Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Infrastructură & Telecomunicații » Metrorex. Zeci de nereguli descoperite de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor. Au fost deja făcute schimbări

Metrorex. Zeci de nereguli descoperite de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor. Au fost deja făcute schimbări

Metrorex. Zeci de nereguli descoperite de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor. Au fost deja făcute schimbări

Consiliul de Administrație al Metrorex a fost schimbat, joi, după ce Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a semnalat mai multe nereguli. Creșterile salariale de 18%, prevăzute pentru anul acesta, pot fi respectate doar cu reducere de personal.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a prezentat – joi – nu mai puțin de 14 dintre neregulile semnalate de inspectori promițând că, la începutul săptămânii viitoare, o sinteză a documentului va putea fi accesată pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Drulă a caracterizat drept „lungă” lista de probleme, deficiențe și abuzuri descoperite.

Neregulile salariale

În primul rând, în opinia Corpului de Control, negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat, privind creșterea salariilor cu 18%, putea să nu aibă loc anul trecut. Conform Legii 55/2020, contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă cu care se confruntă România din luna martie, din cauza pandemiei Covid 19.

În pofida acestei prevederi, Consiliul de Administrație al Metrorex a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. În condițiile în care acționau în numele angajaților, raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv și interesele companiei.

Negocierea nu a folosit datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea salarială să încapă, scriptic, în bugetul de venituri și cheltuieli.

În plus, conform prevederilor legale, orice creștere salarială trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor, lucru care nu s-a întâmplat, motivându-se că în 2021 vine statul să acopere diferența.

Conform legii Bugetului de Stat, acest lucru nu este posibil din cauză că o companie de stat, care a încheiat anul cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în anul următor creșteri salariale de anul trecut.

În aceste condiții, ministrul Drulă anunță că, dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat.

Conform raportului Corpului de Control, nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul.

Inspecția mai susține că sporul „de metrou”, prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40%, este aplicat abuziv, pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”.

Contracte sub semnul întrebării

O altă neregulă semnalată în raport se referă la contractul cu firma sindicatului (Sindomet Servcom SRL), care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacității de muncă pentru angajați în centrele de cazare ale sindicatului. Actul a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile sectoriale”, conform raportului din cauză că, în loc să facă licitație publică, a fost atribuit direct de Metrorex acestei firme. Între 2018 și 2020, Metrorex a finanțat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract, susține ministrul Drulă.

În opinia sa, contractul pentru valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este o „gaură neagră în veniturile Metrorex”.

„Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor”, susține ministrul Drulă.

De altfel, acest contract face obiectul unui proces, iar ministrul spune că managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale.

O problemă extrem de gravă o reprezintă faptul că toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

„Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate”, atrage atenția ministrul Transporturilor.

Alt punct sensibil ține de contractul cu firma sindicatului pentru spațiile publicitare. A expirat în 2019, dar Sindomet Servcom SRL refuză să predea toate spațiile și emite facturi liniștită pentru ele.

Schimbări la vârful conducerii

„Am numit astăzi un nou consiliu de administrație profesionist la Metrorex. Toți membrii au experiență de top management și sunt complet independenți față de sindicat. Echipa are mandat clar și întreaga mea susținere pentru eficientizarea și restructurarea companiei”, anunță ministrul primele măsuri luate în cazul Metrorex.

Nu este prima schimbare majoră din acest an: săptămâna trecută, directorul Gabriel Mocanu demisiona, pe fondul criticilor ministrului Transporturilor Cătălin Drulă privind majorările de salarii aprobate anul trecut şi situaţia financiară generală a companiei.

Conform noului Contract Colectiv de Muncă negociat anul trecut, salariile la Metrorex cresc din 2021 cu 18%, ceea ce înseamnă o majorare cu 200 de milioane de lei faţă de 2020.

Veniturile totale din exploatare obținute în 2020 au fost însă la nivelul a 45% față de anul precedent, respectiv cu 1,1 miliarde lei mai mici. Prăbușirea acestui indicator nu s-a reflectat în bugetul de salarii și nici în numărul de angajări, care au înregistrat creșteri.

Dacă în 2019 câștigul mediu lunar pe salariat era de 9.226 lei, în 2020 a ajuns la 10.234 lei. În ultimii ani, numărul mediu de salariați a crescut constant, de la 4.402 în 2018 la 5.033 în 2019, respectiv 5.513 în 2020.

Citește și