RETAIL ALIMENTAR: Afacerile au crescut cu 10% în 2020. Vânzările online au înregistrat un avans de 30%

Publicat: 26 04. 2021, 16:35

După un an 2020 cu total atipic, previziunile pentru acest an sunt ceva mai moderate, analiștii așteptându-se la revenirea la ritmul de creștere de dinainte de pandemie. Concret, specialiștii KeysFin prognozează o reîntoarcere la trendul din ultimii 10 ani, adică un avans de 7%, astfel încât să fie atinsă o cifră de afaceri de aproximativ 140 de miliarde de lei.

„Pofta nu vine doar mâncând, ci, în cazul de faţă, a venit din cauza temerilor legate de necunoscut, aşa cum s-a întâmplat la nivel mondial în martie 2020. În prima fază, românii şi-au făcut provizii considerabile, iar, apoi, au încercat să prevină infectarea cu Covid, orientându-se către cumpărături online. Retailerii locali au ţinut pasul cu aceste trenduri ale pieţei, iar mobilizarea lor s-a văzut prin recordurile de vânzări din 2020”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

Profituri mai mari

Odată cu majorarea cifrei de afaceri a crescut şi profitabilitatea, astfel că, în 2019, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creştere cu 13% în comparaţie cu anul precedent , fiind mai mare cu 247% față de 2010, ajungând la aproape 4,3 miliarde de lei.

Citește și https://www.gandul.ro/financiar/macroeconomie/retail/statistici-afacerile-din-comert-s-au-majorat-cu-48-pe-serie-bruta-in-primele-doua-luni-19617465

Astfel, primii cinci jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, ceea ce a constituit 44% din total, în 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătăţit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul lui 2019, potrivit analizei.

„În 2020, rezultatul net a fost puternic influenţat de proiectele ample de investiţii: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, prevenţie şi responsabilizare a populaţiei şi eforturile de igienizare a spaţiilor, la extinderea reţelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online şi la investiţiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu”, se mai spune în comunicat.

Ce spune Eurostat

La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arată o scădere a vânzărilor cu amănuntul de 0,8% în 2020 faţă de anul anterior, cu o creştere a sub-componentei vânzărilor de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun de 5,6% în aceeaşi perioadă (în detrimentul vânzărilor de combustibili: minus 14,1% în aceeaşi perioadă).

Cu toate acestea, România s-a situat astfel pe locul al 7- lea la nivelul UE, după evoluţiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Franţei (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) şi Maltei (+3,3%).

La nivel local,  comerţul cu amănuntul (serie brută) a crescut cu 2,2% în 2020 faţă de 2019, iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% faţă de 2019, în ciuda unui declin total al economiei de 4% în 2020, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor, la sfârşitul perioadei. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutului anului 2021.