McDonald”s, acuzată că s-ar fi sustras de la plata unor taxe de peste 1 miliard de euro în Europa. Cazul, în atenția Comisiei Europene
Practicile companiilor de ocolire a plății taxelor au devenit un subiect politic fierbinte în Europa, iar executivul UE a deschis investigații legate de acordurile fiscale încheiate de unele state cu multinaționalele, inclusiv cele dintre Luxemburg și grupul auto Fiat și retailerul online Amazon.com.
Organizații sindicale care reprezintă milioane de angajați din Statele Unite și Europa, precum și organizația socială War on Want au solicitat Comisiei Europene să extindă investigația pentru a include și McDonald’s.
Federația Europeană a Sindicatelor din Serviciile Publice și Sindicatul Internațional al Angajaților din Sectorul Serviciilor susțin că McDonald’s a economisit bani din taxe prin plata de către restaurantele operate a unor redevențe echivalente cu 5% din cifra de afaceri către subsidiara din Luxemburg.
Reprezentanții biroului european al McDonald’s nu au fost disponibili pentru a comenta informația. Anterior, compania a precizat că respectă legislația fiscală din țările unde desfășoară operațiuni.
O investigație efectuată de Reuters în 2012 a scos la iveală că restaurante fast-food între care Burger King, Subway și McDonald’s au redus facturile fiscale prin intermediul redevențelor pentru utilizarea brandurilor, plătite către subsidiare din state cu nivel scăzut de fiscalizare.
Declarațiile fiscale din Luxemburg arată că divizia McD Europe Franchising a încasat redevențe de peste 1 miliard de dolari de la francizați și de la subsidiarele McDonald’s din Europa, în 2013.
Compania a plătit impozit de doar 1,4% dintr-un profit de 288 de milioane de dolari în 2013, cu mult sub impozitul pe profitul companiilor de circa 29%, practicat în Luxemburg.
Organizațiile sindicale consideră că nivelul scăzut de impozitare poate fi datorat utrilizării scutirilor fiscale pentru exploatarea proprietății intelectuale, cu toate că McDonald’s ar putea profita și de faptul că multe dintre operațiunile sale au loc prin intermediul sucursalei elvețiene.
Potrivit juriștilor consultați de Reuters, companiile pot beneficia de impozite mici prin transferarea profiturilor legate de brevete și branduri către subsidiarele din Elveția.