luni ale anului au fost intra-UE27, ajungând la 8,454 miliarde de euro la exporturi și 10,520 miliarde de euro la importuri.

Exporturile extra-UE27 în acest interval au fost de 2,738 de miliarde de euro, iar importurile, de 3,741 miliarde de euro.

Ce produse au cântărit cel mai mult în balanța comercială

Grupa de produse cu cea mai mare pondere în structura exporturilor și importurilor, în lunile ianuarie și februarie ale anului curent, a fost „mașini și echipamente de transport”, care au însumat 50% din exporturi și 37% din importuri. Această categorie a avut o scădere la exporturi de 0,9%, dar o creștere la importuri, de 2%, în perioada analizată.

În cifre absolute, valoarea exporturilor la această categorie a scăzut cu 52 de milioane de euro, respectiv de la 5,652 miliarde de euro în primele două luni din 2020, la 5,600 miliarde de euro în primele două luni din 2021. În același timp, valoarea importurilor a crescut cu aproape 100 de milioane de euro, de la 5,202 miliarde de euro, la 5,301 miliarde de euro.

Per ansamblu, la capitolul importuri, produsele cu creșteri procentuale față de anul anterior au fost cele din categoria „materiale crude, necomestibile, exclusiv combustibil” (+10,4%), „articole manufacturate diverse” (+5,5%), „mașini și echipamente de transport” (+2%), „alimente și animale vii” (+1,9%), în timp de scăderi semnificative au fost la „combustibili minerali, lubrifianți și materiale derivate” (-21,8%) și la „băuturi și tutun” (-10,7%).

La capitolul exporturi, cea mai mare creștere în primele două luni din 2021, față de perioada similară a anului trecut, a avut-o categoria „produse chimice și produse derivate nespecificate în altă secțiune” (+11,9%), dar majoritatea bunurilor au înregistrat scăderi procentuale, printre care: „combustibili minerali, lubrifianți și materiale derivate” (-22,1%), „băuturi și tutun” (-20,5%), „articole manufacturate diverse” (-12,6%), „uleiuri, grăsimi și ceruri de origine animală și vegetală” (-11,7%), „alimente și animale vii” (-9,8%) și „materiale crude, necomestibile, exclusiv combustibil” (-8,9%).

 

8,1%, scăderea comerțul internațional în primul an al pandemiei

Valoarea totală a comerţului internaţional al României, în anul 2020, a înregistrat o scădere de 8,1% față de anul 2019, ajungâng la o valoare de 142,739 miliarde de euro, conform datelor INS centralizate de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Per ansamblu, în 2020, exporturile României au scăzut la 62,175 miliarde de euro (-9,9%), iar importurile, la 80,563 miliarde de euro (-6,6%).

În aceste condiţii, deficitul balanţei comerciale a României a crescut cu +6.3%, de la nivelul de -17,298 de miliarde de euro, valoarea de la 30 decembrie 2019, la-18,388 miliarde de euro, la 31 decembrie 2020.

„Analiza exporturilor pe grupe de mărfuri pune în evidenţă faptul că toate categoriile principale de produse au înregistrat scăderi ale livrărilor pe piaţa internaţională şi, în funcţie de ponderea deţinută în total export, acestea au influenţat amplitudinea trendului descendent al exportului realizat în anul 2020, comparativ cu anul anterior”, se arată în raportul realizat de Direcția Instrumente și Programe Promovare Export, din cadrul Ministerului Economiei.

Specialiștii Ministerului Economiei au ierarhizat principalele grupe de produse după mărimea reducerii absolute înregistrată de livrările la export în 2020, față de 2019:

  •  produse ale industriei constructoare de maşini (inclusiv electrotehnică)

-2,747 miliarde euro (-7,8%)

  • produse minerale

-1,127 miliarde euro (-41,1%)

  • produse ale industriei textile şi pielăriei

-1,023 miliarde euro (-19,0%)

  • metale comune şi articole din acestea

-674,2 milioane euro (-11,3%)

  • produse ale industriei lemnului, hârtiei (inclusiv mobilă)

-463,1 milioane euro (-9,1%)

  • produse ale industriei chimice şi mase plastice

-392,5 mililioane euro (-6,2%)

  • produse agroalimentare

-189,2 milioane euro (-2,6%)

  • articole din piatră, ipsos, ciment, sticlă şi ceramică

-16,5 milioane euro (-3,9%)

Potrivit documentului, nu au fost întregistrate creşterii pe categoriile exporturilor în perioada analizată.

În ceea ce privește importurile românești, în structura principalelor grupe de produse, acestea au înregistrat, în majoritate, scăderi în anul 2020 faţă de anul anterior.

Astfel, scăderi ale importurilor, în cifre absolute, s-au înregistrat la:

  • produse minerale

-2,454 miliarde  euro (-34,4%)

  • produse ale industriei constructoare de maşini (inclusiv electrotehnică)

-2,440 miliarde  euro (-7,0%)

  • metale comune şi articole din acestea

-747,0 milioane euro (-8,6%)

  • produse ale industriei textile şi pielăriei

-561,8 milioane euro (-8,1%)

  • produse ale industriei lemnului şi hârtiei (inclusiv mobilă)

-197,0 milioane euro (-4,7%)

  • articole din piatră, ipsos, ciment, sticlă şi ceramică

-13,3 milioane euro (-1,1%)

Pe de altă parte, creşteri absolute s-au înregistrat la:

  • produse agroalimentare

+499,6 milioane euro (+5,9 %)

  • produse ale industriei chimice şi mase plastice

+157,0 milioane euro (+1,1 %)

Topul partenerilor comerciali ai României

Potrivit datelor centralizate de Ministerul Economiei, primele 10 ţări de destinaţie pentru exporturile româneşti din 2020, cu o ponderea cumulată de 65,8% în total export,  au fost:

  • Germania (cu o pondere în totalul exportului României de 22,8%)
  • Italia (10,7%)
  • Franţa (6,7%)
  • Ungaria (5,0%)
  • Polonia (3,7%)
  • Bulgaria (3,6%)
  • Olanda (3,5%)
  • Turcia (3,4%)
  • Marea Britanie (3,3%)
  • Cehia (3,1%)

La import, primele zece ţări partenere ale României deţin o pondere de 68,7% din total import realizat în anul 2020, respectiv:

  • Germania (20,8%)
  • Italia (8,9%)
  • Ungaria (7,3%)
  • China (6,3%)
  • Polonia (6,2%)
  • Franţa (4,6%)
  • Turcia (4,4%)
  • Olanda (3,9%)
  • Austria (3,2%)
  • Cehia (3,1%)
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele