PROGRAM DE GUVERNARE / TRANSPORTURI. Peste 1.000 de km de autostrăzi și 2% din PIB către infrastructură
Noul guvern își propune să realizeze în următorii patru ani cel puțin o mie de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. În acest scop vrea să acceseze fonduri externe nerambursabile și să aibă parte de o alocare anuală a 2% din PIB.
Direcțiile principale care vor asigura necesarul de finanțare sunt alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport în următorii patru ani și utilizarea fondurilor externe nerambursabile, rambursabile sau chiar a împrumuturilor, se arată în noul program de guvernare al Coaliției formate din PNL, Alianța USR – PLUS și UDMR.
Coaliția își asumă dezvoltarea și modernizarea a unui număr de peste 1.000 km de autostrăzi și drumuri expres.
Proiectele în derulare vorfi finalizate
Se dorește continuarea proiectelor în execuție și finalizarea acestora, respectiv pregătirea implementării tronsonului Târgu Mureș – Brașov pe A3, Autostrada Transilvania (cca. 155 km); accelerarea implementării lucrărilor la Autostrada Sibiu-Pitești, pe toate cele cinci secțiuni ale proiectului, fiind asigurată finanțarea nerambursabilă prin emiterea deciziei de finanțare de către Comisia Europeană.
Lor li se adaugă A0, Autostrada de centură a municipiului București (cca.100 km); A10, Autostrada Sebeș-Turda – lotul 2; DX12, Drum expres Craiova–Pitești (121 km); Drum expres Brăila–Galați (12 km) și podul suspendat peste Dunăre de la Brăila.
Investiții noi în infrastructura rutieră din Moldova și Dobrogea
Documentul anunță demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud a Transilvaniei, după cum urmează:
Autostrada A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț-Iași-Ungheni (aprox. 311 km);
Autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret (421 km);
Autostrada A13, Brașov – Bacău (160 km);
Autostrada A13, Sibiu – Brașov, în continuarea secțiunii Brașov-Bacău (125 km);
Drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor – proiecte în valoare de 11 miliarde lei, fără TVA (Drumuri expres Buzău-Brăila, Focșani – Brăila, Brăila – Tulcea, Constanța – Tulcea, Tișița – Albița), din care se vor finaliza Drumurile expres Buzău-Brăila și Focșani-Brăila, în valoarea de 3,2 miliarde de lei, fără TVA.
Creșterea mobilității în zona Valea Prahovei
Noul program de guvernare vizează și Valea Prahovei, una dintre cele mai tranzitate zone din România. Prin document se asumă finalizarea proiectării și licitarea execuției lucrărilor pentru construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov, creșterea capacității administrative a C.N.A.I.R., pentru buna implementare a Autostrăzii Ploiești-Brașov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI); realizarea unor investiții, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu, pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).
370 de km de variante ocolitoare ale orașelor
Documentul anunță implementarea unui program de construcție a unui număr de aprox. 370 km de variante de ocolire în perioada 2021- 2024, în valoare de 5,5 miliarde lei, fără TVA, ca de exemplu: o continuarea proiectelor de construcție variante ocolitoare (VO; Centuri ocolitoare): DNCB (Drumul Național Centura Municipiului București, cu intervențiile la cele patru pasaje Domnești, Berceni, Oltenița și Mogoșoaia); VO Bârlad; VO Timișoara Sud; VO Zalău; VO Satu Mare; VO Târgu Jiu, VO Galați; VO Tecuci, VO Mihăilești, VO Târgu Mureș.
Se anunță și demararea unor proiecte noi: Centura Metropolitană Cluj-Napoca, VO Sighișoara; VO Vaslui; VO Giurgiu; VO Sf. Gheorghe; VO Pitești Vest, VO Timișoara Vest; VO Râmnicu Vâlcea; implementarea în baza unor parteneriate cu autoritățile administrației publice locale a unui program de construire de variante de ocolire (VO Sibiu Sud, VO Mediaș, VO Salonta, VO Arad Est, precum și alte proiecte, a căror fundamentare economico-socială le susține).