Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Turism » EXCLUSIV GANDUL FINANCIAR: Călin Ile, preşedinte FIHR: Pe măsură ce criza continuă, iar măsurile de sprijin întârzie, crește riscul falimentelor. Hotelierii au pierderi de peste un miliard euro

EXCLUSIV GANDUL FINANCIAR: Călin Ile, preşedinte FIHR: Pe măsură ce criza continuă, iar măsurile de sprijin întârzie, crește riscul falimentelor. Hotelierii au pierderi de peste un miliard euro

EXCLUSIV GANDUL FINANCIAR: Călin Ile, preşedinte FIHR: Pe măsură ce criza continuă, iar măsurile de sprijin întârzie, crește riscul falimentelor. Hotelierii au pierderi de peste un miliard euro

Industria hotelieră a pierdut cel puțin un miliard de euro în 2020, comparativ cu anul anterior, ceea ce înseamnă două treimi din cifra de afaceri, a declarat în exclusivitate pentru GÂNDUL FINANCIAR Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR).

HoReCa este unul dintre sectoarele cele mai afectate de pandemie, iar, din păcate, măsurile luate de autorități au fost departe de nivelul așteptărilor. Aproximativ 60% dintre operatori spun că vor ajunge la nivelul acesta de venituri în 2023, iar restul de 40% susțin că în niciun caz mai devreme de 2024.

Președintele FIHR consideră că pe lista principalelor măsuri pe care autoritățile trebuie să le aibă în vedere pentru a salva industria HoReCa se numără asumarea certificatului digital european, care ar permite reluarea călătoriilor pentru persoanele vaccinate, instituirea unui sprijin prin care taxele pe activele din turism să fie reduse cu 50% în următorii ani, reducerea taxelor pe forța de muncă din turism, dar și acordarea în urgență a granturilor și ajutoarelor de stat promise către industria ospitalității.

Pe măsură ce criza continuă, iar măsurile de sprijin întârzie să apară, crește și riscul falimentelor – Călin Ile

Cum comentați măsurile de sprijin acordate de autorități sectorului HoReCa în 2020? Ce a fost bun și ce mai puțin bun?

Călin Ile: Măsurile de sprijin acordate sectorului HoReCa în 2020 au fost la o distanță extrem de mare de ceea ce se aștepta, de ceea ce au oferit alte țări și, mai ales, departe de ce era nevoie pentru a salva industria în condițiile în care impactul pandemiei asupra sectorului a fost și este încă atât de puternic. Trebuia să existe o corelație între amploarea cu care pandemia a afectat fiecare sector economic și nu să venim cu măsuri generale pentru toată economia.

Dacă este să privim ce a fost bun, putem aminti măsurile de sprijin a forței de muncă – șomajul tehnic, support 41,5% și kurzarbeit. Când ne referim la ce nu a fost bine, lista este mai lungă, din păcate. Nu a fost bine că toate plățile pentru forța de muncă au întârziat, că nu s-au plătit ajutoarele promise – ne referim la granturile M2 – Granturi pentru capital de lucru și M3 – Granturi pentru investiții și, mai ales, la OUG 10/2021 (fosta OUG 224/2020 privind măsuri de sprijin acordate sectorului HoReCa), că nu au fost reduse taxele pe active, impozitele locale pe clădiri sau că nu s-au plătit la timp restanțele statului către operatori – TVA de rambursat, concediile medicale.

Per total, sprijinul statului pentru sector a fost incomparabil mai mic și mai întârziat decât al colegilor noștri din Europa.

Au fost efectuate plățile pe Măsura COVID – 19 pentru 2020? Vor fi aceleași procente și în 2021?

Plățile pe măsura COVID-19 nu au fost plătite pentru 2020 și nu știm când și dacă vor exista și pentru 2021. Este o nebuloasă totală care nu poate aduce nimic bun.

Care este valoarea pierderilor financiare înregistrate în sector din cauza pandemiei? Vor putea ele să fie recuperate vreodată?

În industria hotelieră s-a pierdut cel puțin 1 miliard de euro în 2020, față de 2019 (circa două treimi din cifra de afaceri). Aproximativ 60% din operatori spun că vor ajunge la nivelul acesta de venituri în 2023, iar restul de 40% susțin că în niciun caz mai devreme de 2024.

 Cât de mare este numărul falimentelor? Este posibil ca acestea să crească în continuare dacă restricțiile se prelungesc?

Pe măsură ce criza continuă, iar măsurile de sprijin întârzie să apară, crește și riscul falimentelor. Foarte mult depinde însă și de înțelegerea pe care băncile o mai au față de clienții lor din industria ospitalității. Dacă băncile nu vor găsi căi să prelungească facilitățile către noi, iar statul nu va găsi forme de sprijin pentru a susține acest proces de creditare între bănci și operatorii din turism, riscul falimentelor devine unul extrem de mare.

Numiți trei măsuri pe care autoritățile ar trebui să le aibă în vedere pentru a vă fi de un real ajutor în 2021.

Cea mai importantă ar fi să ne asumăm acel certificat digital european care ar permite reluarea călătoriilor pentru persoanele vaccinate, testate PCR în ultimele 48 de ore sau imunizate prin boală în ultimele trei luni. Dar pe lângă asta, cele trei măsuri de care ar trebui să țină cont statul român ar fi următoarele: prima este să acorde un sprijin prin care taxele pe activele din turism să fie reduse cu 50% în următorii ani, până își revine piața fie prin reducerea valorii de impozitare (prin reevaluarea activelor la valoarea de piață), fie prin subvenționarea de la bugetele centrale și locale. A doua este acordarea în urgență a granturilor și ajutoarelor de stat promise către industria ospitalității, iar a treia măsură este de reducere a taxelor pe forța de muncă din turism, fie după principiul aplicat în IT, ori în construcții sau după propunerea domnului Năsui (n.red-Claudiu Năsui, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului) prin taxe zero pe salariul minim în turism ca sector pilot.

Care sunt cele mai mari provocări în contextul actual pentru sector?

Cea mai mare provocare în contextual actual este să păstram o bună relație de încredere și respect cu turiștii noștri. S-a vorbit atât de mult de HoReCa în ultima perioadă și, din păcate, mai mult negativ decât pozitiv, cum că noi am fi de vină pentru valurile de infectare, încât ne va trebui o bună perioadă de timp să îi facem din nou pe români să aibă încredere (MĂCAR) într-o bună parte din noi operatorii în turism. Cred că cei care nu respectă regulile și turistul merita să fie penalizați, dar în același timp sunt operatori de bună credință care merită încă un dram de încredere din partea turistului român pe care îl așteptăm cu drag la noi.

Ce a fost cel mai greu în această perioadă?

A fost foarte greu să găsim un echilibru între presiunea venită din direcția medicală și cea venită din partea economică. Este foarte greu să iei deciziile potrivite în acest context în care trebuia să avem grijă la starea de sănătate a turiștilor și angajaților noștri, dar în același timp să putem păstra afacerile în viață, să ținem locurile de muncă active sau să continuăm investițiile.

Se mai poate vorbi despre investiții în 2021?

Noi avem încredere că sectorul nostru își va reveni în curând și de aceea vrem să ne pregătim pentru acel moment. Depinde însă și de modul în care resursele financiare, atât de accesibile, astăzi în întreaga lume vor fi disponibile și pentru industria ospitalității. Si mai ales când.

Mâine, joi, 08.04.2021, de la ora 19.15, la emisiunea Gândul Financiar, Mihaela Pântea va dezbate împreună cu invitații săi chestiunea OUG 224/2020 care conține schema de ajutor de stat pentru sectorul HoReCa.

Citește și