TRANZACȚII: Consumul online a determinat tranzacții-record pe piața spațiilor industriale. Valoarea proiecte logistice livrate în 2020 a depășit pragul de 300 milioane euro
Modificarea comportamentului de consum, pe fondul restricțiilor sale de mobilitate impuse anul trecut, a determinat creșterea cererii pentru spații industriale și pentru depozitare a mărfurilor care au făcut obiectul comerțului online. Tranzacțiile pe piața de profil au fost cu 15% mai mari față de anul 2019, care, la rândul său a fost un an record.
Peste 670.000 de metri pătrați au făcut obiectul contractelor de închirie pe zona spațiilor logistice din România în 2020, explicabil prin activitatea neîntreruptă pe întreg parcursul anului, indiferent de măsurile luate de guvern, în sectorul de transport și logistic, acesta fiind cel care a susținut consumul.
„Situația în sine a atras și interesul unor noi investitori către acest segment de piață, accelerând investițiile, atât în zona logistică, cât și în cea de real estate”, explică Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL România.
Retailul a fost domeniul care a avut cea mai mare pondere în structura cererii chiriașilor de spații industriale în 2020, potrivit datelor companiei JLL.
- Retail – 222.500 mp – 33,2%
- Distribuție – 114.300 mp – 17,0
- FMCG – 77.000 mp – 11,5%
- Logistică – 67.800 – 10,1%
- Producție – 66.700 mp – 9,9 %
- Farmaceutice – 48.100 mp – 7,2%
- Comerț electronic – 28.900 mp – 4,3%
- Curierat – 22.400 mp – 3,3%
- Altele – 22.700 mp – 3,4%
Stadiul proiectelor anunțate la începul anului trecut
Investitorii au concertizat mare parte din priectele noi anunțate. Aproape toate proiectele industriale și de logistică așteptate pentru 2020 s-au finalizat, precizează Costin Bănică. Astfel, dacă la începutul anului 2020 livrările estimate erau de cel puțin 600.000 de metri pătrați la nivel național, la finalul anului livrările totale au ajuns la aproape 600.000 de metri pătrați.
Concluzia este că dezvoltatorii de spații industriale moderne nu au oprit și nu au încetinit ritmul construcțiilor nici în perioada de debut a pandemiei în România. Mai mult, le-au continuat și au deschis unele noi, astfel că ”au susținut economia prin menținerea șantierelor deschise, deși decizia a presupus adoptarea unor măsuri de securitate sanitară sporită”, a comentat expertul JLL.
Din estimările companiei reiese că volumul investițiilor în proiectele industriale și de logistică livrate în 2020 este de peste 300 de milioane de euro.
Estimări pentru 2021
Iar dinamica pieței se menține și la începutul acestui an. „Investiții noi se anunță în continuare pe segmentul industrial, iar acest lucru ne determină să ne așteptam ca și 2021 să fie un an bun pentru piața de profil”, apreciază specialistul JLL.
Conform analizelor companiei, în privința livrărilor estimate pentru 2021, dezvoltatorii imobiliari au anunțat extinderi sau proiecte noi totalizând aproape 590.000 de metri pătrati. „Deci preconizăm că 2021 va fi comparabil cu 2020”, a comentat Costin Bănică.
De altfel, apetitul investitorilor din România, la fel ca și al celor din Europa, pentru investițiile în logistică, alături de cele din rezidențial, a fost remarcat și în raportul „Emerging Trends in Real Estate 2021”, realizat de PwC și Urban Land Institute, lansat joi.
Stocul de spații logistice la nivel național
Conform estimărilor JLL, stocul industrial modern oferit la închiriere a depășit pragul de 5 milioane de metri pătrați, la nivel național. Acesta a ajuns, la sfârșitul anului 2020, la circa 5,05 milioane de metri pătrati, de la aproximativ 4,46 milioane de metri pătrați, cât era la sfârșitul lui 2019.
În profil regional, de departe cele mai multe spații se regăsesc în zona extinsă a Bucureștiului (peste 54% din stocul național), urmată de Vest – Nord-Vest (17%), Centru (15%) și Sud (aproape 11%). Restul zonelor însumează doar 3% din stocul total, dar oferă oportunități de creștere pe viitor, a explicat Costin Bănică.
- București (zona extinsă) 2.741.000 mp 54,3 %
- Vest – Nord-Vest 863.900 mp 17,1%
- Centru 758.600 mp 15,0%
- Sud 540.000 mp 10,7%
- Sud-Vest 56.200 mp 1,1%
- Est 51.000 mp 1,0%
- Sud-Est 38.300 mp 0,8%
- Total 5.049.000 mp 100%
Compania de consultanță Colliers Internațional estima, într-o analiză recentă prinvind tendințele pieței, că sunt șanse ca sectorul să se dezvolte în continuare. „Piața de spații industriale și logistice și-a încheiat cel mai puternic an din istorie în România, iar 2021 nu ar trebui să fie prea diferit, întrucât premisele și tendințele recente care au susținut dezvoltarea depozitelor se păstrează: creșterea comerțului electronic, necesitatea de a răspunde unei extinderi rapide a schemelor moderne de retail la nivel național, nevoia înlocuirii stocului vechi și necompetitiv (inclusiv din punct de vedere al siguranței)”, consideră consultanții Colliers Internațional.
Comerțul online a luat avânt în pandemie
Comerțul online a luat amploare în obișnuițele românilor. Astfel, ponderea persoanelor în vârstă de 16-74 ani care au apelat la serviciile online pentru a comanda şi/sau cumpăra produse şi servicii, raportat la care au folosit vreodată internetul, a crescut în mod constant în ultimii ani, ajungând la un maxim de 58,2% în anul 2020, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică, citate de Agerpres.
Potrivit cercetării asupra sectorului e-commerce realizată de compania iSense Solutions pentru GpeC, pandemia de COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra pieței și a obiceiurilor de cumpărare din România și a însemnat o oportunitate pentru creșterea cumpărăturilor online. Dacă în 2019 piața de e-commerce a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, până la finalul lui 2020 specialiștii estimau o creștere a vânzărilor la o valoare totală de până la 6 miliarde de euro.
Cercetarea, realizată în perioada martie-octombrie 2020, arăta că cea mai mare creștere în materie de vânzări online a fost înregistrată de serviciile de catering/livrare de mâncare gătită, cu o creștere de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Ca urmare a schimbărilor de comportament pe fondul pandemiei, și alte categorii de produse au înregistrat creșteri în vânzări cu mult peste media din 2019: Cărți/Reviste, 113%, Pet Shop, 113%, Bunuri de larg consum (FMCG), 110%.
Analiștii iSense Solutions estimează că numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de 2019.