Noul ghid OCDE pentru multinaționale: Companiile pot folosi în stabilirea prețului de transfer informații publice privind efectul COVID-19 asupra afacerii
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat în luna decembrie, după mai bine de șase luni de dezbateri, un ghid care care oferă o serie de repere pentru patru puncte cheie în realizarea unei analize economice adecvate a prețului de piață. Astfel, OCDE îndeamnă autoritățile fiscale să dea dovadă de flexibilitate în analizele de prețuri de transfer, în condițiile în care companiile au avut un comportament atipic în această privință pe durata pandemiei.
Condițiile economice unice provocate de pandemie au creat multinaționalelor probleme practice în aplicarea principiului prețului de piață, esențial în domeniul prețurilor de transfer, forțându-le să aibă măsuri de răspuns total atipice. Într-o analiză a raportului OCDE, Adrian Rus, Partener, Ernst& Young România și Georgiana Bizdrigheanu, Manager, Asistență fiscală și juridică în cadrul companiei de consultanță, sintetizează principalele recomandări ale OCDE în ce privește stabilirea prețurilor de transfer în contextul turbulențelor economice declanșate de pandemie.
Ghidul OCDE abordează patru arii prioritare: analiza comparabilității, alocarea pierderilor și a costurilor specifice COVID-19, programe de asistență guvernamentală și acorduri de preț în avans
Regulile inițiale au fost întocmite pentru un mediu economic predictibil, care a lipsit, însă, în 2020, explică cei doi specialiști, citați de hotnews.ro.
Prețurile de transfer sunt prețurile la care se fac tranzacțiile între companiile părți ale aceluiași grup, numite părți afiliate. Potrivit reglementărilor, tranzacția între părțile afiliate trebuie să fie încheiată la un preț de piață, ca și cum ar fi fost încheiată între părți independente, în condiții economice comparabile. Dacă prețul tranzacției între afiliați nu este în „intervalul de piață”, se consideră că profiturile obținute de părți în urma tranzacției nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele și taxele plătite.
„De cele mai multe ori, acest lucru se traduce prin ajustări ale profiturilor companiilor, efectuate de autoritățile fiscale. Există mai multe metode prin care autoritățile fiscale din fiecare stat pot stabili dacă multinaționalele au respectat prețul de piață. Una dintre ele, de pildă, care se bazează pe stabilirea prețurilor pe baza datelor istorice, în mod evident, nu ar funcționa în 2020. Astfel, încă din martie, companiile au simțit nevoia unor îndrumări, care să le explice cum pot face analiza prețurilor la care tranzacționează cu afiliații. La fel și autoritățile fiscale, pentru a vedea cum pot analiza documentația pusă la dispoziție de companii”, se arată în analiza efectuată de specialiștii Ernst& Young România.
Recomandările OCDE se adresează celor 137 de state membre cu jurisdicții diferite și oferă predictibilitate grupurilor
Ghidul OCDE din decembrie vine să satisfacă această nevoie, nu prin inventarea unor reguli noi, ci prin flexibilizarea celor existente în contextul economic actual. Cuvântul OCDE are greutate, deoarece se adresează celor 137 de state membre – jurisdicții, oferind în acest fel predictibilitate grupurilor, susținându-le în disputele cu autoritățile fiscale locale și unificând diverse abordări.
Impactul economic suferit de companii variază foarte mult în funcție de economii, industrii și companii, și este un factor cheie de luat în considerare când se interpretează recomandările emise de OCDE , care abordează patru arii prioritare: analiza comparabilității; alocarea pierderilor și alocarea costurilor specifice COVID-19; programe de asistență guvernamentală și acorduri de preț în avans („APA”).
Ghidul OCDE în ce privește analiza comparabilității prețurilor de trannsfer
Ghidul stabilește că multinaționalele pot folosi în determinarea prețului de transfer orice tip de informații disponibile public cu privire la efectul COVID-19 asupra afacerii, industriei și tranzacției controlate, dacă sunt relevante pentru a demonstra conformitatea cu principiul prețului de piață. Cele mai fiabile informații de utilizat într-o analiză de comparabilitate sunt cele referitoare la condițiile în care s-au desfășurat tranzacții necontrolate comparabile în aceeași perioadă cu tranzacția controlată.
Cu toate acestea, companiile vor întâmpina dificultăți în testarea prețurilor de transfer aplicate în anul 2020, atunci când se utilizează metode bazate pe date istorice, din cauza disponibilității datelor în bazele de date comerciale abia în a doua parte a anului 2021, caz în care pot fi necesare ajustări de comparabilitate.
Recomandări OCDE în ce privește alocarea pierderilor și alocarea costurilor specifice COVID-19
Multe multinaționale au suferit pierderi din cauza unei scăderi a cererii, incapacității de a obține sau furniza produse sau servicii sau ca urmare a unor costuri operaționale excepționale. Pentru aceste companii, modul în care politicile lor de prețuri de transfer alocă efectiv astfel de pierderi și costurile specifice COVID-19 între entitățile asociate este deosebit de important, pentru că de felul în care se va face această alocare vor fi afectate profiturile sau pierderile rezultate din tranzacție.
Sunt, de asemenea, companii pentru care pandemia a dus la reducerea sau eliminarea anumitor costuri care erau suportate în mod uzual înainte.
„OCDE recomandă companiilor să aibă documentație suport din care să rezulte dacă companiile independente în circumstanțe comparabile și-ar fi revizuit contractele sau relațiile comerciale existente, în caz contrar orice modificare a contractelor intra-grup existente și / sau a relațiilor comerciale între părțile asociate ar putea fi considerată contrară principiul prețului de piață” – Ghidul OCDE
Ce impact au programele de asistență guvernamentală în stabilirea corectă a prețurilor de transfer
Guvernele au acordat asistență companiilor pentru a limita impactul declinului activității comerciale și al angajaților, acțiuni locale și diferite de la stat la stat. Disponibilitatea, substanța, durata și preluarea acestor programe guvernamentale pot avea implicații asupra prețurilor de transfer.
Este esențial de determinat dacă ajutoarele au avut un impact asupra tranzacțiilor intra-grup ori a tranzacțiilor comparabile dintre companii independente și în ce măsură influențează caracteristicile economice relevante ale tranzacției analizate și implicit prețurile de transfer aplicate. Cea mai fiabilă abordare de avut în vedere este raportarea, acolo unde este posibil, la date referitoare la tranzacții necontrolate comparabile pe aceeași piață geografică în care operează companiile independente care îndeplinesc funcții similare, își asumă riscuri similare și utilizează active similare.
Acordurile de preţ în avans: termenii agreați trebuie respectați dacă nu sunt situații excepționale care duc la anularea sau revizuirea acestora
Companiile sunt încurajate să fie transparente și să colaboreze în timp util cu administrațiile fiscale. Acordurile existente trebuie respectate, precum și termenii agreați, în afara cazurilor care au condus la anularea sau revizuirea lor. Întrucât criza economică nu a avut același impact asupra tuturor statelor industriilor sau companiilor, este imperativ necesar să fie efectuată o analiză pentru fiecare caz în parte.
În cazul în care sunt încălcate prezumțiile critice ale unui acord de preț în avans, companiile vor trebui să colecteze și să furnizeze administrațiilor fiscale documentația justificativă relevantă.
În urma consultărilor cu administrația fiscală, dacă au fost încălcate prezumțiile critice ale acordului, acestea pot decide:
Revizuirea acordului: atunci când au avut loc modificări materiale ale condițiilor prevăzute în acord ca și prezumții critice, iar administrația fiscală și compania agreează modul de revizuire al acordului – în acest caz, acordul este în vigoare și continuă având în vedere termenii agreați în urma revizuirii;
Anularea acordului: atunci când fie (i) există o încălcare semnificativă a prezumțiilor critice din acord ca urmare a unei schimbări a circumstanțelor economice sau (ii) contribuabilul nu a respectat termenii și condițiile acordului – în acest caz, acordul își încetează valabilitatea la momentul anulării;
Revocarea acordului: atunci când i) există o denaturare, greșeală sau omisiune care a fost atribuibilă neglijării, dezinteresului sau neîndeplinirii obligațiilor unui contribuabil la depunerea unei cereri, a rapoartelor anuale sau a altor documente justificative sau la furnizarea oricăror informații conexe sau (ii) contribuabilul participant (sau contribuabilii) nu respectă un termen sau o condiție fundamentală a acordului – în acest caz, se consideră că acordul nu a fost niciodată încheiat.
„În concluzie, trebuie avut în vedere că aceste recomandări nu reprezintă o extindere sau revizuire a Liniilor directoare OCDE privind prețurile de transfer, ci trebuie aplicate luând în considerare prevederile deja existente relevante pentru fiecare caz în parte. Astfel, nefiind încorporate în Liniile directoare OCDE, ele nu vor fi direct aplicabile în legislația națională a multor țări, inclusiv în România” – Adrian Rus, Partener, și Georgiana Bizdrigheanu, Ernst& Young România.
Cu toate acestea, este important ca recomandările să fie luate în considerare atât de contribuabilii ce operează în România, cât și de autoritățile fiscale române în analizele de prețuri de transfer, inclusiv în privința acordurilor de prețuri de transfer încheiate sau care urmează să fie încheiate cu ANAF. Este extrem de important nu doar ca impactul suferit să fie analizat și documentat de companiile asociate, dar și ca autoritățile fiscale să considere care sunt cele mai importante riscuri cu care se confruntă acestea și modalitățile în care s-ar fi confruntat cu aceste riscuri societăți independente, luând în calcul în mod realist opțiunile aflate la dispoziția lor.