Doar 40 km de autostrăzi în 2021 și alți 56 anul viitor, este tot ce poate avea mai bun România în următoarele 24 de luni. Pare puțin probabil să avem chiar și-atât, în condițiile în care unul dintre constructori este în insolvență, iar cel de-al doilea are pe rol procese care-i afectează profund bunul mers al lucrărilor.
Celor 40 de km din acest an li s-ar putea adăuga o re-inaugurare, de 17 km, pentru un tronson nefinalizat, a cărui panglică a fost deja tăiată anul trecut. În rest, din cele 14 proiecte demarate deja, jumătate sunt în fază în care nu s-au început deloc lucrările.
Șase ani de „slabă mobilizare”
Iunie 2021 este termenul la care ar trebui finalizat lotul 2 Sântimbru – Aiud (24,3 km) din autostrada Sebeș – Turda. Începută în decembrie 2014 de Asocierea Aktor Techical Societe Anonyme (Aktor S.A.) – S.C. Euro Construct Trading 98 S.R.L, lucrarea este executată în proporția de doar 78%, potrivit datelor prezentate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Conform acestora, întârzierile majore se datorează „slabei mobilizări a constructorului din anii anteriori” dar și faptului că pe rolul instanțelor se află două dosare privind contestații ale unor executări silite pentru imobilele necesare execuției lucrărilor.
Simultan cu lotul 2 Sântimbru – Aiud ar urma să fie deschis integral traficului și lotul 1 Lancrăm – Sântimbru (17 km). Chiar dacă e finalizat doar în proporție de 93%, a fost dat deja în funcțiune pe 3 decembrie 2020, în plină campanie electorală.
Tronsonul este executat de Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcții SRL și, conform graficului de lucrări înaintat de antreprenor, se va finaliza în luna iunie 2021. Mai sunt de terminat 2,2 km de autostradă, pasajul peste calea ferată la care se adaugă nodul rutier Sebeș cu patru bretele și structuri aferente, toate aflate în execuție.
Constructor în insolvență
Alt segment ce are termen de finalizare 2021 este lotul 3 Ogra – Câmpia Turzii (15,7 km) din autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea. Lucrările au fost începute în mai 2016 și sunt executate până în prezent în proporție de numai 38%.
Explicația: Asocierea SC Straco Grup SRL & Specialist Consulting SRL & SC Total Road SRL este în insolvență din august 2015, la șase luni de la data semnării contractului de lucrări.
Deocamdată, s-a reușit în septembrie 2020 deschiderea traficului în nodul rutier de la Chețani (1,3 km) și cam atât.
Un plus de 56 km autostradă în 2022
Cât privește anul viitor, veștile nu par pentru moment a fi prea bune. Singura zonă în care lucrările au avansat este Tg. Mureș – Ogra (9,2 km), gata în proporție de 22%. Pe secțiunea 3C Chiribiș – Biharia (28,6 km) s-a executat 0,5% iar la Bragadiru – Joița (18 km) – nimic.
Chiar și dacă ar fi gata la timp, ar însemna un total de 56 km noi de autostradă și ar ridica la mai puțin de o sută kilometrii realizați în primii doi ani de guvernare.
În actualele condiții, rămâne de acoperit o cale extrem de lungă până la cei o mie de kilometri de autostrăzi și drumuri expres promiși în următorii patru ani.
Am depășit din nou bulgarii
La sfârșitul lui 2020, în România erau deschiși circulației 912 km de autostradă. Dacă facem abstracție de variantele ocolitoare ale orașelor, o singură astfel de șosea de mare viteză poate fi considerată în prezent terminată: A2 București – Constanța (202km), finalizată în 2012.
Dintre cele mai lungi, A1 București – Nădlac este operabilă doar în proporție de 79% (445 din 558 km) iar A3 București – Borș doar 27% (167 din 603 km).
Într-un clasament european întocmit după numărul de km realizați, România ocupă în prezent poziția 20 după vecinii noștri din Ungaria (locul 15 cu 1.527 km) sau Croația (17/ 1.315 km) dar peste Serbia (22/ 866 km) sau Bulgaria (24/ 807 km). În top conduc Spania (16.204 km), Germania (12.845 km) și Franța (11.882 km).