În vreme ce tot mai multe orașe, inclusiv de mici dimensiuni, se orientează către un transport „verde”, Serviciul de Transport Voluntari (STV) a lansat joi licitația pentru achiziția a 60 de autobuze second – hand. Anunțul vine în plin scandal între Primăria Capitalei și compania din Voluntari, generat de faptul că municipalitatea este obligată să achite 90% din costurile de transport.
Precedenta tranzacție a avut loc în 2019 și a presupus cumpărarea a 50 de vehicule destinate transportului în comun. A fost vorba tot de mașini second – hand, respectiv de 30 de VDL Berkhof Ambassador 200, Euro 5, la 130.000 lei/ bucata și 30 de VDL Berkhof Ambassador 200, Euro 3, la 81.000 lei, fără TVA/ bucata. Valoarea totală a fost de 5,5 milioane lei.
Conform anunțului de licitație, acum se dorește „furnizarea a 60 autovehicule de transport urban – autobuze cu podea joasă, cu clasa de poluare Euro 5”. Bugetul pregătit este de 8,4 milioane lei, fără TVA, iar ofertele se pot depune până pe 8 martie.
În prezent, flota auto a STV numără 100 de autobuze, patru autocare marca MAN Lion’s Coach și un microbuz. De mai mulți ani se promite și achiziționarea a 36 de autobuze electrice, pe fonduri europene, fără succes deocamdată.
Scandalul decontării traseelor regionale
Pe 17 mai 2019, cu acordul Consiliului General al Capitalei, controlat la acea dată de PSD, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov delega către STV gestiunea pentru serviciul de transport regional.
Valoarea medie anuală se ridica la aproximativ 13 milioane de lei pentru a crește, succesiv, până la 100 milioane. Contractul este suportat 90% de Primăria Capitalei și 10% de celelalte unități administrativ – teritoriale beneficiare din Ilfov.
S-a ajuns astfel ca STV să opereze pe 16 trasee regionale, multe în legătură directă cu Bucureștiul.
În acest context, operatorul din Voluntari a somat Primăria Capitalei să achite 8,6 milioane lei, datorii aferente lunilor noiembrie și decembrie, amenințând că-și suspendă, în caz contrar, serviciile.
În timp ce Voluntariul se pregătește acum să cumpere alte 60 de autobuze second – hand, Tg. Jiu a semnat deja în ianuarie pentru 11 troleibuze noi iar Brașovul pentru alte 25, achizițiile fiind făcute prin fonduri europene, în ambele situații.