Mâncarea românilor, în pericol. Crește costul unitar de producție în industria mezelurilor și a lactatelor
Noile măsuri de igienă și de siguranță impuse ca urmare a pandemiei de coronavirus vor avea drept consecință creșterea costului unitar de producție cu 1-2% în industria mezelurilor și a lactatelor, ca atare, performanțele producătorilor locali ar putea fi afectate semnificativ, pe termen lung.
Un studiu realizat de Horváth & Partners în perioada mai – iulie 2020 relevă că prețul materiilor prime în industria lactatelor se va majora cu peste 5% până la finalul lui 2020, conform prognozelor. Tot până la sfârșitul anului, costul producției de mezeluri se estimează că va scădea cu aproximativ 2%.
Evoluțiile sunt cauzate atât de creșterea prețurilor materiilor prime generale, carnea și laptele crud, cât și ca urmare a schimbărilor survenite în comportamentul consumatorilor români și a modificării costurilor de producție, pe fondul vulnerabilităților structurale ale acestei piețe.
Costurile cu materia primă în industria mezelurilor și a lactatelor variază
Cercetarea a mai scos la iveală faptul că, de la începutul lui martie și până în iulie, costurile acestor materii prime au scăzut cu aproximativ 10% pentru carnea crudă, dar au crescut cu peste 4% pentru laptele crud.
„Aceste evoluții ale costurilor de producție survin pe fondul unor deficiențe structurale majore. Referitor la piața de lapte, România ocupă primul loc din Uniunea Europeană ca pondere a fermelor cu mai puțin de zece capete de vaci de lapte, cu 72%, urmată de Lituania cu 26%”.
„De asemenea, vedem o preferință mare pentru rasa locală de vaci de lapte, Bălțata Românească, chiar dacă aceasta are un randament al lactației considerabil mai mic, de 15-18 litri/ zi, comparativ cu alte rase consacrate de vaci de lapte, cum este Holstein, 32-38 litri/ zi.
„Competitivitatea pieței de lapte crud, și în consecință a pieței de lactate, este semnificativ redusă de aceste aspecte”, a arătat Vlad Gheorghe, Senior Project Manager în cadrul companiei amintită mai sus.
În ceea ce privește piața de carne, studiul relevă faptul că prețul cărnii crude va rezista mai bine, având în vedere disponibilitatea mai mare a producției locale. Astfel, pentru prețul cărnii crude de porc este estimată o scădere de aproximativ 2%, în timp ce prețul cărnii crude de pui se va diminua cu mai puțin de 2%.
Producția de mâncare românească are o problemă de competitivitate
Reprezentanții sursei citate mai spun că întregul sector agricol este, în general, afectat de slaba pregătire teoretică a fermierilor.
Unele statistici spun că, în urmă cu doi ani, doar 14% din terenul agricol era folosit de fermieri cu o pregătire teoretică deplină. Din acest motiv, susțin anumiți specialiști, atât producția agricolă per capita/per hectar, cât și calitatea acesteia sunt afectate negativ, ceea ce limitează considerabil competitivitatea pieței.
„Pe partea de cerere, experții cu care am discutat s-au arătat convinși că viitorul mezelurilor și al lactatelor, cel puțin pe termen mediu, este al segmentelor marcă proprie, private label, sau economice, economy, în special ca urmare a scăderii economice așteptate”.
„Practic, segmentul de mid-market va dispărea aproape complet, fiind înlocuit în cea mai mare măsură de aceste segmente. Mai mult, pe toată perioada pandemiei, românii reîntorși în țară vor crește semnificativ cererea pentru produsele private label și economy.
„Astfel, piața producătorilor de lactate și mezeluri va deveni o piață a capacității de producție în care vor avea de câștigat în special companiile cu capacitate mare de producție”, a mai explicat Vlad Gheorghe.
Nici HoReCa nu salvează turma
Experții care au colaborat la realizarea studiului nu s-au arătat optimiști nici în ceea ce privește conversia consumului HoReCa în consum casnic.
Inițial, ei credeau că o bună parte din consumul din HoReCa, care a scăzut drastic ca urmare a măsurilor de distanțare socială, va fi compensată de creșterea consumului casnic de lactate și mezeluri datorită descoperirii sau redescoperirii gătitului acasă de către români.
„Totuși, pe baza discuțiilor avute cu experții, am realizat că rata de conversie a consumului HoReCa în consum casnic este subunitară, în special din cauza diferențelor rețetelor și a tipurilor diferite de mezeluri sau lactate între cele două categorii de consum”, a conchis Gheorghe.
Din dorința de a susține producătorii locali de lactate și mezeluri pentru depășirea efectelor pandemiei COVID-19, compania citată a elaborat un studiu folosind metoda Delphi.
Cercetarea a avut ca obiectiv determinarea impactului pe care pandemia îl va avea asupra producătorilor de lactate și mezeluri și s-a desfășurat în perioada mai – iulie 2020.
Metoda Delphi presupune folosirea mai multor experți pentru realizarea obiectivului studiului, prin folosirea de chestionare iterative.
Experții incluși în această cercetare sunt consacrați pe piața relevantă, având experiență semnificativă pe toate segmentele lanțului valoric.