SURPRIZE-SURPRIZE: Gaură de peste un miliard de lei în veniturile Metrorex din 2020. De ce au crescut numărul de angajați și câștigul mediu lunar în anul pandemiei?
Veniturile totale din exploatare obținute de Metrorex în 2020 vor fi la nivelul a 45% față de anul precedent, respectiv cu 1,1 miliarde lei mai mici. Prăbușirea acestui indicator nu s-a reflectat în bugetul de salarii și nici în numărul de angajări, care au înregistrat creșteri.
Conform Proiectului de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2020 al Societăţii de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex”, situația financiară a companiei este una extrem de gravă.
„Ținând seama că principalele surse de venit ale Metrorex sunt subvenția/ compensația pentru transportul de călători cu metroul și veniturile realizate din transportul de călători cu metroul, veniturile societății Metrorex au fost drastic afectate de scăderea numărului de călători”, susțin reprezentanții Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), sub autoritatea căruia se află Metrorex.
Veniturile, în colaps
Per total, veniturile din exploatare vor fi 898 milioane lei la nivelul acestui an, față de aproape 2 miliarde lei în 2019.
O explicație ar putea fi legată de scăderea încasărilor, în condițiile unui număr redus de călători. Conform datelor oferite de MTIC acestea s-au redus cu 25% în situația în care se prognozează, până la 31 decembrie, scăderea numărului de călători cu 31% (de la 173,5 milioane în 2019 la 120 milioane).
Important este faptul că subvenția (inclusă în veniturile totale din exploatare) a crescut substanțial, de la 375 milioane în 2019 la 537 milioane, în acest an.
Pe de altă parte, cheltuielile totale au fost reduse de la 2,3 miliarde lei, în 2019, la 1,25 miliarde, în acest anul. Conform datelor MTIC, cheltuielile fixe reprezintă 92% din total, respectiv cheltuieli cu energia electrică, termică și apă, mentenanța materialului rulant, chiriile, asigurarea și paza, salubrizarea, deratizarea și dezinsecția, cheltuielile de personal și cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale.
Sigur, s-au adăugat cheltuieli noi, respectiv cele pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, și au fost achiziționate materiale consumabile specifice – soluția igienizantă pentru mâini și suprafețe, măști de protecție reutilizabile, mănuși de unică folosință, viziere protecție față, autocolante podea pentru marcat distanță în trenurile de metrou, termomentre cu infraroșu, lampă bacteriacidă UVC. Reprezentanții MTIC nu au comunicat suma totală alocată acestui capitol nou de cheltuieli realizate în 2020.
Salarii cu 1.000 de lei mai mari
Lipsa performanțelor economice nu a afectat cu nimic creșterile salariale. Dacă în 2019 câștigul mediu lunar pe salariat era de 9.226 lei, acum a ajuns la 10.234 lei. În ultimii ani, numărul mediu de salariați a crescut constant, de la 4.402 în 2018 la 5.033 în 2019, respectiv 5.513 în 2020.
„Creșterea numărului mediu de personal provine, în special, din angajarea eșalonată de mecanici, electromecanici, operatori, etc., pentru Magistrala V de metrou – secțiunea Eroilor – Râul Doamnei, cu 6 luni înainte de punerea în funcțiune a acesteia, în trimestrul IV 2019”, vine explicația MTIC pentru suplimentarea de personal de anul trecut.
În bugetul din acest an, cheltuielile cu personalul reprezintă 765 milioane lei, față de 640 milioane în 2019, adică o creștere de 125 milioane lei, cu aproape 20% mai mari.
Reamintim că, în acest an, piața muncii din România s-a confruntat cu instituiri succesive a stărilor de alertă și de urgență (izolare totală în locuințe), în primăvară, apoi iar stare de alertă până în prezent. Timp în care activitatea unora dintre afaceri și companii a fost total blocată, angajații au fost trimiși în șomaj tehnic sau chiar definitiv. La ora actuală, sunt înregistrați, oficial, peste 320.000 șomeri.
Metrorex, în schimb, a făcut angajări. Pentru creșterea cu 480 de noi angajați în anul pandemiei nu am reușit să obținem o clarificare, deși am contactat biroul de presă.