Prima pagină » Economic » Managerii estimează că vârful crizei nu a fost atins și văd posibilă o nouă recesiune în România

Managerii estimează că vârful crizei nu a fost atins și văd posibilă o nouă recesiune în România

Managerii estimează că vârful crizei nu a fost atins și văd posibilă o nouă recesiune în România
Majoritatea managerilor români estimează că vârful crizei nu a fost atins, iar mai mult de 50% văd posibilă o nouă recesiune în România, cel mai mare risc fiind considerat cursul de schimb, în contextul devalorizării semnificative a monedei naționale din ultimul timp.

Majoritatea managerilor români estimează că vârful crizei nu a fost atins, iar mai mult de 50% văd posibilă o nouă recesiune în România, cel mai mare risc fiind considerat cursul de schimb, în contextul devalorizării semnificative a monedei naționale din ultimul timp, potrivit Roland Berger, informează Mediafax.

Concluziile reies din cel mai recent studiu Roland Berger Strategy Consultants care reflectă modul în care managerii percep criza datoriilor suverane și efectele acesteia asupra accesului la finanțare și economiei reale. Rezultatele studiului din România, realizat în zece țări din Europa, sunt prezentate comparativ cu cele din Germania.

Astfel, dacă managerii germani tind să fie mai optimiști, cei români se așteaptă la un impact major al crizei datoriilor publice asupra economiei noastre. Un procentaj de 80% dintre managerii români intervievați estimează că vârful crizei încă nu a fost atins.

În același timp, așteptările privind economia românească rămân moderate, majoritatea estimând o creștere PIB de 1%-2% în 2013 – nivel mai scăzut decât în Germania.

În medie, managerii români tind să fie mai preocupați de impactul crizei datoriilor publice asupra economiei românești și asupra companiilor lor, o majoritate clară a respondenților români (54) văd posibilă, și chiar probabilă, o nouă recesiune în Romania. Prin comparatie, 70% dintre managerii germani nu percep un astfel de risc.

Se prevede așadar o înrăutățire a situației actuale și o reducere a activității economice, mai ales în ceea ce priveste restrângerea creditării și reducerea exporturilor intra-europene. În România în mod special, teama creșterii șomajului este mare.

În ciuda valului general de incertitudine însă, peste 60% dintre cei chestionati în ambele țări așteaptă creșteri de peste 10% pentru propriile companii, mult mai mult așadar decât pentru cele două economii în întregul lor.

Analizând sectoarele de activitate, serviciile financiare sunt cele mai afectate de criza datoriilor publice atât în România cât și în Germania. În România însă, sectorul construcțiilor, precum și retailul, bunurile de consum și industria auto par să fie considerabil mai afectate. Energia și utilitățile, sectorul farmaceutic și media par să fie cele mai stabile în fața crizei.

De asemenea, spre deosebire de managerii germani, majoritatea celor români consideră că Grecia va părăsi zona euro, însă nu există o teamă generalizată de destrămare a monedei unice.

Când vine vorba de finanațare, deși atât managerii români cât și cei germani fac față acelorași provocări, perspectiva din România este totuși mai sumbră decât în Germania.

Mai mult de jumătate dintre companiile românești și mai mult de două treimi dintre cele germane se consideră bine pregătite pentru o scădere a activității economice sau pentru o nouă criză în 2012, raportat la competitorii lor.

Spre comparație,. în 2011, 52% din cei chestionați în România și 66% dintre cei din Germania au indicat că au fost ajutați semnificativ de criza economică din 2008/09 în a-și îmbunătăți competitivitatea pe termen lung prin restructurări.

Astfel, în cazul unei încetiniri a activității sau apariției unei crize de lichiditate sau monetare, 58% din companiile românești sunt de părere că sunt bine sau foarte bine poziționate.

În ceea ce privește potențialele obstacole în calea creșterii, deși a scăzut în importanță, lipsa de personal calificat rămâne cea mai mare provocare în ambele țări. Între timp, teama privind un acces dificil la finanțare a crescut considerabil pe parcursul ultimului an.

Pe lângă acțiunile de stimulare a creșterii vânzărilor, reducerile de costuri și programele de creștere a eficienței, o mai bună gestionare a riscului se află, de asemenea, printre principalele priorități din România. De aceea, acțiunile de restructurare sunt în continuare în centrul atenției managerilor, problemele de lichiditate având o importanță specială.

Când vine vorba de gestionarea riscului, deși riscurile legate de prețul materiilor prime sunt considerate ca fiind deosebit de importante, riscul valutar este totuși văzut ca având impact pe o scară mai largă. În România, situația s-a inversat fața de 2011, în condițiile în care riscul legat de materiile prime s-a menținut stabil, în timp ce riscul legat de cursul de schimb a crescut semnificativ în importanță (78% în 2012 față de 48% în 2011). Această preocupare se explică în principal pe fondul recentei devalorizări a monedei naționale, cauzate de criza de încredere indusă de instabilitatea politică internă și impactul crescut al crizei datoriilor publice.

Studiul a fost efectuat în perioada martie-mai 2012, prin intervievarea top managerilor. În România și Germania, a luat parte la sondaj conducerea a peste 300 de companii din majoritatea sectoarelor economice.

Roland Berger Strategy Consultants este una dintre cele mai mari firme de consultanță la nivel mondial și cea mai mare de origine europeană.

Citește și