Prima pagină » Economic » Mărirea și decăderea platformei-gigant de fashion Farfetch. Ce valoare de piață are la aproape o lună de la suspendarea de pe Bursa de la New York

Mărirea și decăderea platformei-gigant de fashion Farfetch. Ce valoare de piață are la aproape o lună de la suspendarea de pe Bursa de la New York

Mărirea și decăderea platformei-gigant de fashion Farfetch. Ce valoare de piață are la aproape o lună de la suspendarea de pe Bursa de la New York

Farfetch Limited, una dinte cele mai mari platforme globale pentru industria modei de lux, a ajuns la un minim istoric, după ce, pe 19 decembrie, Bursa de la New York a decis să suspende acțiunile companiei de la tranzacționare, pe fondul retragerii susținerii din partea celor mai mari investitori. Prăbușirea a fost una dură pentru companie, cu o scădere de peste 800 de ori a valorii unei acțiuni. În ultimele zile de anul trecut, Farfetch Limited a primit un colac de salvare, dar pentru care trece printr-o „perioadă de probă” până în aprilie, și rămâne de văzut dacă modelul său de business va supraviețui sau dacă platformele concurente, care deja „au mușcat” deja considerabil din cota de piață o vor devora cu totul.

Pe 16 septembrie 2018, Farfetch devenea o companie publică, listată pe Bursa de la New York, după ce fusese înființată în 2007 de José Neves din dragoste pentru modă și lansată oficial în 2008, ca o piață de comerț electronic pentru buticuri de lux din întreaga lume.

Începutul căderii

„Astăzi, Farfetch Marketplace conectează clienții din peste 190 de țări și teritorii cu articole din peste 50 de țări și peste 1.400 dintre cele mai bune mărci, buticuri și magazine universale din lume, oferind o experiență de cumpărături cu adevărat unică și acces la cea mai extinsă selecție de lux pe o platformă unică”, scria compania în penultimul său comunicat de presă, din 28 noiembrie, prin care anunța oficial că nu va face publice rezultatele financiare aferente celui de-al treilea trimestru al anului trecut.

A fost un moment de cădere abruptă pe bursă, de la 2,1 la 0,97 de dolari pe o acțiune, de pe o zi pe alta. Valoarea acțiunilor era oricum la o distanță enormă față de cea cu care intrase pe piața de capital cu peste cinci ani în urmă, de 28,45 de dolari, cu atât mai mult față de vârful de 73,35 de dolari pe acțiune, atins pe 14 februarie 2021.

Ca urmare a comunicatului, volumul acțiunilor tranzacționate a fost de peste două ori mai mare, de la 77 de milioane de dolari, pe 28 noiembrie, la 187,4 de milioane de dolari, pe 29 noiembrie.

Sursa: Marlet Watch

Săptămânile care au urmat nu au fost de asemenea deloc roz, iar știrile despre retragerea susținerii principalilor investitori au culminat cu suspendarea acțiunilor de la tranzacționare, după cum scria presa de specialitate, pe 19 decembrie, urmat de un nou val de vânzări de 85 de milioane de dolari a doua zi.

Valoarea unei acțiuni a scăzut brusc, de 0,642 de dolari, pe 18 decembrie, la 0,038 de dolari, pe 19 decembrie, conform datelor de pe Bursa de la New York, agregate pe MarketWatch.

 

De la acest nivel, prețul a urcat nesemnificativ în ultiemle săptămâni, la un maxim de 0,116 dolari, pe 9 ianuarie. Prețul de joi după amiază – la ora 10 dimineață în New York – era de 0,085 dolari.

Astfel, la ora publicării, capitalizarea Farfetch Limited a ajuns la 33,58 milioane de dolari. Este o valoare de piață de aproape 780 de ori mai mică față de vârful afacerii, de 26,02 de miliarde de dolari, atins pe 19 februarie 2021.

Sursa: Market Watch

Mai poate fi salvat Farfetch?

Un împrumut de ultimă oră de 500 de milioane de dolari de la gigantul Coupang, cel mai mare jucător de comerț electronic din Coreea de Sud, anunțat pe 18 decembrie de companie, a oferit un colac de salvare, cel puțin temporar.

„De când a devenit publică în 2018, Farfetch s-a dovedit a fi o gaură neagră anulată de marile ambiții fără disciplina pentru a le atinge, dacă acest lucru este chiar posibil. Acum Coupang este prins în vortexul său și este destinat să devină următoarea sa victimă”, scriau jurnaliștii de la Forbes, la finalul anului trecut.

Astfel, în condițiile acordului, Farfetch va funcționa ca o companie privată cu fondatorul și CEO-ul Farfetch, José Neves, la cârmă, până la sfârșitul unei perioade de „excludere” care expiră la 30 aprilie 2024. În acel moment, Farfetch va deveni o subsidiară a Coupang; în caz contrar, trebuie să ramburseze împrumutul cu dobândă de 12,5% pe an.

Potrivit sursei citate, Coupang mizează pe încheierea înțelegerii, din moment ce Farfetch pare o achiziție atrăgătoare, deoarece deschide ușa către o piață a bunurilor personale de lux de 362 de miliarde de dolari.

Cât de compatibilă e piața de lux online

„Multe mărci de lux realizează că vânzarea online este foarte impersonală și prea tranzacțională. Așa că foarte puține mărci de lux doresc să-și vadă marfa vândută într-un mediu de piață, cu reduceri profunde și fără nicio povestire care să vină împreună cu consumul de lux”, explica pentru Forbes Jacques Roizen, director de consultanță, Digital Luxury Group, China.

Jucătorii de lux și comunitatea investițională au fost prinși în web-ul Farfetch de performanța impresionantă de top. La momentul listării pe bursă, Farfetch a raportat o valoare brută a mărfurilor de 910 milioane de dolari și venituri de 386 milioane de dolari. Și a avut sprijinul a 989 de vânzători – 614 retaileri și 375 de mărci – și aproape un milion de clienți.

În 2021, anul de vârf, valoarea brută a mărfurilor a atins 4,2 miliarde de dolari și venituri de 2,3 miliarde de dolari din relațiile cu peste 1.400 de vânzători și 3,7 milioane de clienți.

În acel an a fost și prima dată când a generat un profit de 1,5 miliarde dolari și un EBITDA ajustat pozitiv de 1,6 miliarde dolari, o marjă EBITDA de 0,1%. Tot în februarie a acelui an, Farfetch și-a atins capitalizarea maximă de piață de 24 de miliarde de dolari.

Apoi, valul a început să se întoarcă, capitalizarea sa de piață scăzând la aproximativ 5 miliarde de dolari în martie 2022 și a continuat să scadă. În anul fiscal 2022, valoarea mărfurilor brute a scăzut cu 4%, la 4,1 miliarde dolari, în timp ce veniturile au crescut cu 3%, până la 2,3 miliarde dolari, dar profiturile au scăzut la 345 milioane de dolari, iar EBITDA ajustat a scăzut la -99 milioane dolari, cu o marjă EBITDA ajustată de -4,9%.

În 2021 și 2022, marja de profit brută a Farfecth a fost de peste 40%; dimpotrivă, mărcile de lux din sectorul modei se laudă cu o marjă de profit de puțin sub 70%, potrivit Capstone Partners. Și performanța marjei EBITDA este în intervalul de 25%, în timp ce Farfetch a fost în teritoriu negativ.

„Farafetch a pierdut în mod continuu bani înainte de a-și plăti datoria și înainte de a plăti taxele”, a observat Marolia de la Regal Point și a adăugat că cel mai important induciu din bilanțul Farfetch îl reprezintă fluxurile sale de numerar.

„Sună prea simplist, dar trebuie să urmărești banii. Fluxurile de numerar din operațiuni dovedesc dacă este o companie „legală” cu un model de afaceri bun sau nu. An de an, Farfetch are un flux de numerar negativ din operațiuni”, a spus el.

De exemplu, în 2021, a raportat o pierdere de 476 milioane de dolari în fluxurile de numerar din activitățile de exploatare. Aceasta a crescut la o pierdere de 847 de milioane de dolari în 2022.

Marolia descrie compania ca fiind implicată în „manevre suspecte” în ceea ce privește raportarea. Un exemplu în acest sens este raportul privind veniturile din al doilea trimestru din 2023 din 17 august, când compania se dezlănțuia.

„Rezultatele noastre din trimestrul II arată că Farfetch crește, devine mai eficient și execută prioritățile noastre strategice cheie”, a spus Neves în declarație. „2023 este un an grozav pentru Farfetch, spre creșterea puternică a GMV, profitabilitatea EBITDA ajustată și fluxul de numerar liber pozitiv.”

Apoi, o întoarcere a paginii arată că marjele profitului brut au scăzut de la 46,2% în trimestrul al doilea 2022 la 42,5% în 2023, iar compania a avut o pierdere de profit de 281 milioane de dolari, EBITDA ajustat la -31 milioane de dolari și marja EBITDA ajustată de -6,4% , în scădere față de -4,9% anul precedent. Pierderile din fluxurile de numerar din activitățile de exploatare în primele șase luni încheiate în iunie au crescut de la 329 milioane de dolari în 2022 la 406 milioane de dolari în 2023.

„Au fost o mulțime de semnale roșii de-a lungul anilor, dacă ai citi stenogramele și ai studia situațiile financiare pentru a pune laolaltă toate indiciile”, a spus Marolia, conform sursei citate.

Sursa: ycharts.com

 

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și