La o lună și jumătate de când a dat o Ordonanță de Urgență referitoare la schema de ajutor de stat în turism, Guvernul a operat vineri mai multe modificări. Una dintre cele mai importante se referă la prelungirea cu șase luni a datei limită.
În 30 decembrie 2020, Guvernul Cîțu dădea OUG nr 224 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentație și agenții de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de Covid-19.
Schema de ajutor de stat își propune relansarea acestui sector prin salvarea de la faliment a unui număr important de actori economici și salvarea locurilor de muncă generate de aceștia. „Intrarea lor în faliment ar genera un efect de domino economic ce ar avea grave implicații economice la nivel național”, se arată în OUG 224.
În plus, documentul își propune stimularea întreprinderilor din acest sector să mențină activitatea pentru o perioadă de minimum 6 luni.
În varianta inițială, schema de ajutor de stat se derula până la 30.06.2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată în 30 de zile de la semnarea contractului de finanțare. Prin modificarea adoptată vineri, termenul este prelungit pentru 31 decembrie 2021 iar plata sumelor corespunzătoare urmează a fi realizată până cel târziu la data de 30 iunie 2022, în limita creditului bugetar.
Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților în 2020 comparativ cu 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
Baza de calcul a ajutorului reprezintă: a) pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, diferența dintre cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020; b) pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agențiile de turism, diferența dintre volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferente anului 2019 și volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferenteanului2020; c) pentru beneficiarii care țin evidența în partidă simplă, diferența dintre încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.