MAJORĂRI. Ce se va întâmpla cu vânzările online cu amănuntul până la sfârșitul anului. Trei categorii de produse ale căror vânzări au scăzut semnificativ în 2020
Criza generată de pandemia de COVID-19 și de perioada de izolare, compensată prin digitalizarea accelerată, au făcut ca vânzările online de produse fizice cu amănuntul să înregistreze majorări semnificative.
În acest context, unii experți susțin că până la finele anului în curs, vânzările online cu amănuntul ar putea atinge un nivel mai mare chiar și cu 28% față de cel înregistrat în 2019.
Mai exact, potrivit estimărilor specialiștilor companiei de consultanță în management Horváth & Partners, comerțul online cu produse fizice cu amănuntul ar urma să atingă un nivel de circa 5,5 miliarde de euro.
Calculele specialiștilor au fost efectuate atât pe baza propriilor observații din piață, cât și a statisticilor Eurostat și GpeC.
„În 2019, valoarea vânzărilor online pe segmentul retail s-a ridicat la 4,3 miliarde euro, cu 20% peste 2018, ceea ce înseamnă o pondere de 9% din totalul vânzărilor.
„În martie 2020, am observat o creștere de 5% a vânzărilor online, față de luna anterioară. În aprilie 2020, creșterea vânzărilor online comparativ cu martie 2020 a fost de 12%. Canalul online a continuat să crească și estimăm că ponderea acestuia va ajunge la 12%, până la finalul lui 2020.
„Românii au ales să cumpere online mai mult decât de obicei în contextul pandemiei COVID-19, care a dus la închiderea spațiilor comerciale considerate neesențiale și la evitarea spațiilor aglomerate, cum sunt supermarketurile.
„Această modificare în comportamentul consumatorilor este una de durată, deoarece climatul de incertitudine post-izolare se menține, iar oamenii vor continua să cumpere online mai mult decât în anii trecuți”, a precizat Kurt Weber, Director General al Horváth & Partners România.
Patru categorii de produse care au scăzut semnificativ în 2020
Conform sursei citate, în perioada ianuarie-aprilie 2020, nivelul total al comerțului înregistrat pe zona de retail a înregistrat o scădere totală de aproximativ 19% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Potrivit experților, creșterile negative în cauză au fost vizibile încă din martie a.c., în special pe categorii de produse cum sunt textilele, bunurile electronice, mobila sau cărțile.
În paralel, a fost vizibilă și orientarea multor consumatori către comerțul electronic, iar estimările experților sunt că, la anul, ponderea online-ului în totalul vânzărilor retailerilor va ajunge la aproape 14%, ceea ce va însemna că în doi ani, acest canal va crește în importanță cu peste 50%.
„Dincolo de pierderile economice care s-au înregistrat atât în retail, cât și în alte domenii cum sunt HoReCa, industria producătorilor de autoturisme sau în turism, cred că trebuie să vedem și puținele beneficii pe care le-a adus această criză.
„Unul dintre ele este și accelerarea digitalizării României, nu doar la nivelul antreprenorilor care s-au văzut nevoiți să își mute activitatea din offline în online, dar și în ceea ce privește modul în care oamenii cumpără.
„Există un potențial semnificativ de creștere pentru e-commerce, câtă vreme doar 23% din populația României a făcut achiziții online în 2019, situându-ne pe penultimul loc din UE, înaintea Bulgariei.
„În ceea ce privește companiile, cred că este mai important decât oricând să își concentreze atenția spre canalele de vânzare online, iar unul dintre cele mai bune moduri de a crește profitabilitatea este adoptarea modelelor de stabilire dinamică a prețurilor sau dynamic pricing.
„Acest lucru înseamnă stabilirea prețurilor online, în funcție de datele pe care le ai, și care trebuie adaptate periodic, cu privire la categoria de clienți căreia i te adresezi. Din experiența noastră practică, o strategie bună de dynamic pricing poate crește vânzările cu până la 20% în decursul unui an de la implementare”, a conchis Kurt Weber.
Specialiștii sursei citate estimează că vânzările online își vor continua creșterea și în 2021, când vor atinge o valoare de 6,5 miliarde euro, cu 18% mai mult decât în 2020.