În anul în care activitatea aeriană s-a redus la jumătate, Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a încheiat cu un rezultat brut negativ de 464 milioane lei, conform datelor prezentate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Un Ordin de ministru, publicat joi, arată că pierderea ROMATSA este generată de scăderea drastică a veniturilor din activitatea de bază cu 52% și ca urmare a faptului că „trebuie să mențină, la cele mai înalte standarde, atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ”.
Cu alte cuvinte, activitatea a scăzut la jumătate, infrastructura a fost menținută funcțională, la parametri normali, la fel și personalul pentru care, potrivit acestui anunț, conducerea regiei s-a îngrijit să rămână la fel de competent.
Activitate puternic afectată de pandemie
Documentul arată că instaurarea stării de urgență și a celei de alertă nu au condus la suspendarea activității ROMATSA care a continuat să furnizeze suportul necesar pentru toate zborurile cargo, charter, de repatriere sau de urgență ale operatorilor privați sau ale Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Ministerul Apărării Naționale.
Problemele au apărut înainte de răspândirea pandemiei Covid-19 și instituirea restricțiilor de deplasare în România și între state. „Având în vedere traficul preponderent între Orientul Mijlociu și Îndepărtat cu Europa Centrală și de Vest care tranzitează România, scăderea a fost vizibilă încă din luna ianuarie 2020 atât din cauza focarelor COVID-19 din Asia, cât și din cauza situației tensionate din Iran și Iraq”, susțin reprezentanții MTI.
În acest context s-a impus întocmirea unui proiect de buget pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol și a cheltuielilor de personal și operare.
Per total, s-a ajuns, în 2020, la venituri de 534 milioane lei față de peste 1,1 miliarde în 2019 și la pierderea de 464 milioane lei față de profitul de profitul de 37 milioane din anul anterior. Cât privește cheltuielile de personal, ele au rămas crescut ușor, cu 140.000 lei, la 754 milioane lei. Fondul de salarii s-a diminuat cu nouă milioane lei, dar a crescut cu aproximativ aceeași sumă la capitolul „alte cheltuieli cu personalul”.
Pierderile ar putea fi recuperate abia din anul 2023
Reprezentanții MTI susțin că situația economico-financiară a regiei a fost afectată atât de scăderea traficului aerian cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020.
MTI apreciază că aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 – august 2021. Recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, pe o perioadă de cinci sau șapte ani.