Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Retail » MASA DE PAȘTE: Producătorii de cozonaci se așteaptă la o revenire a vânzărilor de Paște, după un recul de 50% în 2020. Patiserii au pregătit 6,5 milioane de cozonaci

MASA DE PAȘTE: Producătorii de cozonaci se așteaptă la o revenire a vânzărilor de Paște, după un recul de 50% în 2020. Patiserii au pregătit 6,5 milioane de cozonaci

MASA DE PAȘTE: Producătorii de cozonaci se așteaptă la o revenire a vânzărilor de Paște, după un recul de 50% în 2020. Patiserii au pregătit 6,5 milioane de cozonaci

Producătorii români speră să vândă în perioada Sărbătorilor Pascale circa 6,5 milioane de cozonaci, cu aproape un milion mai puțin față de un an normal, după ce în 2020 cererea a fost cu peste 50% mai mică, din cauza pandemiei de COVID-19. 

Patiserii vin după un an 2020 foarte greu, în care au reușit să vândă undeva la 3,8 milioane de cozonaci, cu mult mai puțin decât înregistrau în mod obișnuit în această perioadă. A crescut, în schimb spectaculos, cererea de făină, pentru că toată lumea și-a făcut provizii și, după cum se știe, românii au gătit în casă produse de patiserie şi panificaţie.

În 2020, oferta Industriei de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase este mai mare decât cea din 2020, anul în care au fost înregistrate cele mai scăzute vânzări. Președintele Rompan, Aurel Popescu, a declarat pentru Agerpres că estimările producătorilor se ridică undeva la 95% din vânzările înregistrate în 2019, ceea ce înseamnă un volum de 6,5 milioane de cozonaci.

Românii preferă cozonacul cu nucă, stafide şi cacao, urmat de cozonacul cu rahat şi de cel cu mai multe umpluturi, însă se vând foarte bine şi alte specialităţi. De exemplu, pasca are mare trecere, în această perioadă, fiind așteptate vânzări de 600.000 – 700.000 de bucăţi

 Prețuri la nivelul din decembrie 2020

Producătorii de cozonaci spun că nu vor modifica prețurile, deși reușesc să facă față tot mai greu costurilor de producție.  Să nu uităm, prețul grâul a crescut cu peste 50%, în ultimul an, pe fondul producției reduse din 2020, din cauza secetei.

Șeful Rompan mai spune că nici în perioada următoare Sărbătorilor Pascale prețurile la produse de panificație nu se vor modifica, chiar dacă vânzările se reduc semnificativ, în general.

Situația se întâlnește și la alte industrii. Și producătorii de ouă, de exemplu, au anunțat că mențin prețurile la nivelul anului trecut, chiar dacă acestea sunt cele mai mici din UE, oricum sub costul de producție.  Doar la carnea de miel vorbim de o creștere de 10-20%, după ce un an 2020 foarte dificil.

„Majoritatea colegilor din industrie a decis să nu modifice preţurile acum, de Paşte, mai ales după un an cu vânzări proaste, considerând că trebuie impulsionat consumul. Mai vinzi şi la nivelul preţului de cost numai ca să creşti vânzările şi să dai de lucru la oameni. Şi aici este o problemă. Forţa de muncă este un lucru foarte, foarte important, pentru că dacă ai pierdut-o nu o mai recâştigi. Aşa că îi ţinem ca pe un bibelou”, a mai spus Popescu.

În prezent, cozonacii se vând cu preţuri cuprinse între 12 lei/kg şi 50 de lei/kg.

ROMPAN cuprinde 215 de societăţi din toate domeniile din industrie, cota de piaţă fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.