RAPORT. Dezvoltatorii imobiliari sunt precauți pe rezidențial și retail. Interesul pentru spațiile industriale și logistice rămâne pe creștere
Segmentele pieței imobiliare din România au evoluat diferit unul de altul, în primul trimestru al acestui an, din punct de vedere al cererii. Astfel, spațiile industriale și logistice continuă să fie de mare interes pentru investitori, în timp ce livrările noi au scăzut semnificativ pe aproape toate categoriile de active, relevă raportul JLL Bucharest City Report T1 2021.
Din punct de vedere al investițiilor din primele trei luni ale anului, volumul total s-a cifrat la aproape 74 milioane euro, cu 50% mai puțin față de perioada similară a anului trecut. Cea mai bună explicație este pandemia, care a stopat pentru mai bine de jumătate din anul trecut orice nouă inițiativă imobiliară.
Noutatea anului este însă apariția pe segmentul imobiliar a unui nou investitor – Oresa Ventures, fond de investiții de tip private equity – activ în Europa Centrală și de Est, inclusiv România, de peste 15 ani. Aici deține participații în 25 de companii din domeniul FMCG, construcții, iar până spre sfârșitul anului trecut și în servicii financiare, prin participația în capitalul KIWI Finance, cel mai mare broker de credite din România.
Oresa Ventures și-a vândut cota din KIWI către OLX și a intrat în acest an pe piața imobiliară prin achiziția Solo Logistic Park din Iași de la compania locală Tester Group, deținută de Bogdan Pițigoi.
Cu toate incertitudinile privind evoluția pandemiei, un număr consistent de tranzacții sunt în diverse stadii și ar putea să fie închise în acest an, spun experții JLL, și estimarea pentru 2021 este că volumul total va depăși 700 milioane euro.
Sectorul de birouri continuă să fie cel mai lichid, reprezentând circa 50% din volumul potențial din 2021, în timp ce randamentele au rămas neschimbate în T1, respectiv 7% la birouri, 7,25% pentru centrele comerciale și 8% la spații industriale.
Rata de neocupare a birourilor a crescut cu două puncte procentuale
Cererea totală din București a fost de 51.000 mp, puțin sub cea din T1 2020 (55.000 mp). Cererea netă a reprezentat 19.600 mp, comparabil cu 19.200 mp înregistrată în primul trimestru din 2020. Relocările au avut cea mai mare pondere în totalul cererii, respectiv 34%, acestea fiind urmate de reînnoiri și renegocieri de proiecte, cu aproximativ 25%.
Partea mai puțin plăcută, care confirmă consecințele nefaste ale pandemiei, este rata de neocupare, care a continuat să crească în T1 cu peste două puncte procentuale, până la 13,4%, de la circa 11,3% în T4 2020. Întoarcerea angajaților în birouri se va face treptat, iar pe de altă parte, urmează livrări de spații noi, ceea ce va duce cel mai probabil la creșterea în continuare a ratei de neocupare.Livrările de proiecte noi în T1 2021 au totalizat 29.500 mp, astfel că stocul din București a ajuns la aproape trei milioane mp. Comparativ cu T1 2020, noile livrări din primul trimestru din 2021 s-au redus cu 60%.
Dacă anul trecut au fost livreate proiecte noi în suprafață totală de 155.200 mp, în acest an, estimările sunt pentru circa 256.000 mp de noi spații de birouri. Aproape jumătate (42%) din livrările planificate sunt în Centru-Vest, în timp ce 17,5% din livrări vor fi în Centru, iar 11,5% în CBD.
În București se deschid două mall-uri în 2021, prima dată după cinci ani
Potrivit raportului JLL, anul 2021 aduce în București două noi proiecte semnificative de retail, după cinci ani în care dezvoltatorii au investit exclusiv în alte orașe din țară. Cele două proiecte sunt Colosseum Mall, de 16.500 mp, situat în zona de nord-vest a orașului și Fashion House Outlet Center Pallady, cu 12.700 mp, deschis în trimestul doi de Liebrecht & wooD în zona de est.
Stocul total de retail modern în București a rămas la 1,176 milioane mp și urmează să crească la 1,2 milioane de mp până la finele anului. În țară, fost livrat un singur proiect în România, Sepsi Value Center, în orașul Sfântu Gheorghe, cu 17.000 mp, dezvoltat de Prime Kapital și MAS Real Estate.
Proiectele de retail care urmează vor fi livrate totalizează circa 156.000 mp, mai mult cu față de 148.600 mp în T1 2020. În afara Bucureștiului, livrările de spații de retail anunțate pentru 2021 sunt reprezentate în principal de parcuri comerciale, de sub 20.000 mp, cel mai mare fiind valoarea de 20.800 mp, respectiv Prahova Centrul Ploiești, dezvoltat de Prime Kapital și MAS Real Estate.
Bref piața industrială
- Cererea totală de spații industriale și logistice moderne din România a însumat aproximativ 262.000 mp, din care 63% (165.000 mp) a reprezentat cerere netă
- Bucureștiul a avut cea mai mare pondere din cerere, cu aproape 77% (peste 200.000 mp), aceasta fiind urmat de Brașov, cu 5,8% (15.200 mp) și Timișoara, cu 3,3% (8.700 mp)
- Industria auto a avut cea mai mare contribuție la cerere, reprezentând 29% din total (75.000 mp), în timp ce sectorul logistic a atras aproape 13% din cerere (33.800 mp).
- Doar 30.700 mp de proiecte noi, reprezentând sub 16% din livrările din T1 2020.
- Se preconizează ca până la finele anului stocul total să ajungă la aproape 5,8 milioane mp.
Pe piața rezidențială, oferta nouă a crescut cu 8.300 unități în București și Ilfov, mai mare cu 34% față de perioada similară a anului trecut, ceea ce denotă o revenire pe proiectele rezidențiale în zona Capitalei și cele limitrofe acesteia.
JLL este o companie specializată în servicii profesionale și de management al investițiilor, dedicate domeniului imobiliar, servicii oferite clienţilor care doresc să obțină valoare adăugată prin deţinerea, închirierea sau investițiile în proprietăți imobiliare. JLL este listată pe bursa din New York – NYSE: JLL.