Reducerea TVA la alimente va servi în mod direct interesele consumatorilor din România prin scăderea prețurilor la raft cu același procent cu care se va micșora taxa, susține Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).
„Consumatorii din România au nevoie de reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%. O astfel de măsură va contribui, în opinia noastră, la reducerea evaziunii fiscale, la încurajarea producătorilor locali și va stimula cu siguranță și consumul. În consecință, salutăm și susținem intenția guvernului de a reduce TVA la alimente și sperăm că se va concretiza cât mai curând”, a declarat într-un comunicat Delia Nica, vicepreședintele AMRCR.
Ea a spus că majoritatea statelor europene aplică niveluri reduse de TVA pentru alimentele de bază, acestea situându-se între 0% în Marea Britanie și 14% în Cehia.
Potrivit AMRCR, toate țările din Europa Centrală și de Est aplică niveluri reduse de TVA. Astfel, în Polonia cota de TVA pentru produsele alimentare este de 5%, în Bulgaria de 9%, iar în Slovenia de 8,5%.
„În acest context, consumatorii din România, unde continuă să se practice un nivel ridicat al TVA la alimente, sunt direct afectați, mai ales în condițiile unei conjuncturi economice nefavorabile determinată de deprecierea leului, inflație și creșteri salariale sub nivelul inflației. AMRCR nu împărtășește părerile și comentariile care exprimă scepticism sau chiar îngrijorare în legătură cu efectele pe care reducerea TVA la alimente le-ar putea produce. Marii retaileri își propun să întreprindă toate demersurile care le stau la îndemână pentru ca prețurile de la raft să scadă în mod efectiv cu același procent cu care va scădea cota taxei”, a mai spus delia Nica.
În privința măsurilor deja anunțate ca intenție privind reducerea TVA la produse agroalimentare și o eventuală impozitare diferențiată a veniturilor, în care cota maximă de impozitare să nu depășească 16%, premierul Victor Ponta a declarat miercuri că aceste teme vor fi discutate în toamnă cu instituțiile financiare internaționale, la momentul elaborării proiectului de buget pentru anul viitor.
Ponta a anunțase în iulie că în proiectul de buget pentru anul viitor va fi inclusă o taxă pe valoarea adăugată de 9% pentru produsele agroalimentare de bază.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România este o asociație profesională din care fac parte cei mai mari jucători care operează pe piața de retail din România. Aceasta a fost fondată în anul 2003 și are ca membri Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Praktiker , Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI și Mobexpert.