Prima pagină » Economic » Magazinele au găsit deja „antidotul” la reducerea TVA-ului la alimente. ȘMECHERIA prin care o treime din prețul plătit pentru mâncare va rămâne la retaileri și după 1 iunie

Magazinele au găsit deja „antidotul” la reducerea TVA-ului la alimente. ȘMECHERIA prin care o treime din prețul plătit pentru mâncare va rămâne la retaileri și după 1 iunie

Scăderea TVA la alimente de la 1 iunie riscă să nu aducă niciun câștig în buzunarele românilor. Prețurile în unele supermarketuri au început să crească ușor, după anunțul Guvernului privind reducerea taxei pe valoarea adăugată, spun reprezentanți ai Sindicatelor din Industria Alimentară.

Schema e simplă. Dacă vor reuși să încaseze de la furnizori taxe mai mari, supermarketurile vor avea de câștigat. Mai ales că, după ce Guvernul a anunțat reducerea TVA, reprezentanții retailerilor promiteau că la rafturi se va vedea o ieftinire de 12% a produselor. Însă, în actualele condiții, ieftinirea promisă ar putea fi „înghițită” de noile scumpiri. Inițial, calculele sindicaliștilor arătau că românii vor face în medie economii de 200-300 de lei lunar, din reducerea prețurilor ca urmare a diminuării TVA la alimente.

Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, care reunește circa 25.000 de firme și care a sărbătorit recent 21 de ani de la înființare, atrage atenția că în prezent unele sortimente de carne și de lapte s-au scumpit ușor. Pe de altă parte, tot el spune că sunt două supermarketuri care încearcă în prezent să renegocieze în favoarea lor taxele pe care producătorii le plătesc pentru a-și vinde mărfurile în marile lanțuri de magazine.

„În această perioadă sunt două situații. Sunt anumite produse la care hipermarketurile au început să crească prețurile, anumite sortimente de carne, și anumite sortimente de lapte. Acesta poate fi un semnal de alarmă. Carnea nu a mai suportat modificări de preț de multă vreme și acum ei nu pot spune „știți, am făcut niște calcule și am găsit că acesta este prețul corect””, a declarat  pentru gândul Dragoș Frumosu.

„Avem semnale că există vreo două hipermarketuri, nu este exclus să apară și altele, care vor să modifice taxele pe care ei le impun furnizorilor – taxe de raft, taxa de magazin, taxa de curățenie, taxa de revistă – și care reprezintă cam 30% din prețul produsului. De exemplu, pentru un salam care costă să spunem 10 lei la poarta fabricii, hipermarketul negociază și-i și îi pune produsul la raft cu 13 lei. Diferența de 3 lei reprezintă toate taxele practicate de hipermarket. Prin contract, se include o clauză în care respectivul furnizor se angajează ca 13 lei să fie prețul minim cu care va vinde același produs oricui altcuiva. Dacă hipermarketul te prinde că îl vinzi mai ieftin altcuiva, te delistează și intri în faliment, pentru că e greu să găsești repede cui să vinzi 70% din producție, să zicem”, a explicat Dragoș Frumosu.

Frumosu spune că hipermarketurile își pun 0,1% adaos comercial.  „Cei 3 lei intră în bugetul de marketing, se cheltuie, nu sunt impozitați, și ei plătesc taxe la stat pentru adaosul de 0,1%. Iar prețurile din hipermarket vor fi mai mici decât în altă parte, la același produs „, a adăugat Dragoș Frumosu.

Reprezentantul Federației Sindicatelor din Industria Alimentară spune că un supermarket ajunge să ceară unui producător o sumă de 10.000 de euro pentru fiecare magazin din lanț unde vinde o anumită marfă.

„Pe vremea ministrului Cioloș s-a încheiat un protocol (între retaileri și producători n.n.). Unele taxe (ale supermarketurilor n.n.) au fost redenumite. Însă o parte din reprezentanții patronatelor au încheiat cu supermarketurile contracte avantajoase pentru ei și au trădat interesul celorlalți. De aceea patronatele azi nu țipă”, a mai arătat Dragoș Frumosu.

Economii lunare de 200-300 de lei în bugetele românilor

Reprezentantul Federației Industriei Alimentare susține că reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% ar fi putut aduce o ieftinire a produselor la raft cu 10-12 %, ceea ce ar fi echivalat cu economii în bugetul fiecărei familii. „Cei 10-12% în coșul mediu ar fi însemnat 200-300 de lei lunar economii în buzunarele românilor. Ceea ce ar fi însemnat o creștere a veniturilor, fără creșterea salariilor”, spune Frumosu.

Rompan – ” Este o șmecherie aici și trebuie să nu o acceptăm”

Aurel Popescu, președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase (ROMPAN), spune și el că unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii pentru a suplini viitoarele reduceri de preț, ca urmare a scăderii TVA de la 24% la 9% la alimente de la 1 iunie.

„Unele hipermarketuri încearcă să renegocieze taxele cu furnizorii, ceea ce e o șmecherie aici și trebuie să nu o acceptăm. Adică ei se afișează că reduc prețul la raft cu 12% sau cu cât o fi din TVA, iar, în schimb, cer taxe suplimentare și majorarea taxelor existente ca să suplinească această diferență. Deja avem două semnale foarte importante și o să sesizăm Consiliul Concurenței și toate organele statului pentru că nu este posibil să facă așa ceva. Ne vom bate serios pe tema aceasta”, a spus Aurel Popescu, prezent la o conferință organizată de Federația Sindicatelor din Industria Alimentară, potrivit Agerpres.

Popescu a subliniat că există și câteva semnale că unele magazine încearcă să mărească prețurile, premergător reducerilor de TVA de la 1 iunie. „Să știți că noi facem o măsurare foarte atentă a pieței. De la data de când a apărut ordonanța, săptămânal fotografiem toate prețurile, fiecare pe domeniul lui”, a afirmat Aurel Popescu. 

Potrivit b1.ro, prețurile la unele alimente au crescut cu până la 30% din 7 aprilie  – când guvernul a anunțat că TVA la produsele alimentare va scădea de la 1 iunie – și până în prezent. De exemplu, dacă în data de 7 aprilie, prețul pentru 1 kg de pulpă de porc fără os era de aproape 14 lei, acum, prețul a ajuns la 18 lei, un kilogram de mere din Polonia  costă acum 4 lei, față de 3 lei în urmă cu două săptămâni.

Retailerii – „Un balon de săpun „

Delia Nica, vicepreședintele Asociației Marilor Rețele Comerciale (AMRC), neagă acuzațiile și spune că acestea sunt doar un „balon de săpun”.

„Este un balon de săpun. Nu am văzut să vină cineva cu eticheta de la un produs care poate era la promoție săptămâna trecută și să îl compare cu prețul de acum. Trebuie comparate mere cu mere și pere cu pere. Cât privește negocierea contractelor, bineînțeles că se negociază contractele care s-au încheiat. Dar nu este cineva care a forțat pe altcineva să facă într-un anumit fel. Prețurile vor mai suferi într-o lună de zile tot soiul de modificări, fără nici o legătură cu viitoarea reducere a TVA, ci este vorba despre sezonalitate, de exemplu. Vor apărea legumele și fructele românești, care vor fi mai ieftine. Prețurile la carne, pui, ouă se negociează de la săptămână la săptămână”, a spus pentru gândul Delia Nica.

După anunțul privind reducerea TVA, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a precizat că reducerea TVA la alimente, băuturi nealcoolice și servicii de alimentație publică de la 24% la 9%, din 1 iunie, se va regăsi în totalitate în prețurile de la raft.

„AMRCR consideră că reducerea TVA trebuie să ajungă în buzunarul consumatorului și membrii asociației și-au manifestat disponibilitatea de a transferă această reducere în prețul final al produselor. Prin urmare, acesta va scădea cu cota aferentă redusă”, a declarat pe 8 aprilie Dan Șucu, președintele AMRCR.

Membrii asociației au precizat că vor încerca să colaboreze cu prioritate cu acei producători care au înțeles importanța aplicării acestor măsuri pentru consumatorul final și arată că cei care nu vor proceda la scăderea cotei de TVA se vor autoexclude din piață.

Ponta – „Este imposibil să nu se vadă în preț”

Premierul Victor Ponta a declarat recent că Guvernul va verifica din luna iunie, împreună cu Consiliul Concurenței, dacă reducerea TVA la produse alimentare de la 24% la 9% se reflectă și în prețul la raft și va folosi toate pârghiile legale pentru a combate eventuale nereguli.

„O scădere atât de mare a TVA este imposibil să nu se vadă în preț. Vom fi foarte atenți după 1 iunie”, a spus Ponta.

Premierul Victor Ponta a solicitat săptămâna trecută sprijinul Consiliului Concurenței pentru primele luni după aplicarea TVA de 9% la alimente, pentru a preveni apariția unor noi carteluri pe piață, arătând că măsura aplicată anterior de reducere a TVA la pâine a avut și „părți mai puțin positive”. 

„Vreau să vă rog să ne sprijiniți în ceea ce va fi, după 1 iunie, o perioadă de o lună, două, trei, de aplicare a regulilor competiției și ale pieței după reducerea TVA la toate produsele agro-alimentare. Experiența de la pâine are părți pozitive și părți mai puțin pozitive. Acuma, însă, va fi la tot și vreau să cred că regulile competiției și regulile pieței libere vor funcționa cu adevărat, nu o să ne trezim cu noi carteluri la carne, la pâine, la alte produse, care, de fapt, să oprească ceea ce ne-am dorit cel mai mult, și anume o competiție deschisă, prețuri mai mici și calitate mai mare”, a spus Ponta, prezent la bilanțul Consiliului Concurenței.

Guvernul a decis ca, din luna iunie, TVA să fie redusă la 9% la toate produsele agro-alimentare.

Amenzi de 35 de milioane de euro pentru retaileri și furnizori

În ianuarie Consiliul Concurenței a sancționat 25 de companii de pe piața comercializării produselor alimentare – retailerii Metro, Real, Selgros și Mega Image și 21 de furnizori ai acestora – cu amenzi în valoare totală de 154 milioane de lei, adică aproximativ 35 milioane euro. Investigația viza fixarea prețurilor în perioada 2005-2009. Imediat, Selgros, Mega Image și Tymbark au precizat că vor contesta în instanță amenda.

Consiliul Concurenței a constatat că prețurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piață prin raportul dintre cerere și ofertă, ci furnizorul și retailer-ul stabileau un preț fix sau minim. Această practică conduce la prețuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă prețul sub limita stabilită cu furnizorul.

La sfârșitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind înființarea unui sistem de monitorizare a prețurilor bunurilor de consum, respectiv „Monitorului prețurilor bunurilor de consum”. Proiectul prevede crearea unui platforme on-line care să afișeze săptămânal prețurile produselor care fac parte din coșul zilnic al populației.

Citește și