Prima pagină » Economic » Marile MAGAZINE din România, rezultate modeste în 2023, erodate și de inflație. Evoluția vânzărilor și a profiturilor față de 2022

Marile MAGAZINE din România, rezultate modeste în 2023, erodate și de inflație. Evoluția vânzărilor și a profiturilor față de 2022

Marile MAGAZINE din România, rezultate modeste în 2023, erodate și de inflație. Evoluția vânzărilor și a profiturilor față de 2022

Cel mai mare profit înregistrat de un retailer din România a sărit și în 2023 de un miliard de lei și este doar cu 2,2 procente mai mare decât în anul precedent. Per ansamblu, la nivelul celor șase mari hipermarketuri și supermarketuri din România analizate de Gândul, ordinea în clasament s-a menținut și la cifre de afaceri, și la profit, și în ceea ce privește profitabilitatea. Creșterea vânzărilor nu a fost spectaculoasă, reușind însă, per total, să depășească rata medie anuală a inflației pe anul trecut. Pe lângă marile lanțuri de retail străine, încep să crească și rețele autohtone de magazine, care se apropie de profiturile unora dintre fruntași.

Retailerul Lidl se plasează și în 2023 în topul hipermarketurilor și supermarketurilor din România, așa cum rezultă din datele analizate de Gândul din bilanțurilor publicate la Ministerul Finanțelor și din informațiile financiare de pe termene.ro.

Rezultate peste rata medie a inflației

Topul cuprinde șase dintre cele mai mari rețele de retail analizate pe baza rezultatelor raportate, aceleași ca în clasamentul de anul trecut.

Per ansamblu, creșterea cifrelor cumulate de afaceri este, procentual, peste rata medie a inflației pe întreg anul 2023, față de 2022, care a fost 10,4%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

Avansul este însă sub inflația la mărfurile alimentare, de 14,89%, dar peste cea a serviciilor (11,25%) și a mărfurile nealimentare (7,08%).

Rețeaua de hipermarketuri Cora este menționată, dar nu mai este luată în calculul ierarhiei, din moment ce a fost pe pierdere în 2022 și a fost cumpărată de Carrefour (pe 27 aprilie 2022), dar a raportat individual rezultate și din 2023.

Romania Hypermarche SA / Cora (cumpărată de Carrefour):

  • Cifra de afaceri 2023: 1,3 miliarde lei (-8,4%)
  • Cifra de afaceri 2022: 1,5 miliarde lei
  • Pierdere 2023 – 67 milioane lei
  • Pierdere 2022 – 33,9 milioane lei

O altă mențiune îi revine unui lanț autohton în creștere – Unicarm Supermarket SRL -, care a fost înființată ca divizie de retail a companiei Unicarm SRL, în urmă cu doi ani, pe 17 iunie 2022, și care a avut o creștere a cifrei de afaceri cu 1.977,50% și a profitului de 68%.

Unicarm Supermarket SRL:

  • Cifra de afaceri 2023: 811 milioane lei (+1.977,5%)
  • Cifra afaceri 2022 (înființată pe 17 iunie 2022): 39 milioane lei
  • Profit 2023 – 32,9 milioane lei (68%)
  • Profit 2022 – 19,6 milioane lei (înființată pe 17 iunie 2022)
  • Profitabilitate 2023– 4%
  • Profitabilitate 2022 – 50%

Topul marilor lanțuri de retail după cifra de afaceri 

Cea mai mare creștere a cifrei de afaceri îi revine liderului Lidl Discount, iar cea mai redusă, din datele analizate, sub rata medie a inflației, retailerului Auchan.

1. Lidl

  • Cifra de afaceri 2023: 21,7 miliarde lei (+17,6%)
  • Cifra de afaceri 2022: 18,49 miliarde lei

2. Kaufland

  • Cifra de afaceri 2023: 18,3 miliarde lei (+14,5%)
  • Cifra de afaceri 2022: 16 miliarde lei

3. Carrefour

  • Cifra de afaceri 2023: 11,3 miliarde lei (+9,1%)
  • Cifra de afaceri 2022: 10,3 miliarde lei

4. Metro

  • Cifra de afaceri 2023: 10,5 miliarde lei (+12,6%)
  • Cifra de afaceri 2022: 9,3 miliarde lei

5. Mega Image

  • Cifra de afaceri 2023: 9,8 miliarde lei (+9,8%)
  • Cifra de afaceri 2022: 8,7 miliarde lei

6. Auchan

  • Cifra afaceri 2023: 7,2 miliarde lei (+4,5%)
  • Cifra afaceri 2022: 6,9 miliarde lei

TOTAL Top 6 cifră de afaceri:

  • Cifra de afaceri 2023: 78,8 miliarde lei (13,2%)
  • Cifra de afaceri 2022: 69,6 miliarde lei

Topul retailerilor după profitul net și pierderi

Mega Image a avut în 2023 un profit în creștere de peste 50%, iar la polul opus, procentual vorbind, a fost Carrefour, cu o scădere de peste 20%.

Cu un profit de 32,9 milioane de lei, Unicarm Supermarket este la 80% din rezultatul raportat de Metro, de exemplu.

1. Lidl

  • Profit 2023 – 1,07 miliarde lei (+2,2%)
  • Profit 2022 – 1,05 miliarde lei

2. Kaufland

  • Profit 2023 – 864 milioane lei (-2,2%)
  • Profit 2022 –  884 milioane lei

3. Carrefour România

  • Profit 2023 – 249 milioane lei (-20,7%)
  • Profit 2022 – 314 milioane lei

4. Mega Image

  • Profit 2023 – 218 milioane lei (+56,5%)
  • Profit 2022 – 139 milioane lei

5. Auchan

  • Profit 2023 – 86,7 milioane lei (-13,5%)
  • Profit 2022 – 100 milioane lei

6. Metro

  • Profit 2023 – 41 milioane lei (+7,8%)
  • Profit 2022 – 38 milioane lei

TOTAL Top 6 profit

  • Profit 2023 – 2,528 miliarde lei (+0,14%)
  • Profit 2022 – 2,525 miliarde lei

Topul  profitabilitate

Carrefour coboară un loc, la o mică diferență față de anul precedent, la capitolul profitabilitate (profit raportat la cifra de afaceri), loc pe care urcă Mega Image.

1. Lidl

  • Profitabilite 2023 – 4,9%
  • Profitabilite 2022 – 5,7%

2. Kaufland

  • Profitabilitate 2023 – 4,7%
  • Profitabilitate 2022 – 5,5%

3. Mega Image

  • Profitabilitate 2023 – 2,2%
  • Profitabilitate 2022 – 1,5% (locul 4)

4. Carrefour

  • Profitabilitate 2023 – 2,19%
  • Profitabilitate 2022 – 3% (locul 3)

5. Auchan

  • Profitabilitate 2023 – 1,1%
  • Profitabilitate 2022 – 1,4%

6. Metro

  • Profitabilitate 2023 – 0,39%
  • Profitabilitate 2022 – 0,4%

Citește și