Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat joi rezilierea contractului de construcție a Autostrăzii Transilvania pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii. Începute în 2016, lucrările ar fi trebuit finalizate de mai bine de trei ani.
Pe 4 mai 2016, Compania Natională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. emitea Ordinul de începere a lucrărilor pentru trei contracte de proiectare şi execuţie aferente Autostrăzii Ogra – Câmpia Turzii. Printre ele se număra și tronsonul de 15,7 km Chețani – Câmpia Turzii, câștigat de Asocierea dintre Straco Grup – Specialist Consulting și Total Road.
Conform contractului, valoarea era de 280 milioane lei iar perioada de execuție de 16 luni: 4 luni pentru proiectare și 12, pentru execuție.
Lucrările nu doar că nu s-au încheiat la finele lui 2017 dar în prezent sunt executate în proporție de 40%.
„Constructorul acestui lot, ajuns în insolvență și cu subcontractori neplătiți, a beneficiat de toată bunăvoința autorităților române, dar a sosit momentul în care trebuie să spunem „Destul!”. Este soluția pe care CNAIR a încercat din răsputeri să o evite, pentru că relicitarea restului de tronson presupune niște proceduri de relativă durată”, a postat joi ministrul Drulă pe pagina de Facebook.
Conform acestuia, în acest moment pe șantier nu operează nimeni iar lucrările deja executate încep să se degradeze. În ultimele cinci luni, lucrările au avansat cu doar 1%.
„Am cerut CNAIR să implementeze un calendar accelerat pentru relicitare, astfel încât să avem un nou constructor în teren cât mai curând”, a mai scris ministrul Transporturilor.
În ultima jumătate de an, mai mulți înalți oficiali români au atras atenția asupra blocajului de pe acest tronson. În septembrie 2020, premierul din acel moment, Ludovic Orban, transmitea constructorului că se așteaptă ca tronsonul să fie gata până la 1 iulie 2021, în caz contrar îl va înlocui.
„Lipsa activității pe șantierul Chețani – Câmpia Turzii, situația dramatică a subcontractorilor, cât și degradarea lucrărilor deja realizate, cu alte cuvinte situația îngrijorătoare de pe șantierul autostrăzii A3, obligă la o analiză mai atentă în perioada imediat următoare și, implicit, la luarea unor decizii menite să ducă lucrurile înainte”, susțineau reprezentanții CNAIR în noiembrie.
Inclusiv actualul ministru a lansat un avertisment extrem de serios în urmă cu două luni.
„Am cerut companiei să găsească soluții cât mai curând, ori „rupem pisica”, ori mergem înainte cu soluții. Aș prefera, evident, să mergem înainte cu o soluție, astfel încât să avem și lotul în trafic anul acesta și să își primească și subcontractorii de acolo banii, dar lucrurile trenează de multe luni pe acest subiect ”, declara Cătălin Drulă, în cadrul unei conferințe de presă, la mijlocul lunii ianuarie.
Vestea bună în materie de drumuri de mare viteză ar fi că reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au înmânat joi Ordinul de Începere pentru serviciile necesare completării/ revizuirii Studiului de Fezabilitate și elaborării Proiectului Tehnic, pentru tronsonul de autostradă Ploiești – Brașov.