În decembrie retailerii au deschis un sfert din numărul total de magazine noi: Mega Image (44), Profi (6), Penny Market (5), Carrefour (4), Kaufland (1), Auchan (1), Billa (1), decizie explicată și prin faptul că în ultima lună anului vânzările se pot dubla față de o lună obișnuită.
Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a mizat și în acest an pe piață românească și a deschis în total 114 magazine, dintre care 19 sunt fostele Angst, și în continuare pe București și județul Ilfov, ajungând la o rețea de 410 unități.
De altfel, Mega Image a realizat și prima tranzacție de pe piața de retail din acest an, după ce a preluat 19 din cele 22 de magazine operate de rețeaua Angst, după ce compania locală s-a retras dintr-o colaborare cu Carrefour, pentru a se concentra pe domeniului propriu de expertiză – producția de carne procesată.
2014 a fost și anul în care numărul magazinelor de proximitate Shop&Go l-a depășit pe cel al supermarketurilor standard Mega Image, în care Mega Image s-a lansat pe online în parteneriat cu eMag, operațiuni pentru care a construit și un depozit nou (Mega Drive) și a lansat un magazin specializat în vinuri (Wine Gallery) în mall Vitan. Retailerul mai deține și un magazin de produse congelate AB COOL FOOD.
Ziarul Financiar a scris că Mega Image tatonează terenul și pentru o eventuală preluare a celor 85 de supermarketuri Billa de la grupul german Rewe. Billa a inaugurat în acest an 5 supermarketuri și a planificat peste 10 deschideri în 2015.
După tranzacția Mega Image-Angst, Carrefour a pierdut o treime din magazinele de proximitate, segment pe care în acest an a mai deschis doar 7 unități Express.
Totuși, grupul francez Carrefour și-a continuat extinderea pe partea de hipermarketuri, cu două unități noi, în București și Târgu-Jiu, și pe cea de supermarketuri Market, cu 10 unități noi. Totodată, compania a lansat pe piața românească Supeco, un concept de magazin situat între discounter și cash&carry, în trei orașe: Râmnicu-Vâlcea, Târgoviște și Slatina, dar și un format pentru orașele mici de provincie – Contact. Astfel, Carrefour deține în România 27 hipermarketuri Carrefour, 91 de supermarketuri Market, 46 magazine de proximitate Express, 7 magazine de proximitate Contact, 3 Supeco și un magazin online.
Profi, deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, a deschis 71 de magazine și încheie anul cu o rețea de 275 de magazine, care acoperă toate județele țării, iar pentru 2015 își propune să deschidă cel puțin același număr de magazine. Retailerul, care de la 1 ianuarie 2015 va avea un nou director general, operează două formate de magazine: unul standard – Profi și unul de suprafață mai mică – Profi City.
Liderul pieței românești de retail, Kaufland, cu afaceri de peste 1,6 miliarde euro, a ajuns la o rețea de 102 hipermarketuri, după ce a deschis 12 magazine noi, dintre care patru în București, două în Oradea și câte unul în Arad, Bacău, Târgu Mureș, Târgoviște, Vatra Dornei, Gherla și Slatina. Astfel, cu o investiție medie între 6 și 9 milioane euro, Kaufland a investit numai în rețeaua de magazine între 600 și 900 milioane euro. Potrivit presei germane, de anul viitor compania va avea și nou director general, Marco Hossl, senior vice president de vânzări internaționale al grupului Kaufland, care îl va înlocui pe românul Adrian Viman. Acesta din urmă va prelua conducerea operațiunilor Kaufland Germania.
Tot pe segmentul de hipermarketuri a fost activ și Auchan, care a finalizat în aprilie rebranduirea celor 20 de magazine Real preluate de la grupul german Metro și a deschis în decembrie un nou hipermaket în cartierul Drumul Taberei din Capitală, pentru care vizează vânzări anuale de peste 100 milioane euro în câțiva ani. Retailerul francez numără în prezent 32 de hipermarketuri și analizează posibilitatea intrării pe segmentul de supermarketuri.
Discounterii Lidl și Penny Market și-au continuat și ei expansiunea în acest an. Lidl a deschis 16 magazine noi, a schimbat locația a trei magazine și a închis o unitate, și numără în prezent 184 de magazine, iar Penny Market, parte a grupului Rewe, a inaugurat 10 unități și a închis anul cu 160 de magazine. Rewe mai operează în România și 8 magazine XXL MegaDiscount.
Și anul acesta, companiile cash&cary nu au deschis niciun magazin nou. Grupul german Metro a închis magazinul Metro Punct din Pitești și mai deține în România 26 de unități cash&carry, 5 Metro Punct, un magazin online de birotică, 4 hipermarketuri Real și controlează peste 600 de magazine de proximitate „La Doi Pași”.
Al doilea jucător de pe acest segment, Selgros Cash&Carry, a continuat în acest remodelarea magazinelor și a investit 6 milioane de euro în reamenajarea magazinelor din cartierele Băneasa și Berceni din București. Selgros Cash&Carry România, parte din grupul elvețian TransGourmet Holding SE, are o rețea de 19 magazine.
În grupul retailerilor care nu au deschis niciun magazin se regăsesc și hipermarketurile cora, ale căror planuri viitoare de extindere sunt puse sub semnul întrebării. Surse din piața imobiliară au declarat în noiembrie pentru MEDIAFAX că grupul Benevo negociază cu rețeaua franceză Carrefour deschiderea unui hipermarket în mall-ull Victoria City dezvoltat pe terenul fostei fabrici Textila Dacia din Bucureștii Noi, în locul rețelei Cora, care a renunțat la proiect.
Sumarizând, numărul magazinelor din comerțul modern se apropie de pragul de 1.500 de unități (supermarketuri, hipermarketuri, discounteri și magazine de proximitate). Dacă se adaugă și cele 600 de magazine La doi Pași, totalul depășește la 2.000 de magazine.
Conform datelor PwC, retailul modern a crescut cu 10% între 2008-2013, în plină criză, și va crește în continuare cu minim 6% în următorii ani. De asemenea, retailul modern, a cărui pondere s-a dublat din 2008 până în prezent, de la 26% la peste 50%, are potențialul să ajungă la 60% din valoarea pieței de retail în 2018.
Valoarea pieței de retail este de peste 17 miliarde euro.
România este o piață supermarket, pentru că ponderea acestui tip de magazine este foarte mare, de 44,3%, și va continua să crească până la 47% în 2018, potrivit raportului PwC.
În același timp, segmentul hipermarket va continua să se mențină la puțin peste 23% din piață până în 2018, fiind limitată de aglomerărilor urbane și de penetrarea destul de mare a supermarket-urilor în zonele cu potential de clienți.
Segmentul cash and carry a scăzut destul de mult, de la 29,3% în 2008 la 17,9% în 2014 și se estimează că va ajunge la 14,9% în 2018, având în vedere că cea mai mare partea a afacerilor depinde de retailul tradițional, care s-a diminuat foarte mult, și nu a putut fi acoperit de HoReCa sau alte companii.
În ceea ce privește discounterii, aceștia își vor crește ușor ponderea în următorii ani, de la 14% la 14,7% în 2018.
În ceea ce privește consumul, majoritatea retailerilor spun că nivelul din acest an a fost între stagnare și creștere ușoară, evoluție estimată că se va menține și în 2015.
Totalul magazinelor, atât din comerțul modern, cât și din cel tradițional, și unităților HoReCa din România se situa la finalul anului trecut de 122.101, potrivit firmei Vektor MF, care apreciază că universul de magazine se va reduce deorece numărul deschiderilor va fi mai mic decât al închiderilor.