Mall-urile din România au nevoie de modernizări care depășesc 200 mil.euro

Publicat: 29 04. 2014, 14:57
Actualizat: 01 02. 2019, 10:59

Reprezentanții companiei apreciază că cel puțin 500.000 metri pătrați din centrele comerciale existente necesită operațiuni de adaptare la condițiile și tendințele de piață. Aceștia estimează că investițiile în aceste lucrări ajung până la 500 euro/mp, astfel că nivelul costurilor pentru modernizarea mall-urilor existente se ridică la peste 200 milioane de euro. Din totalul lucrărilor, reconversiile și extinderile pentru îmbunătățirea mixului de chiriași reprezintă 40% din valoarea investițiilor necesare unui centru comercial.

„Face-lift-ul interior și exterior face în general parte din ciclul normal de viață al mall-urilor în orice piață. Însă centrele comerciale existente din România trebuie să facă mai mult și să investească în modificări funcționale care să îmbunătățească mixul de chiriași pentru a capitaliza oportunitățile și tendințele consumatorilor sau pur și simplu pentru a supraviețui”, a declarat, într-un comunicat, Tudor Popp, managing partener Immpuls Real Estate Solutions.

El consideră că facilitățile de entertainment și petrecere a timpului liber sunt elementele cheie ale mall-ul, astfel că în perioada următoare zonele de restaurante vor fi completate cu alte tipuri de spații pentru petrecerea timpului liber.

„Concomitent, proprietarii de mall-uri trebuie să valorifice piața de cinema, care, deși în creștere cu 14% anul trecut, are încă o rată de penetrare scăzută de 0,45, în comparație cu alte piețe, unde raportul dintre bilelete vândute și populația totală este de 0,9 (Polonia), 1,1 (Cehia), 1,8 (Austria) și 3 (Franta)”, a arătat Popp.

Proiectele de modernizare includ operațiuni de face-lift (îmbunătățirea esteticii prin materiale și design – care necesită în medie 30% din investițiile totale), reconversii funcționale și extinderi (cu o pondere de 40% din costuri), precum și upgrade tehnic, pentru a respecta cerințele retailerilor internaționali sau nevoia de eficientizare a costurilor (îmbunătățiri care reprezintă aproximativ30% din investițiile de modernizare).

Immpuls a fost fondată în 2006, cu acționariat român și german, și este parte din Luxemburger Team Group, o echipă internațională multidisciplinară formată din arhitecți, ingineri si economiști, care a derulat proiecte majore de dezvoltare sau reabilitare în Europa și în România (Petrom City, Millennium Tower, Fraport, Iris Mall).