Controale la furnizorii de energie electrică. ANRE și ANPC verifică eventuale practici comerciale incorecte sau înșelătoare
Furnizorii de energie electrică au parte de controale din partea Autorității Naționale pentru Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Verificările sunt făcute pe fondul nemulțumirilor transmise de mai mulți beneficiari, inclusiv ministrul Energiei, care s-au plâns că au primit facturi mai mari decât de obicei, la începutul acestui an.
Conform unui comunicat de presă transmis luni de ANRE, agenția a demarat, alături de ANPC, mai multe acțiuni, în contextul liberalizării pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2021.
Principalele obiective vizează verificarea utilizării unor eventuale practici comerciale incorecte sau înșelătoare în relația cu consumatorii de energie electrică (ANPC); verificarea modului în care sunt respectate dispozițiile legale privind transmiterea către consumator a confirmării încheierii contractului, pe un suport durabil, într-un termen rezonabil din momentul încheierii contractului la distanță şi cel târziu la momentul livrării produselor sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat (ANPC).
De asemenea, este controlat modul în care sunt respectate dispozițiile legale privind emiterea lunară a facturii pentru energia electrică furnizată clienților finali alimentați în regim de serviciu universal (ANRE). Agenția verifică și modul în care sunt respectate dispozițiile legale privind facturarea de către furnizor a consumului energiei electrice în perioada cuprinsă între două citiri consecutive a aparatului de măsurare efectuate de operatorul de rețea.
Totodată, este verificată respectarea de către furnizorii de ultimă instanță a obligației de a-și informa, pe tot parcursul anului 2021, clienţii casnici beneficiari de serviciu universal cu privire la ofertele concurenţiale proprii aplicabile şi la dreptul de a încheia un contract pe piaţa concurenţială cu oricare furnizor licențiat.
„Pe măsura finalizării, concluziile acțiunilor de control desfășurate la furnizorii de energie electrică vor fi făcute publice”, susțin reprezentanții ANRE.
Facturi mult umflate pe consumuri estimate
Mulți clienți s-au plâns de faptul că, pentru luna ianuarie, de când a fost declarată liberalizarea pieței furnizorilor de electricitate, facturile au venit mult mai mari. Printre victime se numără inclusiv ministrul Energiei, Virgil Popescu (foto). Acestuia i s-au cerut pentru o singură lună peste 900 de lei, echivalentul consumului estimat pentru o locuință neutilizată, unde erau facturați 1.500 de kW.
„Practic, furnizorii împreună cu distribuitorii încarcă facturile românilor prin estimări mai mari în această perioadă de iarnă, urmând ca ulterior, după o lună, două, trei, patru, cinci, în funcție de consumul fiecăruia, să-și recupereze banii. Practic, se finanțează pe banii românilor fără dobândă, după părerea mea complet în afara oricărui cadru legal”, a declarat atunci Virgil Popescu, într-o intervenție la Digi 24.
Conform reprezentantului guvernamental, este o practică la care au recurs aproape toți furnizorii. „Mie mi-au venit reclamații cam de la toți”, a spus ministrul Energiei.