Ultimul PUZ emis de Primăria Municipiului Constanța susține desființarea telegondolei din Mamaia. În schimb, ar putea fi introduse tramvaie și trenuri
Potrivit unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ) emis de Primăria Municipiului Constanța pe 22 iulie 2024, inițiat de UAT Municipiul Constanța și elaborat de KLX Studio S.R.L., orașul Mamaia ar putea avea tren și tramvaie. Dar telegondola, construită de pe vremea primarului Radu Mazăre care a fost condamnat pentru corupție, ar putea fi desființată!
Planul Urbanistic Zonal vizează o suprafață de 208 hectare, între bulevardul Mamaia și bulevardul Aurel Vlaicu, plaja Mării Negre la est, limita UAT Constanța la Nord și Lacul Siutghiol la vest.
Mamaia, o stațiune aglomerată de mașini, parcări auto și cu monumente istorice degradate
Primăria susține că este necesară o actualizare a reglementărilor urbanistice în vederea dezvoltării stațiunii Mamaia. Obiectivele sunt dezvoltarea durabilă, restructurarea intraurbană și consolidarea unui „oraș verde”. Un alt obiectiv vital este optimizarea traficului rutier și identificarea disfuncțiilor existente la nivel local și regional.
Stațiunea Mamaia este cunoscută pentru plaje, piscine în aer liber, discoteci, parcuri de agrement, terenuri de sport, teatru de vară și pentru numărul mare de turiști. Primăria susține că zonele generatoare de trafic se află în nordul stațiunii, datorită concentrării mari de locuitori care folosesc mijloace de transport public. Este sesizată inexistența unui traseu pietonal de la Hotelul Alcor și faptul că traseul de promenadă este segmentat și întrerupt de străzi carosabile și parcări.
De asemenea, este menționat faptul că traseul de telegondolă se întinde pe o distanță de 2 km, legând zona de intrare în stațiune de Cazino Mamaia. Spațiul verde nu este omogen din punct de vedere compozițional. Monumentele nu sunt valorificate, ba chiar lăsate în stare de degradate. Unele statui sunt date dispărute. Monumentele istorice sunt dispărute sau amplasate pe proprietatea privară a unor restaurante și hoteluri, nefiind vizibile turiștilor pasionați de istoria orașului. Parcările auto sunt excesive, iar spațiile publice și stațiile de autobuz sunt insuficiente și neamenajate.
Care sunt oportunitățile și amenințările?
În Planul Urbanistic Zonal, Primăria Constanța susține că următoarele oportunități ar putea face stațiunea litorală mai animată și mai dezvoltată. Este sugerată o conexiune între județele de Sud-Est prin construirea podului peste Dunăre de la Brăila. De asemenea, trebuie extins traseul de ciclism Eurovelo 6, care pornește de la Oceanul Atlantic și se întinde până la Marea Neagră. Este necesară o accesibilitate aeriană la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu și modernizarea căilor ferate. O atenție sporită Canalului Dunăre Marea Neagră și Canalul Dunăre Midia Năvodari ar fi binevenită.
Planul Urbanistic propune renovarea centrului istoric care să fie un pol de atracție constant la nivel național și internațional. Pentru protejarea mediului, ar fi recomandată creșterea tot mai mare a automobilelor electrice pentru reducerea poluării și locuitorii să fie încurajați să folosească surse de energie nepoluantă (panouri solare). Dezvoltarea centrului universitar ar fi o altă oportunitate de neratat pentru viitorul stațiunii turistice. Și de asemenea, organizarea a cât mai multor competiții sportive de ciclism, alergare, pescuit, sporturi nautice etc.
Principalele amenințări la adresa localității sunt fluxul prea mare de turiști, accesibilitatea rutieră în zona de nord a regiunii, fenomenul de eroziune al plajelor și al falezei, efectele schimbărilor climatice, transportul în comun subdimensionat și dezvoltarea accelerată a pieței imobiliare.
Mamaia trebuie să renunțe la telegondolă
La pagina 47 din PUZ, se regăsește o propunere controversată. Din cauza impactului vizual și funcțional pe care îl au stâlpii rețelei de telegondolă asupra unor zone istorice, inclusiv asupra monumentului istoric Cazinoul din Mamaia, este recomandată desființarea întregii rețele. Autorii planului susțin că au făcut o analiză atentă asupra costurilor și beneficiilor. Ei susțin că „avantajele economice nu depășesc disfuncțiile directe și indirecte”.
Autorii planului urbanistic propun continuarea Promenadei, dar interzicerea noilor construcții înspre plajă. Ei propun crearea unui sistem de transport în comun de tip tramvai sau tren modern care să asigure mobilitatea turistică între Municipiul Constanța și orașul Năvodari. În cele din urmă, planul mai prevede extinderea rețelei de canalizare, înlocuirea conductelor vechi, extinderea distribuției de apă, montarea a noi hidranți pentru incendiu, continuarea aliniamentului vegetal și încurajarea locuitorilor de a folosi transportul în comun. Sunt luate în vizor și prețurile mari ale hotelurilor.
„Costurile mari practicate de agenții economici din sectorul hotelier și din alimentația publică, descurajează turiștii să petreacă sejururi mai lungi în stațiune”. Inițiatorii planului susțin că tarifele ar trebui analizate pentru ca „prețurile să fie competitive și accesibile pentru turiști”. Ei fac referire la stațiunile din Grecia și Bulgaria, care oferă mai multe facilități la prețuri mai reduse.
Citește și:
Stațiunea MAMAIA, din ce în ce mai scumpă. Cât a ajuns să coste o banală frigăruie
Turiști păcăliți cu sejururi într-un hotel din Mamaia Nord care nu mai funcționează de un an
Prețurile au luat-o razna! Cu câți lei se vinde un pahar cu BERE, pe plajă, în Mamaia