Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Infrastructură & Telecomunicații » Romatsa: Traficul aerian s-a redus în 2020, veniturile s-au prăbușit dar angajările au crescut. Care sunt explicațiile

Romatsa: Traficul aerian s-a redus în 2020, veniturile s-au prăbușit dar angajările au crescut. Care sunt explicațiile

Romatsa: Traficul aerian s-a redus în 2020, veniturile s-au prăbușit dar angajările au crescut. Care sunt explicațiile

Pandemia a lăsat urme adânci doar în activitatea și bugetul Regiei Autonome „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”, nu și în schema de personal. Instituția a încheiat anul trecut cu un rezultat brut negativ în valoare de 464 milioane lei dar cu 65 de angajați în plus.

Conform datelor prezentate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), pierderea ROMATSA este generată de scăderea drastică a veniturilor din activitatea de bază cu 52% și ca urmare a faptului că „trebuie să mențină, la cele mai înalte standarde, atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ”.

În condițiile unei activități scăzute, ar fi fost de așteptat ca schema de personal să devină una mai suplă. Nu s-a întâmplat deloc așa.

Un plus consistent de personal

Conform datelor prezentate de Romatsa, numărul mediu de salariați a fost de 1.566 în 2019 în vreme ce în 2020 numărul mediu de salariați preliminat este de 1.631. Schema de personal a crescut cu 65 de angajați, dar venitul mediu salarial lunar preliminat în 2020 s-a diminuat cu 7%, față de nivelul realizat în anul precedent.

Conform datelor oferite de MTI, bugetul destinat altor cheltuieli cu personalul a fost majorat anul trecut cu aproape 9 milioane de lei, de la 117,8 milioane lei la 126,5 milioane lei.

„Majorarea  se datorează în principal dinamicii de personal ce se reflectă în totalul  cheltuielilor de personal cuprinse în bazele de cost transmise Comisiei Europene, conform prevederilor legale pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România pentru aderarea la Convenția Internațională Eurocontrol privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, cu modificările și completările ulterioare și Regulamentul de punere în aplicare”, ne-a transmis Andra Meheș, directorul de comunicare al Romatsa.

Conform acesteia, valoarea preliminată a se realiza la acest capitol este de 109,8 milioane.

Recuperarea pierderilor abia între 2023 – 2030

Dacă în 2019 Romatsa avea venituri de peste 1,1 miliarde lei și un profit de 37 milioane, anul trecut l-a încheiat cu venituri de 534 milioane lei și o pierdere estimată de 464 milioane lei. Cheltuielile de personal au rămas crescut ușor, cu 140.000 lei, la 754 milioane lei, fondul de salarii s-a diminuat cu 9 milioane dar a crescut cu aceeași sumă la capitolul „alte cheltuieli cu personalul”.

Conform MTI, situația economico-financiară a regiei a fost afectată atât de scăderea traficului aerian cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre EUROCONTROL a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020.

În acest context, reprezentanții ministerului estimează că recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va produce abia din 2023, eșalonat pe o perioadă de cinci sau șapte ani.

 

 

Citește și