Prima pagină » Economic » Marele salt înainte la români: joi se inaugurează 70 de kilometri de autostradă. Nebunie: o oră întreagă se dau artificii, după care urmează un concert

Marele salt înainte la români: joi se inaugurează 70 de kilometri de autostradă. Nebunie: o oră întreagă se dau artificii, după care urmează un concert

Marele salt înainte la români: joi se inaugurează 70 de kilometri de autostradă. Nebunie: o oră întreagă se dau artificii, după care urmează un concert

După ce constructorii au încins grătarele în tunel, primarii localităților pe unde va trece autostrada Sibiu-Orăștie (82 km) – din care joi sunt programați să fie inaugurați 70 de kilometri – anunță focuri de artificii de o oră, concerte și alte „manifestări frumoase” în cinstea marelui eveniment.

„Vom organiza „Sebeșul fără mașini”. Bineînțeles că a fost ideea mea. Va fi un spectacol cu trei formații de muzică din Sebeș. Programul artistic va dura o oră. După, va fi un foc de artificii. Cu totul va dura două ore. Ca să poate rezista și lumea, că este frig”, se mândrește primarul orașului Sebeș, Adrian Alexandru Dăncilă. 

Nu toți primarii aplaudă investiția și spun că până acum autostrada le-a adus doar dezavantaje, amintind că autoritățile întârzie cu plata despăgubirilor – de 0,92 lei pe metrul pătrat- în urma exproprierilor.

CNADNR va inaugura joi 70 de kilometri din autostrada Sibiu-Orăștie, mai exact loturile 1 (24 km), lotul 2 (19 km) și lotul 4 (27 km). La inaugurare este așteptat să taie panglica premierul Victor Ponta, după cum spun primarii contactați de gândul. Lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, de 22 de km, va fi gata abia anul viitor, din cauza alunecărilor de teren.

Un alt segment care ar urma să fie inaugurat în aceste zile este Deva-Lugoj, lotul 1 (27 km). Astfel că în total, în acest an ar putea fi inaugurați 115 km.

Peste 400 de muncitori care au lucrat la lotul al patrulea al autostrăzii Sibiu – Orăștie au luat parte recent la o petrecere în tunelul de la Săcel, unde au instalat mese și grătare, reprezentanții constructorului afirmând că petrecerea a fost organizată „în semn de aprecierere a muncii angajaților”.

Dăncilă, primar Sebeș: Eram nevoiți să asfaltăm străzile din oraș de două ori pe an

Locuitorii din Sebeș se bucură cel mai mult de noua autostradă, potrivit edilului localității, Adrian Alexandru Dăncilă.

El spune că are „planuri mari” după ce orașul va „scăpa” de cele 45.000 de mașini care îl tranzitează zilnic, intenționând să „dea drumul” unui proiect de modernizare a centrului orașului.

„Odată cu deschiderea circulației scăpăm de traficul infernal. Zilnic, orașul este traversat de 40.000-45.000 de mașini. Noi asfaltăm orașul de două ori pe an, primăvara și toamna, din cauza traficului greu. Mutarea circulației pe centura ocolitoare, care face parte din noua autostradă, înseamnă timp câștigat pentru șoferi și mai puțină poluare pentru locuitorii orașului. Sper ca de acum înainte vom asfalta doar odată pe an”, a declarat pentru gândul Adrian Dăncilă, primarul Sebeșului.

El a precizat că deschiderea circulației va avea loc joi. „Nu știu la ce oră. În funcție de când vine premierul”, adaugă Dăncilă.

Mai mult, a doua zi după inaugurarea autostrăzii, primăria Sebeșului va organiza un spectacol cu focuri de artificii pentru a sărbători deschiderea autostrăzii și faptul că orașul scapă de poluarea cauzată de traficul greu.

„Vom organiza vineri „Sebeșul fără mașini”. Bineînțeles că a fost ideea mea. Va fi un spectacol cu trei formații de muzică din Sebeș. Programul artistic va dura o oră. După, va fi un foc de artificii. Cu totul va dura două ore. Ca să poate rezista și lumea, că este frig”, spune edilul din Sebeș.

El a evitat să precizeze câți bani a alocat primăria pentru spectacolul „Sebeșul fără mașini”. „O facem din forțe proprii”, s-a eschivat el.

„Manifestări frumoase”, la Spring

Cu „manifestări frumoase” în cinstea autostrăzii se laudă și primarul comunei Spring, Daniel Rusu, doar că vrea să le facă anul viitor, când va fi gata și al treilea tronson și se va putea circula pe autostradă de la Sibiu la Orăștie.

„O să facem manifestări frumoase, dar anul viitor, când se va deschide circulația pe întreg tronsonul. (…) Am teren din rezerva de stat și vreau să îl scot la licitație, pentru a-l oferi investitorilor. Dar asta anul viitor”, ne dezvăluie primarul Daniel Rusu.

Primar Apoldu de Jos: Vrem să facem un parc industrial

Și Ioan Nicoară, primarul din Apoldu de Jos, se bucură de noua autostradă și susține că are în plan construirea unui parc industrial.

„Pe teritoriul administrativ al comunei Apoldu de Jos se află un nod rutier al autostrăzii. Avem posibilitatea să facem un parc industrial în zonă, împreună cu Consiliul Județean. Deocamdată, nu știm câte noi locuri de muncă vor fi create sau ce suprafață va avea parcul industrial. Totul este la nivel de plan”, a declarat pentru gândul primarul Ioan Nicoară.

El spune că, trecând prin zonă, a remarcat că pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie, în zona unde sunt alunecările de teren, „nu se vede autostrada”.

„În zona unde este alunecarea de teren, pe teritoriul localității Săliște, nu se lucrează. Sau se lucrează, dar nu se vede autostrada. Am înțeles că totuși s-a găsit o soluție pentru alunecarea de teren, dar nu vă pot spune care este”, a declarat pentru gândul primarul din Apoldu de Jos.

La un parc industrial se gândește și primarul din Săliște, Aurel Stănilă.

„În zona nodului rutier, lângă Săliște, avem o suprafață și vrem să dezvoltăm un parc industrial. Este un proiect. Nu am o estimare, totul este în fază incipientă”, a declarat pentru gândul primarul din Săliște (județul Sibiu).

Viceprimar Săliștea (Alba): Autostrada ne-a adus doar dezavantaje până acum

Nu toți edilii se bucură de marele eveniment. Ioan Muntean, viceprimarul din Săliștea (județul Alba), susține că autostrada le-a adus „doar dezavantaje”, locuitorii așteptând încă despăgubirile în urma exproprierilor făcute de CNADNR pentru construcția autostrăzii.

„Avantaje încă nu, doar dezavantaje a adus autostrada. Au fost expropriați oamenii și nici până acum nu au primit banii, puținul acela care este. O tranșă din bani au venit anul trecut, pe vremea asta. S-a mai făcut o tranșă de exproprieri, dar banii nu au fost plătiți oamenilor”, a declarat pentru gândul Ioan Muntean, viceprimarul din Săliștea. El adaugă că „așteptăm să se facă intrarea în autostradă, dar mai este de lucru”.

Ioan Muntean spune că prețul plătit de CNADNR pentru exproprieri a fost de doar 0,92 de lei pe metrul pătrat.

„Oamenii au primit acasă hârtie de la Guvern că vor fi expropriați și că dacă nu sunt mulțumiți, pot să conteste în instanță. Doar o firmă, care primise 10.000 de lei, a contestat prețul și după proces a mai primit încă 72.000 de lei. În cazul ei era vorba și de o parte dintr-o hală. Oamenii nu au fost uniți. Venise un avocat care se oferise să îi reprezinte în instanță, dar dacă s-au dezbinat, nu au mai intentat proces”,ne-a declarat viceprimarul comunei Săliștea, Ioan Muntean. 

Istoria inaugurărilor de autostrăzi. 115 noi kilometri de autostrăzi promiși în 2013

Ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova, a afirmat recent, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV, că în 2013 vor fi dați în folosință 115,5 kilometri de autostrăzi, ultimele loturi urmând să fie inaugurate în decembrie.

„Pe Deva – Orăștie s-au dat în circulație în iunie 17 km, urmează acum Lugoj-Deva lot 1 și Orăștie- Sibiu lot 1,2 4, inaugurarea în decembrie”, a sintetizat Șova rugat să enumere autostrăzile date în circulație în 2013.

El a dat asigurări că toate lucrările programate pentru 2013 vor fi finalizate la termen, precizând că se ocupă „personal” de acest lucru. Întârzierile le pune pe seama faptului că POS Transport a fost blocat, dar și pe seama preluării unei serii de probleme administrative sau de mediu, care țin de societăți precum Transelectrica sau Transgaz.

Total kilometri de autostradă la care s-au tăiat panglicile 

Sursa Raport Consiliul Concurenței

Primul tronson de autostradă din România a fost inaugurat în anul 1972, respectiv tronsonul București-Pitești al autostrăzii A1- București-Nădlac.

În anul 1987 a fost deschis circulației tronsonul Fetești-Cernavodă al autostrăzii A2 București- Constanța.

Timp de 17 ani, 1987-2004, în România nu s-a mai dat în folosință nici un kilometru de autostradă. 

În anul 2004 au fost inaugurate tronsoanele București-Fundulea-Drajna, iar în anul 2007 tronsonul Drajna-Fetești și varianta ocolitoare a municipiului Pitești.

În perioada 2009-2010 a fost inaugurat tronsonul Câmpia Turzii -Gilău al Autostrăzii Transilvania. În 2011 s-au tăiat panglicile pe centura ocolitoare a Sibiului și segmentul Timișoara-Arad. Din 2012 se poate circula pe tronsoanele de autostradă Simeria-Deva, variantele ocolitoare ale Timișoarei și Arad, tronsoanele Cernavodă-Medgidia Constanța, și parțial tronsoanele Bucuresti-Moara Vlăsiei și parțial pe varianta ocolitoare a municipiului Constanța.

În fine, în luna mai 2013 a fost deschis traficului tronsonul Orăștie-Simeria.

Citește și