Cei mai mulți români (85% sau 9 din 10 respondenți) consideră că firmele cu capital românesc ar trebui susținute mai mult în această perioadă, astfel încât să poată depăși cât mai repede efectele economice cauzate de pandemia de COVID-19 și să mențină locurile de muncă.
În plus, aceștia sunt de părere că în contextul actual ar trebui cumpărate în primul rând produse românești, în sprijinul business-urile locale, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.
De aceea, mai bine de jumătate dintre intervievați susțin că, de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, aleg să achiziționeze mai mult produse românești.
Pe de altă parte, 20% dintre respondenți au recunoscut că nu și-au propus să aleagă cu precădere produse românești de la raft, iar tot atâția spun că nu acordă atenție provenienței produselor pe care le cumpără, optând în continuare pentru aceleași branduri pe care le puneau în coș și înainte de pandemie.
Sondajul a mai scos la iveală că doar puțin peste un sfert dintre respondenți consideră, în acest context, că o companie românească ar reprezenta un loc de muncă mai sigur decât o companie străină în această perioadă.
Asta în timp ce 38% afirmă că nu știu unde ar mai putea găsi un loc de muncă pe care să-l considere sigur în contextul actual.
Schimbarea de comportament în rândul românilor care aleg produse românești pentru a sprijini business-urile locale vine în contextul în care aproape 54% consideră că firmele cu capital românesc au fost mai afectate de efectele pandemiei decât firmele străine.
Pe lângă procentajul de 30% dintre respondenții la sondaj care spun că preferă să lucreze într-o companie cu capital românesc în această perioadă în locul unei companii străine, un sfert dintre intervievați afirmă că sunt mai liniștiți dacă angajatorul ar fi o companie de stat.
Experții mai spun că peste 46% dintre respondenți sunt deja angajați în companii românești, iar 35% lucrează în companii străine, în timp ce doar 5% sunt angajați la stat.
Cu privire la evoluția din perioada următoare a companiei pentru care lucrează, 40% se așteaptă la o revenire după perioada mai dificilă din primul semestru. În schimb, 12% se tem că situația companiei va continua să se deterioreze, iar 10% mizează pe stagnare.
Perspectivele sunt incerte pentru mai mult de 20% dintre angajații care au răspuns sondaj. Acestora le este foarte greu să aprecieze ce se va întâmpla cu angajatorul și care va fi situația lor profesională până la finalul anului.
„Semnalele la nivelul angajaților sunt totuși pozitive. O treime consideră că sunt șanse ca angajatorul pentru care lucrează să facă recrutări anul acesta, iar aproape 23% mizează cel puțin pe stagnarea numărului de angajați din companie”, au conchis specialiștii.
Sondajul a fost efectuat în perioada 5 – 20 iulie 2020, pe un eșantion de 1.024 de utilizatori de Internet.